Több I. kerületi Mol Bubi-gyűjtőállomás is gyakran biciklik nélkül árválkodik csúcsidőszakban. Ezért megkerestük a szolgáltató BKK-t, hogy hogyan lehetne javítani a feltöltöttségen. Arról is érdeklődtünk, mennyire népszerű a biciklikölcsönző szolgáltatás a kerületben, illetve hogy milyen bővítések, fejlesztések várhatóak a jövőben.
Az elmúlt időszakban több olvasónk jelezte – de személyes tapasztalatunk is azt mutatja –, hogy az I. kerület több Bubi-gyűjtőállomásán (például a Batthyány téri 2087-esen, a Szilágyi Dezső téri 2088-ason, a Krisztina téri 2100-ason vagy a Déli pályaudvari 2009-esen) főleg – munkába menet – a reggeli, és a – munkanap végi – délutáni időszakban gyakran előfordul, hogy nincs elérhető kerékpár. Miközben a szolgáltatás többek között kedvező ár-érték aránya miatt egyre népszerűbb, és az I. kerület turisztikai szempontból is a főváros egyik kiemelt régiója, a jelenlegi trendeket figyelembe véve felvetődik az emberben a kérdés, hogyan lehetne kiküszöbölni azt, hogy egyes gyűjtőállomások ne árválkodjanak kerékpárok nélkül?
Megkerestük a Mol Bubi szolgáltatóját, a Budapest Közlekedési Központot (BKK), akiknél többek között arról érdeklődtünk: mit tudnak tenni, hogy a gyakran, csúcsidőben üres gyűjtőállomásokat gyorsabban feltöltsék? „Az állomásokra előírt telítettséget a rendszer és ezáltal a vállalkozónk folyamatosan figyeli. Ha szükségszerű, akkor a szerződésben meghatározott időn belül fel kell töltenie. Amennyiben ezt nem teszi, úgy az üzemeltetési tevékenységre vonatkozóan üzemeltetési díj levonása keletkezik” – írta válaszában a BKK sajtóosztálya.
Lehet írni is nekik
Arról is érdeklődtünk, hogy kapnak-e az üres gyűjtőállomásokkal kapcsolatos bejelentéseket, illetve hogyan jelezheti bárki, ha egy-egy Bubi-állomáson egy kerékpár sincs, s vannak-e statisztikáik arra vonatkozóan, hol ürülnek ki legtöbbször a terminálok? „Vannak olyan esetek, amikor az ügyfelek is jelzik, de a rendszer folyamatos és automatikus felügyelet alatt áll, ahol látható és rögzítik az állomások telítettségi állapotát. Ez a használatnak megfelelően folyamatosan változik” – írták a Várnegyed kérdésre. Azt is hozzátették, örömmel fogadják, ha a
Jön az e-BuBi
Az I. kerületi használatról szólva a BKK azt írta, nagyon népszerűek a gyűjtőállomások Budaváron, az itt található hét állomásból öt átlagon felül teljesít, és a Batthyány tér jellemzően benne van a legforgalmasabb 10 állomásban.
A Mol Bubi egyébként jelenleg 2460 kerékpárral üzemel Budapesten és a kölcsönzött kerékpárokat több mint 220 gyűjtőállomáson lehet kibérelni és a használat után visszaadni. Rákérdeztünk a várható fejlesztésekre, bővítésre és a jövőbeli tervekre. Ezzel kapcsolatban azt írták: „A társaság 2026-ban egy új, nemzetközi viszonylatban is innovatívnak számító közbringarendszer indítását tervezi, amely a mostaninál jelentősen nagyobb, rugalmasan bővíthető flottával és elektromos rásegítésű kerékpárokkal valósul majd meg. A BKK a szolgáltatás folytatásához tavaly ősszel közbeszerzési eljárást indított, amely jelenleg is folyamatban van.” Hogy ki lesz a Bubi új szolgáltatója, várhatóan néhány hónapon belül derül ki. Az új rendszer kerékpárjai 2026 elejétől fokozatosan jelenhetnek meg a fővárosi utakon.
A tervek szerint az új közbringarendszer legalább 5000 kerékpárt biztosít majd, amelyből legalább 1000 db elektromos rásegítésű lesz, és a jelenlegi szolgáltatási terület határától messzebbi, minden fontos, legalább 30 ezres utazásszámmal rendelkező közlekedési csomópontot, így az összes metróállomást is lefedi majd. Az új szolgáltatás a BKK szerint olyan városrészekbe is elér majd, mint az Örs vezér tere, Kőbánya-Kispest, Újpest-városkapu, a József Attila-lakótelep, Angyalföld, Zugló vagy az Őrmező.
Akit zavar, hogy nincs kölcsönözhető bringa, pályázhat az önkormányzatnál sajátra
A Budavári Önkormányzat legújabb pályázatai között szerepel a kerékpár-támogatás, amelynek keretében a legalább egy éve az I. kerületben élő, tanulói jogviszonnyal rendelkező 14 és 23 év közötti fiatalok pályázhatnak saját kerékpár vásárlására. A támogatás összege hagyományos biciklire 100 ezer, míg rásegítéses elektromos (pedelec) esetében 200 ezer forintig terjed. Ahogy a Víziváros önkormányzati képviselője, Varga Dániel videójában mondta, ha valakit nagyon zavar, hogy nem talál kölcsönözhető kerékpárt a gyűjtőkön, és szeretne saját bringát, annak kiváló lehetőség ez az önkormányzati támogatási lehetőség. Pályázni augusztus 30-ig lehet.
A Krisztina körúti BuBi-állomás egy hete, fotónk készítésének idején teljesen üres volt. Ez adta cikkünk ötletét is. A BKK-nak küldött kérdéseink illetve cikkünk megjelenése után pár nappal viszont már ez a látvány fogadja a járókelőket: