A Lefkovicsék gyászolnak című filmben többek között a humoré, az emberi kapcsolatok törékenységéé és a mindent elsöprő szereteté a főszerep. A rendezővel, Breier Ádámmal beszélgettünk a gyászról, a traumákról és a zsidó humorról is.

Több emlékezetes rövidfilm van a hátad mögött, azonban nemegyszer ütköztél munkát hátráltató akadályokba. Mi adott erőt ahhoz, hogy átlendülj a nehézségeken?

Ez általában úgy néz ki, hogy erő nem feltétlenül van, azonban maga a terv segít, hogy ne lankadjon a lendület, fogyjon el a kitartás, hiszen a vállalt feladat teljesítése a cél. Nincs másik út: én a filmezésre tettem fel az életem, és ezt az összes nyűgével együtt vállalom. A filmes nem kiszámítható, biztonságos életpályamodell, jó szívvel nehezen ajánlanám másoknak, mánia, elszántság nélkül nem megy.

Formálták az alkotói attitűdöt a negatív élmények?

Annyiban igen, hogy bőven maradt időm a gondolkodásra. Ahogy mondtam, egy feladat lebegett a szemem előtt: mindenáron megcsinálni a filmet.

A gyász univerzális dolog, noha a filmben a süve tradíciójába nyer beavatást a néző, amely röviden azt jelenti, hogy a gyászolók egy hétig nem hagyhatják el a házat. Okozott ez kihívást?

Rengeteg kutatást, utánajárást igényelt, hogy hiteles képünk alakuljon ki a szokásokról. Zsidó származásúként is, ha bármilyen szokást, hagyományt választ az ember ebből a kultúrkörből témául, muszáj jobban belemélyedjen, mert több száz szabály és kivétel van.

Követte a zsidó tradíciókat a családod?

Bizonyos dolgokban igen, de azért vallásosnak semmiképp nem nevezném magunkat. Maga az egész ortodox ötlet onnan jött, hogy egyszer távoli, Amerikában élő rokonok jöttek hozzánk látogatóba, amit hatalmas előkészület előzött meg. Az, hogy mit szabad és mit nem, mi a megengedett, mi esik tiltás alá, okozott némi fejtörést. Ennek az abszurditása benne van a filmben, ahogy egyes ismerősök valós történeteiből is inspirálódtam.

Heller Ágnes utalt rá, hogy a trauma halálos sebet ejt. „Károsnak gondolom, hogy továbbra is a traumáinkkal építjük az identitásunkat” – nyilatkoztad. Kivéve az átélt szenvedéseket a zsidóság történetéből, mi marad, mi maradhat?

Nem hiszem, hogy zsidóként a szenvedéseink, a holokauszt kell, hogy meghatározza az identitásunkat. Ezzel mintha azt sugallnánk, hogy Hitler nyert, elérte a célját, miszerint egy náci logika mentén gondolkozunk magunkról. Úgy nyerünk mi, ha nem lépünk bele ebbe a gondolkodásba. Alapvetően az a cél, hogy a traumatikus pontból kimozduljon az illető, levesse ezeket a súlyokat, szabadon éljen.

Az eltávolodás nem vonja magával a felejtést?

Ez az élet egészséges dolga, hogy igen, felejtsd már el, lépj már túl rajta, ne azzal azonosítsd magad. Tartsuk tiszteletben a halottak emlékét és éljük a saját életünket, megtalálva az egészséges egyensúlyt. Igaz, tapasztalom magamon, mennyire nehéz nem ebből az eseményből, a holokausztból összeraknom magam.

Mi formálta az identitásodat?

Egyrészt a magyar, másrészt a zsidó valóság is. Imádom ezt a magyar–zsidó párosítást. Nem lehet ugyanolyan egy izraeli, egy argentin vagy egy magyar zsidó, önmagában a magyar zsidó egy különlegesség, egy kuriózum, unikális kombináció. Létezik egy történet a New Yorkban élő ortodox zsidókról, akik mind jiddisül beszélnek,

kivéve a magyar zsidót, aki csak magyarul,

annyira fontos neki a nyelve. Én is beleállok ebbe a büszke magyar zsidó vonulatba.

Mi a filmet átható derű táptalaja? A pesti zsidó humor?

A pesti zsidó humor nagy hagyományra tekinthet vissza. Rejtő Jenőtől Molnár Ferencen át Kellér Dezsőig nagyon szeretem. A kelet-európai régióból származó humornak van egy sajátos íze. Ebben a filmben nem tudom, pont ez jelenik-e meg, mindenesetre én ezeken nőttem fel, emlékszem, milyen nagy szenvedéllyel gyűjtöttük az ilyen vicceket.

Miért nem készülnek hasonló tematikájú filmek, miért mindig a holokausztnál kötünk ki?

Egyrészt erős, vissza-visszatérő téma a holokauszt, másrészt sok egyéb témának, jelenségnek az ábrázolásában gyerekcipőben jár a magyar film, számos dolog feldolgozása a mai napig nem történt meg. Nem mintha minden évben kellene egy zsidó tematikával foglalkozó film, megjegyzem, rendes roma film sincs túl sok.

Arra gondolok elsősorban, hogy készülhetnének mindennapi történeteket feldolgozó filmek arról, hogyan zajlik egy zsidó vagy roma honfitársunk szokványos hétköznapja, és a karaktere nem úgy jelenítődne meg, mint az adott kisebbség problémáinak reprezentánsa, hanem mint egy érdekes karakter, aki mellesleg roma vagy zsidó származású.

A gyászhoz és a bokszhoz szigorú, kötött szabályok tartoznak. Könnyű volt összehangolnotok a két szabályrendszert, megtalálni a közös ritmust?

Nem volt könnyű, sok kutatómunkával járt együtt. Rögtön az elején felvetődött, hogy mi a fontosabb, a hitelesség vagy a dramaturgia? Próbáltunk hitelesek maradni, bár egy-egy apróságban a dramaturgia javára kellett döntenünk. Egy bokszedző karaktere valamivel kötetlenebb, hogy milyen edző, hogyan tesz-vesz a dolgaiban. Vele szemben az ortodox karaktert nehezebben formáztuk meg, hiszen minden motívum, momentum jelentőséggel bír. Az például, hogy nagyjából milyen iskolához, vallási irányzathoz tartozik, nagyon nem volt mindegy, és meg ne történjen, hogy míg az egyik jelenetben ultraortodox, addig a másikban neológ. A hitelesség megtartása nagy kihívás volt.

Milyen visszajelzések érkeztek a vallási kérdésekben avatottabb nézőktől?

Kaptunk apró észrevételeket, noha egyik sem volt túlzottan elmarasztaló. Például az egyik jelenetben a vallásos karakter, amikor korán reggel felkel, kipa helyett ideiglenesen a kezét teszi a fejére. Mint megtudtam, ezt nem lehet. Később egy ismerősöm azt mondta, valóban nem lehet, de ő pont ezt csinálta nemrég, mikor ugyanúgy, mint a filmben, hirtelen kellett kipattannia az ágyból és még épp nem vette fel a kipáját. A legnagyobb hibát, hála isten, még senki nem vette észre, hogy pontosan mit, úgysem mondom meg. (Nevet.) Tudatosan lett hiba, eredetileg nem volt az, de a vágás rákényszerített. Itt a dramaturgia fontosabb volt.

A nők külső szereplői a filmnek, távolról segítenek, ki a túlvilágról, ki egy másik országból. Nélkülük nem megy?

Ért olyan kritika, hogy kevés a filmben a nő. Orson Welles A harmadik ember című filmjében a női karakter központi figura, bár az egész filmben tizenöt percet, ha szerepel. Az én filmemben is rövid ideig bukkan fel a később elhunyt női karakter,

jelenléte-nemléte az egész filmet meghatározza,

minden róla szól. Szinte azt állítja a film, hogy a nők azok, akik el tudják rendezni a szétcsúszó világot, és a mindenre képtelen férfiaknak az út alatt kicsit magukra kell találniuk, rendben tartani a dolgokat.

Lev Tolsztoj írta, hogy minden boldogtalan család a maga módján az. A filmben sincs teljesen megoldva az apa-fiú közti konfliktus, részben túljutnak rajta, részben nem beszélik ki. Nagy hollywoodi összeborulás nincs… Stratégia kell ehhez a kivédéshez, miután teljesen nem oldhatjuk meg a családi konfliktust?

Fontos, hogy vannak nyitások egymás felé. Sokszor egy gesztus is elég az életben, hogy az ember jobban érezze magát. Sokat jelenthet, hogy látjuk, a másik tett egy lépést felénk. De valóban nem akartunk túlságosan hollywoodi összeborulást. Nem lett volna hiteles.

A film egyik szereplője egy cigány fiú, akit Váradi Roland alakít. Nagyon pozitív üzenet, hogy a zsidó család befogadja, támogatja. Direkt cigány származású szereplőt választottatok?

Elsősorban az számított, hogy a Bezerédi Zoltán alakította bokszedző mintegy pótapaként jelenjen meg a fiú életében, ettől válik szerethetővé annak dacára, hogy nagyon nehéz eset. Amikor nézegettük a szereplőket, a nem romák mást kezdtek el jelenteni, mintha az edző nem azért edzené a diákját, hogy az kitörjön, hanem azért, hogy ő edzőként rajta keresztül jusson feljebb, vívjon ki magának elismerést. Terveim szerint azt akartam megjeleníteni, hogy ő ebben az ügyben önzetlen és mindent a fiatalok felemelkedéséért csinál. Váradi Roland szuper, csupa szív ember, öröm volt vele a munka.

Aki nem nagyon ért a filmhez, hogyan védheti ki, hogy ne csapják be egy rossz filmmel, elhitetve vele, hogy bizony az jó?

Kérdés, van-e igénye a nézőnek a vizuális minőségre. Önakarat nélkül nem megy. A tartalomgyártók ontják magukból a néznivalót. Nem könnyű a helyes választás, magamon is látom, hogy a bőségnek mekkora zavara van. Viszont az ízlés, a választás szabad, a minőségigényben nincs monopólium.

Kötődik a film Józsefvároshoz?

Castingoltunk a Mátyás téren is, a Kesztyűgyárban megnéztük a bokszoló fiúkat. Forgattunk Józsefvárosban a Nagy Fuvaros utcai zsinagóga környékén és a Népszínház utcában. Eredetileg hangulatilag az egész filmet a nyolcadik kerületbe képzeltem, aztán ez nem teljesen így alakult, de azt mondhatom, hogy a film nyomokban egy csipetnyi Józsefvárost tartalmaz.

Még több hír a Belvárosból

Egyszerűbb lesz a megállóhelyi menetrendek elérése, beállítható lesz a sötét mód és megújulnak az alkalmazáson belüli üzenetek is.
Jelentős változás várható a budapesti közösségi közlekedésben: január 1-től kezdi meg működését a BKK-rendészet.
December 4-én Joulupukki a világ körüli útja során ellátogat a Klauzál térre is azért, hogy találkozzon az erzsébetvárosi gyerekekkel.
Az Ó utca 11.-ben élők egy önkormányzati pályázatnak és néhány lelkes lakónak köszönhetően tavasztól a tetőteraszon kialakított közösségi térben találkozhatnak, pihenhetnek vagy akár még...
Az elmúlt hetek nagy közfigyelmet kiváltó gyilkossági eseteinek tetteseit bravúros nyomozással azonosították a BRFK nyomozói. Az elkövetők kézre kerítésében fontos szerep jutott az erzsébetvárosi...
Váratlan kapás a nyolcadik kerületi rendőrségen. Új dílert fogtak el a BRFK VIII. Kerületi Rendőrkapitányság munkatársai november 9-én – olvasható a hír police.hu oldalán.
Ne rökönyödjenek meg, ha azt állítom, Józsefváros az a hely, ahol minden egyes négyzetkilométeren a legtöbb különleges művészi tehetséggel megáldott fiatal található az egész országban. Itt él...
A közelmúltban jelent meg a 152 éves ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium kiadásában A Trefort szellemisége című könyv. Ha annyit mondunk, hogy ebbe az iskolába járt egykor Heim Pál...
Téves információ terjed a közösségi médiában a józsefvárosi parkolási díjakról. Az emelésről kizárólag a Hírnyolc Extra oldalán lehetett olvasni. Közben egyre több belvárosi kerületvezetés vált...
A Bischitz Johanna Integrált Humán Szolgáltató Központ munkatársai rengeteg programot szerveztek a szépkorúak tiszteletére: a nyitógálát a K11-ben tartották, voltak közös kirándulások, kiállítás-és...
Tartós és friss élelmiszert, ruhaneműt, tisztítószereket és pénzadományt várnak a rászorulóknak – erről írt Facebook-oldalán Iványi Gábor. A Dankó utca 11. szám alatt is éjjel-nappal várják az...
A Romano Kher visszatért a gyökerekhez, 12 év után újra alkotótábort szervezett a cigány képzőművészeknek a Balatonnál.
Az épületek alatt korábban leginkább stadiont és kastélyt értő kormány is felfedezte, hogy valamit kezdenie kell a drága lakhatás gondjaival – nincs elég megfizethető bérlakás, kollégiumi hely, a...
A gyerekek kulturális és társadalmi háttere már a bölcsődében is befolyásolja a csoporton belüli kapcsolódásukat. A Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék (JEB) olyan innovatív program kidolgozásában...
Mivel november első hétvégéjére már jelentős lehűlés várható, így a virágtartó oszlopokat díszítő muskátlikat be kell szednünk minél hamarabb, viszont az önkormányzat nem tud annyi virágot tárolni,...
Negyvenhat évet dolgozott le a hatodik kerületben és huszonöt éven át vezette a polgármesteri hivatal humánszolgáltatási főosztályát dr. Jandó Erzsébet, Terézváros idei díszpolgára. Hol máshol...
Dumaszínház csillagai stand-up sétányt avattak, az első csillagot Hadházi László Karinthy-gyűrűs humorista kapta.
A VIII. kerületi Futó utca két szakaszán kezdődtek felújítási munkálatok. Korszerűsítenék és biztonságosabbá tennék az utat mind a gyalogosoknak, mind a járműforgalomnak.

A címlapról

Az EgészségAblak alkalmazással a betegek gyorsabban bejutnak a...
A kormányzat béremelési tervének legfontosabb előfeltétele, hogy a...
Egy téli autós kirándulás sok örömet tartogat, de a hideg időjárási...
A Kassai Műszaki Egyetem (TUKE), a Miskolci Egyetem (ME) és az...
Már több mint 24 millió forint gyűlt össze a Jónak lenni jó! idei...
Magyarországon hagyományosan november 15. a fordulónap, ekkortól...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

Miért nem olcsóbb az autópálya matrica, ha nem kapunk teljes értékű szolgáltatást, mert hosszú kilométereken keresztül sebességkorlátozások, sávlezárások és azokból fakadó torlódások vannak?
A másnaposság kellemetlen tüneteit sajnos nem lehet azonnal teljesen megszüntetni, de néhány tipp segíthet enyhíteni a szenvedést és felgyorsítani a regenerálódást.
A vezeték nélküli fülhallgatók piaca rohamosan bővül, így egyre nehezebb eligazodni a számos modell között. Hogy megkönnyítsük a választást, tekintsük át a legfontosabb szempontokat!

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.