A külföldi tulajdonú élelmiszerláncok magyar vásárló retteghetnek mit hoz a nagy reform.
Reszkethet a Spar, a Lidl, az Aldi, a Penny, az Auchan és a Tesco, mert ha a kormány komolyan gondolja, amiről Lázár János beszélt, akkor rossz idők jöhetnek a magyar vásárlók kedvenc boltjaira.
A magyar vásárló árérzékeny. És igen, előnyben részesíti a magyar terméket, ha nem elszállt áron kínálják, azaz, ha versenyképes.
A kormány magyarkodásai jó hatással voltak ezekre a láncokra: növelték a magyar áruk arányát a kínálatban. A gond az, hogy kevés magyar termelő tud az országos lefedettséghez elegendő, egységes minőségű terméket biztosítani a láncoknak, ezért azok kénytelenek importálni.
Mi pont ezért szeretjük őket: stabil, kiszámítható minőségre, és kedvező árakra találunk, ha bemegyünk ezekbe a boltokba az ország bármelyik részén.
A vidék és a mezőgazdaság hatalmas fejlesztés előtt áll és ennek új urai, akiket Lázár képvisel, a megtermelendő árut nem akarják a fenti üzletek feltöltésére használni, hogy a kereskedelmi hasznot azok fölözzék le. Emiatt valahol persze érthető, hogy a teljes láncot a magyar szereplők akarják üzemeltetni, ezért vannak útban a multik.
Ha a magyar élelmiszerlánc megjelenése és felfuttatása piaci körülmények között történik, nincs benne semmi kivetnivaló, még ha kis megkülönböztetett figyelmet kap is állambácsi részéről. De ha igazi piaci verseny helyett magyarok milliói által használt és kedvelt multik kicsinálásával, az már nem tetszik. Ha mesterségesen belenyúlnak a piacba, azzal a vásárlók tömege, azaz mi, nem fogunk jól járni.
Az a bajom a Lázár-koncepcióval, hogy nem nézi a vásárlók érdekeit és látatlanban borítékolom: tervének kivitelezése áremelkedéssel fog járni.