Miért nem olcsóbb az autópálya matrica, ha nem kapunk teljes értékű szolgáltatást, mert hosszú kilométereken keresztül sebességkorlátozások, sávlezárások és azokból fakadó torlódások vannak? Szatíra.

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy sofőr, Laci, aki gondosan megtervezett egy utat, átnézte az időjárásjelentést, a térképet, és persze az autópálya-matricákat. Ezúttal egy kis szerencsejátékot is belecsempészett a projektbe: "Lehet-e 130-cal menni a pályán, amit 130-ra terveztek, vagy megint 60-nal fogunk araszolni?" – morfondírozott.

Laci optimistán beült az autóba, bekapcsolta a kedvenc zenéjét, és elindult az autópálya felé. A GPS üdvözölte: "Hajtson fel az autópályára, majd haladjon tovább 70 percig!" Laci elmosolyodott, mert ez is azt jelentette, hogy végre egy normális, nyugodt tempójú autópályázás vár rá. Ám három kilométerrel később egy barátságos, jól ismert narancssárga tábla állta útját, rajta a felirattal: "Útfelújítás – 60 km/h sebességkorlátozás".

"Semmi baj," – gondolta Laci, – "Egy kis szakasz, hamar túl leszünk rajta." De a sors kegyetlen volt. A 60 km/h szakasz csak nyúlt, mint a sajtos pizza, egyik kanyar után jött a másik, és mindegyik előtt újabb és újabb sárga tábla állt: "Előzés tilos!" "Sebességcsökkentés!" "Jobb, ha kiszállsz és tolod, mert gyorsabban haladsz!"

Egy idő után Laci ideges lett, és valami eszébe jutott:

"Ha én kifizettem a teljes autópálya-matricát, akkor hol van a teljes autópályám?

Van itt 130? Egy fenét! Sőt, van egyáltalán pálya? Mert inkább tűnik ez egy idegösszeomlásra tervezett szlalomversenynek."

Laci – ahogy az útépítéseknél szokás – lassan, megfontoltan haladt. Folyton azon kapta magát, hogy egyik kezével a volánt fogja, a másikkal meg a kormánynak magyaráz. "De komolyan, miért nem úgy adják a matricát, mint a reszelt sajtot, csak annyiért, amennyit éppen adnak? Mondjuk: 'Ma kedvezményes félpályás matrica kapható, mivel csak a bal oldalon lehet haladni és maximum 60-nal!' vagy 'Előre megfontolt úttorlasz matrica, korlátozott áthaladási lehetőséggel!'"

A legjobb azonban az lenne, gondolta, ha időalapú lenne a matrica: annyi pénzt fizetne, amennyi ideig ténylegesen autópályán halad 130 km/h-val. Mert így, ebben a konstrukcióban, úgy tűnik, hogy a matrica inkább autóveszteglő-matricává vált.

Ahogy Laci végül kikanyarodott az autópályáról, ahol végre felengedhetné a gázt, rádöbbent, hogy a matrica igazi értékét nem a tempó vagy a sebesség szabja meg. Hanem a türelem – az a végtelen türelem, amit az autópálya igényel, és amely minden egyes lehúzott forinttal egyre csak bővül.

Még több írás a blog rovatból

Az adózás történelmileg az államhatalom fenntartásának egyik legfontosabb eszköze, ugyanakkor mindig is viták tárgya volt, hogy mi számít elfogadható mértékű adóterhelésnek.
Miért nem olcsóbb az autópálya matrica, ha nem kapunk teljes értékű szolgáltatást, mert hosszú kilométereken keresztül sebességkorlátozások, sávlezárások és azokból fakadó torlódások vannak?
A másnaposság kellemetlen tüneteit sajnos nem lehet azonnal teljesen megszüntetni, de néhány tipp segíthet enyhíteni a szenvedést és felgyorsítani a regenerálódást.
A vezeték nélküli fülhallgatók piaca rohamosan bővül, így egyre nehezebb eligazodni a számos modell között. Hogy megkönnyítsük a választást, tekintsük át a legfontosabb szempontokat!
A gyorsabb áthaladás ILLÚZIÓJÁNAK érdekében, kérjük fáradjanak az önkiszolgáló kasszákhoz!
Csütörtök este 6 óra, munka utáni bevásárlás, hatalmas sorok a kőbányai Sibrik Lidlben.
Átfógó, a teljes lakosságot célzó pénztárosképzést indítottak a kiskereskedelmi láncok Magyarországon.
Az első Samsung készülékem. Nem biztos, hogy a következő is ez a márka lesz.
Ha egy 7 évessel megy vásárolni az ember, gyakran nehéz kérdésekre kell válaszolnia.
Beszélgetésekben rendszeresen előjön a téma és mindig meglepődök ismerőseim naivitásán vagy rossz memóriáján.