Továbbra is bevihetik telefonjaikat a diákok az iskolába, ám a tanítás megkezdése előtt le kell adniuk és csak távozásuk előtt kaphatják vissza. Az iskolák házirendjét a törvényhez kell igazítani, viszont a rebellis mobilozókkal szemben nem osztottak lapot a pedagógusoknak.
Egy iskolaigazgatónak kettős szerepet kell betöltenie: képviselnie kell a törvényt, de mellette a gyerekek érdekeit is – véli Farczádi Bencze Tamás, a Deák Diák Ének-zenei Általános Iskola és Gimnázium igazgatója. „Az alsó tagozaton eddig sem támogattuk azt, hogy mobiltelefon legyen a gyerekeknél. A felső tagozatban viszont más a helyzet. Vannak kollégáim, akik a tanórán az egyes feladatok megoldásához
beiktatják a mobilhasználatot.
Én is tudatosan készülök olyan feladatokkal, amihez a mobil használatát kérem. Előfordult, hogy a gyerekek így rátévedtek például a British Museum honlapjára. Vagyis rengeteg kulturális tudást szerezhetnek az eszköz segítségével. De nagy segítséget jelent a mobiltelefon a kommunikációban is. A gyerekek az idegen nyelvű osztálytársaikkal, hogy szót értsenek, Google-fordítót használnak jobbára” – mondta lapunknak az igazgató.
Augusztus 8-án jelent meg a kormányrendelet, ami összefoglalja az iskolában tiltott és korlátozottan használható eszközök körét. A törvény, ami a diákok iskolai mobilhasználatát is szabályozza, az új tanévtől, vagyis
szeptember 1-től lép hatályba.
A rendelet szerint a következő tanévtől tilos bevinni a tanulóknak az iskolába a közbiztonságra különösen veszélyes eszközt, a jogszabály által tiltott vagy a 18 évnél fiatalabbak részére nem értékesíthető terméket.
Többek között különösen veszélyes eszköznek minősül minden olyan szúró- vagy vágóeszköz, amelynek szúróhosszúsága vagy vágóéle a 8 centimétert meghaladja, de a dobócsillag, a rugós kés, a felajzott íj, számszeríj, francia kés, szigonypuska, parittya, csúzli is, ahogyan a gázspray, paprikaspray, sokkoló, vagy a lőfegyver, lőfegyverutánzat, ólmosbot, boxer, és az álkulcs is. De alkoholt, cigarettát, egyéb dohányterméket és energiaitalt sem vihetnek be magukkal a diákok az új tanévtől.
A használatában korlátozott tárgynak minősülnek a rendelet szerint a telekommunikációs eszközök – különösen a mobiltelefonok –, a kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközök és az internetelérésre alkalmas okoseszközök. Az eszközöket ugyan bevihetik az intézményekbe, de a használatuk korlátozása kiterjed a tanórák, foglalkozások, szakmai oktatás és képzés időtartamára – ideértve az intézményben töltött időt is.
Az új törvény éppúgy vonatkozik az általános iskolásokra, ahogyan az alapfokú művészeti iskolákban, gimnáziumokban és a szakgimnáziumokban tanulókra is. Sőt a rendelkezés hatálya
kiterjed a kollégiumokra is:
a foglalkozás ideje alatt itt is tilos a mobilozás.
A korlátozottan használható tárgyakat a tanítási nap kezdetén, a tanítási órák megkezdése előtt – kollégiumban a foglalkozás megkezdése előtt – az intézmény házirendjében meghatározottak szerint le kell adni és elzárva tárolni a tanítási nap ideje alatt. A digitális eszközöket az átvétel időpontja szerinti állapotban kell visszaadni.
Egyes esetekben napközbeni használatra az igazgató vagy a pedagógus engedélyt adhat – például, ha az órai munkához szükséges a mobiltelefon. Az engedélyezett használatot adminisztrálni kell a tanulmányi rendszerben, meg kell adni a használat célját, időtartamát és a tárgy nevét.
Ha a szabály ellenére a gyerek magánál tartja mobiltelefonját, az iskolában dolgozó, oktatási-nevelési munkát ellátó személy felszólíthatja, hogy adja át.
„Azt gondolom, hogy nekünk nem az a feladatunk, hogy teljesen elzárjuk a gyerekeket olyan eszközöktől, amik közöttünk élnek, mert akkor csak nagyobb szakadék keletkezik a pedagógus és a gyerek között. Nekünk
az a feladatunk, hogy megtanítsuk
őket arra, hogy észszerűen és észszerű időmennyiségben használják az eszközt, és olyan dolgokra, amikre nekik szükségük van” – véli Farczádi Bencze Tamás.
Az iskolájukban eddig is voltak szabályok a mobilhasználattal kapcsolatban. A szabályokat az egyes osztályközösségek határozták meg saját maguk számára. Minden osztályukban alakítottak ki olyan tárolórészt, ahová el tudták zárni a mobilokat. „Személy szerint abban hiszek, hogy a mikroközösségek tudják a legjobban a saját szabályrendszerüket megalkotni. Azt gondolom, hogy egy osztályfőnöknek van akkora kompetenciája, hogy a gyerekekkel közösen és a szülőkkel egyeztetve meg tudja beszélni azt, hogy mire és milyen keretek között használják a készülékeket.”