Kevesebb, mint egy éven belül sínre tették Európa egyik legmodernebb közlekedési eszközét; az átadásáról szóló újságcikk azonban egy kicsit „félre siklott”. Míg Jókai a „költő fantazmagóriájának megtestesítését” látta benne, addig a sport szerelmesei a nehezen megelőzhető riválist. Megannyi történet fűződik az idén 150 éves fogaskerekűhöz, ami most a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjteményben hívja időutazásra az érdeklődőket.

A 19. században jelentős fejlődésnek indult a Hegyvidék, ami a színészek, írók és művészek, majd nem sokkal később a városiak kedvelt kirándulóhelyévé vált. A festői szépségű Svábhegyet és Zugligetet azonban csak saját kocsival, filákerekkel, konflisokkal, a hegyre árut szállító majorosok, vendéglősök szekereivel vagy gyalogszerrel lehetett megközelíteni. A megnövekedett közlekedési igények kielégítésére 1830-ban elindították a lóvasutat, ami a kiegyezést követően, 1868-ban a Svábhegyig közlekedett. A sík területeken gond nélkül „vágtázott”, ám a magasabb, hegyi részek megközelítése komoly fejtörést okozott. Ezért is volt fontos szerepe gróf Széchenyi Ödönnek – ő javasolta a Várhegy oldalán közlekedő sikló megépülését is – , aki felvetette a fogaskerekű ötletét.

„A véletlen oda hozott ekkor egy svájczi vállalkozót, aki megkísérté a lehetetlent, a költő fantazmagóriájának megtestesítését, egy fogaskerekű vasútnak az építését föl, a Svábhegy tetejéig” – írja Jókai Mór A Svábhegy és a Zugliget című művében, ami arra a szerződésre utal, amit 1873-ban Házmán Ferenc, Buda polgármestere a szabadalmat birtokló Niklaus Reggenbach svájci cégével kötött. „A kivitelezéssel a svájci születésű Cathry Szaléz Ferenc mérnököt bízták meg. Az ügymenet akkor gyorsabb volt, mint mostanság, mert gyakorlatilag az első kapavágások után kevesebb mint egy évvel a Városmajorból, avagy Európa első közparkjából elindulhatott a próbaüzem, és néhány hétre rá átadták az utasforgalomnak a harmadik európai fogaskerekűt” – idézte fel a fogas történetét Fonti Krisztina, aki a Fogaskerekű 150 kiállításmegnyitóján egy régi vízió megvalósítását is kilátásba helyezte. „A mai napig ez az egyik leghosszabb útvonalon közlekedő, a leghosszabb fogazott pályával rendelkező fogaskerekű Európában, ám mi még ennél is hosszabb pályát szeretnénk neki. Jelenleg azért küzdünk, hogy a Széll Kálmán tértől a Normafáig közlekedjen. Ez nemcsak a mi »»hóbortunk««, hiszen már egészen a kezdetektől, gyakorlatilag a fogaskerekű elindulásától arról cikkeztek a lapok, hogy az lenne az igazán jó, ha a Normafáig el tudna menni a jármű. 1918-ban az akkori svájci üzemeltető meg akarta valósítani, de a főváros vezetése megakadályozta. Ismerős történet, semmi sem új a nap alatt. Másfél évvel ezelőtt végleg le akarták állítani a Hegyvidék egyik legemblematikusabb közlekedési eszközét. A tizenkettedik kerületben élők összefogásának és a mi harcias kiállásunknak köszönhetően sikerült megmenteni a fogast. Fontos lenne, hogy a fogaskerekűnek olyan gondos gazdája legyen, aki elismeri annak múltját és hisz a jövőjében. Aki ismer, tudja, hogy szívügyem a fogaskerekű. Mi mindent megteszünk azért, hogy megmaradjon nekünk, hegyvidékieknek, illetve az országnak, valamint, hogy mielőbb megújulhasson a pálya, a szerelvények, és hogy a Széll Kálmán tértől a Normafáig közlekedhessen, hogy ezáltal az autós forgalomtól tehermentesíteni tudja a Normafát” – fűzte hozzá Fonti Krisztina, aki úgy véli, hogy a Fogaskerekű 150 kiállítás, mint fogalmazott, „ékes bizonyítéka annak, hogy milyen értékes a fogas”. „A fogas a hegyvidékiek kincse. A fogas az egész ország kincse! Nem szabad hagynunk, hogy azt állítsák róla, hogy ez egy teljesen felesleges közlekedési eszköz!” – húzta alá az alpolgármester.

„Friss, fiatalos és modern attrakciók láthatók a kiállításon, miközben a régmúlt történetei is fontos szerepet kapnak. Nekem az egyik személyes kedvencem a terem közepén található installáció, ami 3,7 méter hosszan, a szintemelkedés szemléltetésével jeleníti meg a fogas állomásait” – magyarázta Földváry Gergely, a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény vezetője, aki egy, a gyűjteményben olvasható cikkre is felhívta a figyelmet. „Eredetileg 1874. június 14.-ére tervezték a fogaskerekű átadását, azonban a három rendelt svájci gőzmozdonyból csak egy érkezett meg időben, ezért úgy döntöttek, hogy tíz nappal későbbre, június 24-ére átnapolják a megnyitóünnepséget. A Vasárnapi Újság munkatársai azonban előre dolgoztak, így egy héttel a fogaskerekű megnyitása előtt örömmel számoltak be arról, hogy átadták a fogaskerekűt. Illusztrációként ráadásul a cikk mellé egy képet is rajzoltak, amin fordítva látható a fogas. A rajzoló nem tudta, hogy a gőzmozdony mindig a völgynek lefelé ment, hogy véletlenül se szabaduljanak el a szerelvények” – mesélte Földváry Gergely, aki köszönetet mondott a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak, amiért hozzájárult a kiállítás megvalósulásához.

„Hol máshol is lehetne jobb helye, még ha csak egy időszaki kiállítás keretén belül is, azoknak a fakszimile iratoknak és tárgyi emlékeknek, amelyek a fogaskerekűhöz kapcsolódnak, mint itt, a Hegyvidéken. A fogas a tizenkettedik kerület számára egy nagyon meghatározó identitásképző elem” – fogalmazott dr. Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, aki azt is elárulta, hogy ő maga is ezer szállal kötődik a fogashoz. „Nem csak múzeumigazgatóként, hanem hegyvidéki lakosként is fontos számomra. Gyerekkoromban fogassal jártunk fel szánkózni a Normafára, felnőttként a saját gyerekeimmel utaztam ugyanezekkel a szerelvényekkel, kerékpárosként pedig én is részt vettem az Előzd meg a fogaskerekűt! versenyen” – árulta el dr. Schneller Domonkos, aki kitért arra is, hogy a fogas megépítésekor Buda sokkal szegényebb volt Pestnél. „Ennek ellenére Európa élvonalába tartozó közlekedési eszközt honosítottak meg Budán. Azt gondolom, hogy ez az a szemlélet, amelyet meg kellene próbálnunk most is követni, és nem azzal foglalkozni, hogy 10-20 évvel ezelőtt, milyen fejlesztéseket hajtottak végre Berlinben vagy Londonban. Azt kellene megnézni, hogy mik azok a legkorszerűbb fejlesztések, amikkel Budapestet, és azon belül ezt a szűkebb városrészt, a Hegyvidéket még közelebb tudnánk hozni ahhoz az életnívóhoz és műszaki újításhoz, amik ma a világ legfejlettebb részeit jellemzik”.

· A Fogaskerekű 150 című kiállítás a Hegyvidék Helytörténeti Gyűjteményben (Zugligeti út 64.) szerdától vasárnapig, 10-18 óra között látogatható.

Még több hír Budáról

A II. Kerületi Önkormányzat zenei versenyt hirdet tehetséges, fiatal muzsikusok számára.
Europe For Citizens - Közös szolidaritás címmel 2018. augusztus 10 és 12-e között partnervárosi találkozót rendeztek Zentán. Az eseményen dr. Nagy Gábor Tamás, Budavàr polgármestere és a kerületi...
Folytatódik a magyar- és a világtörténelem rejtélyeiről szóló Rejtélyes történelem című művelődéstörténeti előadássorozat a Várkert Bazárban, ahol január végéig minden hónap utolsó csütörtökén...
2021. március 31. napján lejár a 2020. évre kiadott engedélyek érvényessége.
A háztartásában összegyűlt nagydarabos hulladékot (lomokat) 2021. február 27-én, szombaton 18 óra után helyezze ki a lakóháza előtti, járműveinkkel jól megközelíthető közterületre. A lomok...
Nyitva vagyunk, de amennyiben betegség gyanúja merül fel, maradjanak otthon gyermekükkel!
Szeretnénk jelezni, hogy a 2021. március 17-én elrendelt rendkívüli szünet alatti ügyeleti ellátás a tegnapi napon meghosszabbításra került.
Átlátható lakáspiac, élhető Budavár: elindul a Budavári Lakásügynökség
Elkészült a Budavári Palota első felújított épületrésze, rekonstrukció során helyreállították a déli összekötő szárny eredeti, századfordulós állapotát.
A Budavári Önkormányzat határozatlan időre felfüggeszti a Mészáros utcai buszparkolóval kapcsolatos előkészítési munkákat - közölte az I. kerület polgármestere szerdán a Facebook-oldalán.
Tájékoztatjuk Önöket a Helyi Választási Bizottság határozatáról, amely értelmében dr. Jeney Jánosné önkormányzati képviselő lemondása miatt megüresedett mandátumot a jelölő szervezet (FIDESZ-KDNP)...
Mi történik most, hogy megszűnik az ingyenes parkolás és hogyan segít a Budavári Önkormányzat?
2021-ben több alkalommal is újra megszervezik a tavaly nagy sikert arató, izgalmas programot, amely a Budai Várnegyed három különleges helyszínét mutatja be egy tematikus séta során.
A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat tulajdonában álló 6 db. üres lakás szociális alapon történő bérbevételére kiírt pályázati kiírásra több, mint 200 pályázat érkezett. Valamennyi pályázat...
A Pallas Athéné Domus Meriti Alapítvány a doktoranduszoknak helyreállított Bölcs Vár épülete után megmentette a budavári Úri utca egy másik jeles műemlék épületét is a Kapisztrán tér sarkán.
A Fővárosi Önkormányzat a 60 éven felüli I. kerületi lakóknak 200 db antitest szint tesztelési lehetőséget biztosít.
A Budavári Önkormányzat energiahatékonysági pályázatot ír ki az I. kerületi (nem önkormányzati) lakások korszerűsítésére
Igényeljen Ön is Kerületkártyát és I. kerületi lakóként különleges kedvezményeket élvezhet a több, mint 60 elfogadóhely egyikén!

A címlapról

Az elmúlt időszakban a fogyasztói árak jelentős emelkedése komoly...
Magyarország – a Hungary Helps programon keresztül – több mint...
Évtizedek óta újságok, különféle nyomdai termékek az életünk.
Nagyszabású közterület-felújításokat végeznek Budapest belvárosában...
Átadták Budapest legújabb, két uszályon kialakított strandját, amely...
Tetten érték a Terézvárosi Közterület-felügyelet vezetőjét, amikor...

Könyvajánló

A Tízparancsolat és a Hegyi Beszéd nem egy vallást képviselnek! Isten parancsolatai törvényszerűségek, kivonatok az Isten- és felebaráti szeretet örök törvényéből.
Tudtad, hogy mik voltak az ókori turisták legkedveltebb úti céljai? Hogy melyik reformátor tiltotta be a korcsolyázást? Hogy miért takarták le fél szemüket a lovagok? Hogy melyik római nevezte a filozófiát „görög zagyvaléknak”? Hogy kik voltak az ókori világ legnagyobb műkincsrablói? Hogy miért nem korbácsolták meg a rómaiak Pál apostolt Jeruzsálemben? Hogy hol vetettek be a középkorban biológiai fegyvert, és mi lett ennek a következménye? Hogy kit neveztek a középkorban...
Efraim Zuroff történész, a Simon Wiesenthal Központ jeruzsálemi vezetőjét sokan az „utolsó nacivadászként” emlegetik, mióta 2002-ben meghirdette az „Utolsó Esély Akciót” (Operation Last Chance) a még életben maradt, de soha felelősségre nem volt náci háborús bűnösök felkutatására.
Ne azzal foglalkozz, hogy mások mit mondtak rólad, milyen teszt eredményeket értél el eddig, vagy mit gondolsz magadról! Benned akkora egyéni tehetség van, ami meg tudja változtatni a világot!

Blogok, vélemények, olvasók írásai

Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik ismertetésével, hanem egymás hibáinak feltárásával próbálnak szavazókat szerezni.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Miért gondolod, hogy egyedül vagy? Abortuszra készülsz? Úgy érzed, hogy senki nem tud segíteni? Ne engedd, hogy a félelem döntsön helyetted! Vár a megoldás! Vár a segítség!
A Kurfli Közhasznú Kulturális Egyesület pályázatot hirdet 10 civil szervezet számára kedvezményes spot / reklám film elkészítésére.