Miben különböznek a női és férfi szerepek a roma családoknál, mint a nem romáknál? Vagy szerintük is a nőnek a konyhában a helye? Csakúgy, ahogy a magyar társadalom sugallja. Balogh Adrienn cikke.

A családom és a rokonaim révén már kiskoromban megismerhettem, hogy roma lányként nem élhetem ugyanazt az életet, mint a barátnőim – akik történetesen nem voltak romák. Kamaszkoromban megkérdőjeleztem ezt és vitatkoztam édesanyámmal, hogy miben különbözök a többi lánytól az osztályban, és bár megengedett nekem egy-két dolgot, de korántsem annyit, mint a kortársaim szülei. Mindezt azért, mert cigánynak születtem.

Felnőtt fejjel látom, hogy a kultúránk mondatta annak idején édesanyámmal, hogy „nem mehetsz a strandra a többiekkel!”. Bár ez ártatlan nyári kikapcsolódásnak tűnik, de 13-14 évesen, amikor már nőies egy lány,

szülői felügyelet nélkül nem illik strandra járni.

Mert a többi cigány ember azt gondolhatja, nem kap tisztességes nevelést, aki a családja nélkül elmegy a strandra és „mutogatja magát”.

A roma közösségek döntő többségét tradicionális, konzervatív társadalomszervezési elvek hatják át. Ezek kivetüléseit láthatjuk a nemi szerepek leosztásánál, vagy a gyereknevelésnél történő morális értékátadás folyamatánál.

Talán erősnek hangzik ez, és szinte látom, hogy a nem roma olvasók ráncolják a homlokukat, míg a roma társaim mosolyogva bólogatnak, mert megértik, mert átélték, mert ismerik a jelenséget, és bár butaságnak tűnik az egész, emögött komplex jelenség áll.

„A nagyszüleinknél az volt – meséli a borsod megyei cigány asszony, nevezzük Katinak –, hogy amíg a férfiak nem laktak jól, addig

az asztal közelébe sem mehettek a nők, sőt a gyerekek sem.”

Magyarországra a domináns patriarchális társadalom jellemző, ami a romáknál ugyanannyira jelen van, sőt egyes közösségeknél talán még erőteljesebben. Ahogyan Kati mesél, bólogatok, hiszen amiket elmond, cseppet sem állnak távol tőlem: a nőnek az elsődleges feladata a gyereknevelés, a főzés, takarítás, az otthonteremtés. A férfié pedig, hogy dolgozzon éjt nappallá téve, és

eltartsa a családját.

A fontos döntéseknél a férfi szava az erősebb, a nőnek el kell azt fogadnia. Nyilvános helyen, akár rokonlátogatáskor is, a férfi szavát nem kérdőjelezheti meg a nő, nehogy szégyent hozzon rá.

„A nők elnyomás alatt éltek mindig is. Teljesen alá kell rendelniük magukat a férfinak. Másként ez nem működhetett” – mondja Kati.

A család mindig első helyen áll a férfi és a nő életében is, olyannyira, hogy a válás lehetősége fel sem merül szinte soha. Nagyanyám úgy fogalmazott, hogy „amilyen virágot szakítottál, azt kell szagolnod!”. A mondás az idősebb generáció ismérve volt. A 90-es években születtem, a neveltetésünk már nem volt ennyire szigorú. De mindannyiunk számára egyértelmű volt, hogy

a fehér menyasszonyi ruhát csak szűz lány veheti fel,

a válás pedig csak a legvégső megoldás lehet a problémákra, az utolsó utáni gondolat lehet csak.

Katinak többször is elfutotta a szemeit a könny, mert a szép emlékek mellé társul rengeteg rossz is. Bár vallásos családként éltek, édesapja sokszor a pohár aljára nézett, Kati emiatt gyakran volt szemtanúja, hogy apja bántalmazza anyját. Alig volt 8 éves, amikor közéjük állt és kérte apját, hagyja abba, ne bántsa anyját tovább. Édesanyja nem vált el, nem hagyták el egymást. Fel sem merült a lehetőség. Mivel Katiék öten testvérek, a gyerekek is meggátolták, hogy meneküljön a házasságból.

Éva családja az oláh cigány közösséghez tartozik. Bár náluk erős a minta, hogy a nő nem dolgozik, csak házimunkát végez, Éva édesanyja a MÁV-nál dolgozott takarítónőként, édesapja pedig kalauz volt. Ezt követően kereskedői életet éltek, mindig árultak valamit: órákat, bőrkabátokat, pálinkát, éppen mikor mit. Ezt is együtt csinálták, apja azt mondta, felesége nélkül nincs szerencséje.

A társadalomban közel sincs egyenlőség a nemek között, sokkal több férfi van vezetői pozícióban a munkahelyeken, még mindig nagyobb tisztelet övezi a férfiakat, amit a fizetéseik is tükröznek. Amennyiben egy nőnek több szexuális partnere volt, könnyűvérűnek, cafkának kiáltják ki, míg a férfi hasonló esetben férfias, vagány.

A roma kultúrában a lányokat fiatal korukban megtanítják főzni, takarítani, gyereket nevelni, de emellett tisztességre, becsületre nevelnek. Mára sok minden fellazult, az internet, a digitális eszközök gyors fejlődésének köszönhetően a fiatalok ismerkedési szokásai megváltoztak, de a fő jellemzők továbbra is elvártak.

Kati szüleiből úgy lett egy pár, hogy a nagyszülők megbeszélték egymás között, és apja ezután ment udvarolni az édesanyjához. A Facebook, az Instagram világában nehéz összeboronálni két fiatalt az akaratuk ellenére úgy, hogy a családok kötnek „egyezséget”.

Kati szülei rossz mintáit próbálta elkerülni, olyan férjet keresett, aki az apja szöges ellentéte. Bár vannak vitáik, sosem volt agresszív, sosem emelt kezet Katira, aki nem marad csendben, kifejezi nemtetszését és vitáikban rendre az övé az utolsó szó. A lányát is másképp nevelte.

„Nekem nem engedték meg, hogy továbbtanuljak, mert anyu mindig apuval ment dolgozni. Gondoskodnom kellett az öcséimről, a házat rendben kellett tartani és főzni, amikor édesanyám beteg lett, akkor vele kellett lennem. Emiatt próbáltam más irányt mutatni a lányomnak: nem köteleztem arra, hogy főzzön, takarítson, viszont a tanulás nagyon érdekelte, ezért ebben támogattam is, neki már diplomája van” – mondja Kati.

A szokásokra, kulturális mintákra hatással van az, hogy ki milyen cigány, tehát oláh, vagy romungro, beás, gábor stb. Szerepet játszik az is, hogy ki hol él: a szabolcsi, a borsodi, a budapesti cigányok között is nagy különbség van. De közös mindenhol és mindenkiben, hogy a férfiakat tisztelni kell, és az alapvető társadalmi norma, miszerint a férfi a pénzkereső.

„Amelyik férfi nem tudja eltartani a családját, annak a becsületén csorba esik, szégyenbe kerül és a többi cigány kevésbé fogja őt tisztelni – persze itt nem arra kell gondolni, hogy azt, aki szegény, azt nem tisztelnek mások, hanem arra, hogy akiben nincs akaraterő, nem dolgos, lusta, és, mondjuk, megfordul a felállás, és az asszonynak kell elmenni dolgozni, hogy eltartsa a családját… na, azt nem tisztelik. Az nagy szégyen” – mondja a Szabolcs megyei cigány asszony. Ilona hasonló korosztály Katival, 40-50 év közötti.

„Amikor az első fiammal voltam várandós, azt sem tudtam mit csináljak a hasammal.

Nem volt divat mutogatni a terhes hasat,

inkább eltakartuk, mert az intim dolognak számított. Anyám kötőjét kötöttem magam elé, hogy apám ne lássa, a második terhességemnél az anyósom hosszú, bő szoknyáit hordtam, mert egyszerűen zavarban voltam az apósom előtt. Nálunk ez kényes kérdés volt, gyermekágyas időszakban férfiak egyáltalán nem jöttek látogatóba a kismamához, hiszen abban az időben folyamatosan szoptatni kell a gyereket, ami mindenkinek kínos pillanatokat okoz. Nem csináltunk amerikai gender reveal (azaz a leendő baba nemét közhírré tévő) partikat, és nem mutogattuk a gyerek ultrahangos fotóit az egész világnak. Nem mondom, hogy ez szégyen, de nem illik” – mondja Ilona.

A férjem nagyszülei, akik szintén Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében élnek, a házasságunk során elláttak pár bölcsességgel bennünket. „Nem baj, merre jár a férfi, amíg minden este a családjához megy haza” – tehát, ha meg is csalja a nőt, addig nincs probléma, amíg a férfi hazatalál a feleségéhez és családjához. „Ha a férfi a sárba ejti a kalapját, neked kell felvenni és megtisztítani azt” – vagyis ha a férfi megcsalja a feleségét,

a nőnek meg kell bocsátania.

Alapvetően törődünk azzal, hogy mit gondolnak rólunk mások, de mivel a romák általában zártabb közösség tagjai, ahol mindenki ismeri a másikat és tudnak egymásról majdnem mindent, ez a felfogás – mit gondol rólunk a másik – hatványozottan érvényesül.

A lányoknak szelídnek, háziasnak, kedvesnek, gondoskodónak kell lennie. A fiúknak rafináltnak, talpraesettnek, eszesnek és dolgosnak. Ha nem ilyenek, akkor félnek attól, hogy vajon mit fognak szólni a cigányok. A másoknak való megfelelés belső szorongást okoz, ezt mindenki próbálja elkerülni.

Biztos vagyok abban, hogy bár különböző szerepeik vannak, mindkét nemnek megvannak a kihívásai az életben, pláne egy házasságon belül. És végül mind eljutunk arra a pontra, mint a Bazi nagy görög lagziban: a férfi a fej, de a nő a nyak. A fej pedig arra fordul, amerre a nyak akarja.

Balogh Adrienn

Még több hír a Belvárosból

Ma este újra fellép a Zsírban a rádzsasztáni cigány népzenét játszó Dil Mastana zenekar – egy élmény!
Három polgárőrszervezet van alakulóban Józsefvárosban, az év végére talán mindhárommal találkozhatunk az utcán is.
Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. Kerület Önkormányzata – az elmúlt évek gyakorlata alapján – a lakosság részére VESZÉLYESHULLADÉK-GYŰJTŐ AKCIÓT szervez.
Évek óta szerveznek egészségnapot a Deák Diák iskolában. Az iskola vezetésének törekvése, hogy ráirányítsa a családok figyelmét az egészséges életmód fontosságára. A március végi nagyszabású...
A Dohány utca belső-erzsébetvárosi részén áthaladó trolibuszok útvonalának akadálymentesítéséről.
Április 23-án (szerdán) nem fogad ügyfeleket a terézvárosi polgármesteri hivatal.
Az átfogó akcióban 4 körözött személyt fogtak el. A jegyellenőrök és a rendőrök 8 járat több mint 50 ezer utasát ellenőrizték márciusban – írja lapunkhoz eljuttatott közleményében a Budapesti...
Április 8-án, a Nemzetközi Roma Napon Oláh József Pöli helyi képviselő (Közösen Józsefvárosért), egyenlőségi tanácsnok, a Méltóságot a Romáknak mozgalom alapítója mondta el gondolatait a jelenlegi...
Készüljünk együtt a húsvétra – várunk benneteket április 17-én, csütörtökön 16 órától a Klauzál térre!
Tovább tart a zaj, a por – hivatalos a hír, hogy csúszik a bontás a Pázmány Campus beruházáson, tudta meg Rádai Dániel alpolgármester.
Megrendezte az önkormányzat a III. Józsefvárosi Kispályás Labdarúgó Bajnokságot, mégpedig négy kerületi iskola fiú- és lánycsapatai körében. Ezen a héten folytatódik a verseny az idősebbek körében.
Bármikor megnézhet egy kiállítást a Víg utcában. A nap bármelyik órájában megnézhetjük a MOME frissen diplomázott hallgatóinak, Szövérffi Adrienn-nek és Tompa Lukács Sámuelnek Kirakati ló című...
Nem roma napot, hanem roma hetet tartanak Józsefvárosban a nemzetközi roma nap alkalmából. A szervezők sok és sokféle programmal készülnek.
Új funkcióval bővül a BudapestGO, a Budapesti Közlekedési Központ alkalmazása – már a BKK Utasbiztonsági Szolgálatot is lehet riasztani.
A képviselő-testület döntése alapján ebben az évben 967 millió forintot kap az Erzsébetváros Kft. takarításra. Ez 25 millió forinttal több, mint a tavalyi keret, így nem jut kevesebb a munkákra, és...
2025 májusában az önkormányzat közzéteszi a kerületi sportkoncepciót, amely konkrét intézkedéseket tartalmaz. A dokumentum megalkotása előtt a kerületi igényeket is felmérték.
Március 24-én lakossági fórumot tartottak az Almássy téri kutyafuttatóban, s a téma a helyszín felújítása, rendbetétele volt. Sok kutyás eljött a környékről, s persze nem hiányoztak a blökik sem:...
Belváros Egészségügyéért Díjat az V. kerület önkormányzatának Egészségügyi és Szociális Bizottsága a kerületi lakosok egészségének megőrzéséért kiemelkedő munkát végzők tevékenységének...

A címlapról

Az ország északkeleti, keleti felén-harmadán erősen felhős vagy...
Elhárították a kedd délután óta fennálló áramellátási hibát, ami...
Az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion között továbbra is...
2024-ben a hazai áramtermelés negyedét adták a napelemek, ez a...
Évtizedek óta újságok, különféle nyomdai termékek az életünk.
Összehangolt uniós fogyasztóvédelmi ellenőrzés indul a mobil és...

Könyvajánló

Egyszer volt, hol nem volt egy szakácskönyv, ami a főzést és a gluténmentes ételeket is megszeretteti a gyerekekkel - egy hiánypótló kötet jelent meg az idei Egészség világnapján, április 7-én!
Tudtad, hogy mik voltak az ókori turisták legkedveltebb úti céljai? Hogy melyik reformátor tiltotta be a korcsolyázást? Hogy miért takarták le fél szemüket a lovagok? Hogy melyik római nevezte a filozófiát „görög zagyvaléknak”? Hogy kik voltak az ókori világ legnagyobb műkincsrablói? Hogy miért nem korbácsolták meg a rómaiak Pál apostolt Jeruzsálemben? Hogy hol vetettek be a középkorban biológiai fegyvert, és mi lett ennek a következménye? Hogy kit neveztek a középkorban...
Efraim Zuroff történész, a Simon Wiesenthal Központ jeruzsálemi vezetőjét sokan az „utolsó nacivadászként” emlegetik, mióta 2002-ben meghirdette az „Utolsó Esély Akciót” (Operation Last Chance) a még életben maradt, de soha felelősségre nem volt náci háborús bűnösök felkutatására.
Ne azzal foglalkozz, hogy mások mit mondtak rólad, milyen teszt eredményeket értél el eddig, vagy mit gondolsz magadról! Benned akkora egyéni tehetség van, ami meg tudja változtatni a világot!

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A hazai telekommunikációs szolgáltatók, mint a Yettel és a Telekom, újabb inflációkövető díjemeléseket jelentettek be, amelyek április 1-jétől lépnek életbe. A Telekom például 3,7%-os emelést hajt végre a Központi Statisztikai Hivatal által közölt éves fogyasztói árindex alapján.
Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik ismertetésével, hanem egymás hibáinak feltárásával próbálnak szavazókat szerezni.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Miért gondolod, hogy egyedül vagy? Abortuszra készülsz? Úgy érzed, hogy senki nem tud segíteni? Ne engedd, hogy a félelem döntsön helyetted! Vár a megoldás! Vár a segítség!
A Kurfli Közhasznú Kulturális Egyesület pályázatot hirdet 10 civil szervezet számára kedvezményes spot / reklám film elkészítésére.