Kiemelt beruházássá minősítette a Kelenföld indóház épületének rekonstrukcióját a Közlekedési Múzeum által előkészített tervek mentén a kormány kedd este megjelent rendelete.
A jogszabály rendelkezik az építési engedélyezés menetéről, valamint a kivitelezési közbeszerzés kiírásáról is - közölte az MTI-vel szerdán a Közlekedési Múzeum.
Budapest-Kelenföld vasútállomás 137 éves indóházában a Közlekedési Múzeum legújabb kiállítóhelye kap helyet, az épület így megmenekül a pusztulástól, és színvonalas műemléki helyreállítása is megtörténik - hangsúlyozza a közlemény.
Az állomásépület teljes felújításával, bővítésével létrejövő új múzeumi kiállítóhely fő attrakciója egy több száz négyzetméter alapterületű terepasztal lesz, egy vasúttörténeti kiállítás részeként. A kulturális kínálatot időszaki kiállítások és múzeumpedagógiai foglalkozások színesítik majd.
Az épület környezetében vasúti tematikájú játszókert létesül, teraszán szabadtéri mozivetítéseket tartanak, az épület pedig kiegészül egy kilátópontként, trainspotter-helyként is szolgáló, új terasszal, valamint a tervek szerint egy bisztró is helyet kap az indóházban. Az épület előtt, szabadtéren az indóházzal közel egyidős gőzmozdony fog állni - közölte a Közlekedési Múzeum.
Mint a közlemény emlékeztet, az 1884-ben épült Kelenföldi indóház az ország egyik legrégebbi állomásépülete, amely a közelmúltig be is töltötte ezt a szerepét. A 4-es metró projekt részeként épült aluljáró miatt azonban funkcióját az elmúlt években teljesen elveszítette, a MÁV-pénztár kiköltözött belőle, és állapota tovább romlott, így félő volt, hogy az egyébként dinamikusan fejlődő, átalakuló Etele tér közelségében idővel lebontják.
"A kormány egy évvel ezelőtt hagyta jóvá a Közlekedési Múzeum koncepcióját az épület megmentésére. Kelenföld az ország egyik legforgalmasabb vasútállomásaként kitűnő helyszín arra, hogy az itt létesülő kiállítás bemutassa Budapest és a vasút kapcsolatának 175 éves történetét és az előttünk álló kihívásokat és lehetőségeket" - idézi a közlemény Vitézy Dávidot, az intézmény főigazgatóját.
A Közlekedési Múzeum az Építész Stúdiót bízta meg az építészeti tervek elkészítésével, amely az eredeti épület műemléki jellegének, karakterének tiszteletben tartása mellett azt az új funkcióknak megfelelő kortárs elemekkel is kiegészíti.
Mint közölték, a kiállítási tartalom tervezését a Közlekedési Múzeum megkezdte, a következő hónapokban a részletek kidolgozása zajlik. A Kelenföldi pályaudvar mint városi és vasúti tér biztosan meghatározó szerepet kap majd a tematikában, ahol nemcsak a vasút történeti szerepét, múltját, jelenét, jövőjét kívánja a Múzeum bemutatni, hanem a helyszínhez kapcsolódó emlékeket, történeteket is.
Ezért a Közlekedési Múzeum egyaránt várja a Kelenföldi indóházhoz kapcsolódó, régi képeslapokat, fényképeket, egyéb tárgyi emlékeket és történeteket, valamint a leendő kiállítóhely programjaival kapcsolatos javaslatokat.
A közlemény felidézi: 2019 őszén jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hoffmann Tamás, a 11. kerület akkori polgármestere, hogy a Közlekedési Múzeum mentheti meg az állomásépületet.
Az akkor létrejött megállapodás nyomán 2020-ban a Miniszterelnökség 100 millió forinttal, Újbuda önkormányzata pedig - az előző kerületvezetés által tett ígéretet betartva - 20 millió forinttal támogatta a tervezést és a beruházás előkészítését. Az elkészült tervek elnyerték az önkormányzat támogatását, miután a múzeum bemutatta a koncepciót László Imre polgármesternek. A Kelenföld indóház megmentését és az elkészült terveket Simicskó István, a kerület országgyűlési képviselője is támogatásáról biztosította.
A tartalomfejlesztésen túl a következő feladat az építési engedélyezés és a kivitelezési közbeszerzés kiírása - áll a múzeum közleményében.
Forrás: MTI