Hogyan lehet túlélni a Lidl árnyékában? Mi az előnye egy piacnak a szupermarketekkel szemben? Vannak-e trendek, divat-e piacolni? Milyen erősségei vannak az Új Teleki téri Piacnak, és mire van még igény? Unger Roland piacvezetővel beszélgettünk.
A nemrég születésnapját ünneplő Új Teleki téri Piacot éppen 10 évvel ezelőtt, 2014. május 9-én adták át a Teleki László téren, melyet akciókkal és programokkal ünnepeltek a piacra látogatók, vásárlók. Dr. Unger Roland piacvezető elmondta, a szomszédban megnyíló új üzletet ezt megelőzően adták át, ami nem a piacnak kedvezett. A régi piac lebontását követően egy ideiglenes piac üzemelt a mostani parkoló helyén. Érdekes, hogy a Karácsony Sándor út túloldalán volt, mégis az volt látható, sokan nem mentek már el a Lidlig, miután végeztek a piacon. Most az egyes számú főbejárat gyakorlatilag egybeolvad a szupermarket bejáratával a nyitott, de fedett piaccsarnok épületével. Kettős érzései vannak ezzel kapcsolatban – mondja a piacvezető, mert valamennyi vásárlót hoz is, meg visz is a jelenlegi helyzet. A piac például a hús- és hentesáru minőségében és választékban is sokkal többet, jobbat nyújt. A henteseknél gyakran sorok is állnak, főleg ünnepekkor.
„Józsi, a hentesünk gyakran még este nyolckor is itt van a csarnokban, mert ő ekkor készíti elő olyan módon a húst, ahogyan azt a vevői szeretik, személyre szabottan”
– meséli Roland az aranykoszorús kereskedőről. Az összes árusról el lehet mondani, hogy személyes kapcsolata van a vevőkkel. Unger Roland szerint elindult egy tudatosabb táplálkozás a fiatalok körében, jobban odafigyelnek az alapanyagok minőségére, származási helyére, ami a piac mellett szól.
„Meggondolják, hogy egy felvágottat vákuumcsomagoltan vesznek-e meg, vagy beállnak a henteshez.”
Zöldségáruban és savanyúban is erős a Teleki. A vietnámi vegyeskereskedés, akik például mosóport, egyéb háztartási vegyiárut is árulnak, jó forgalmat bonyolítanak.
A covidjárvány idején nehéz volt, a maszkviselésen túl az idősávos beléptetés, korosztályos bontással beengedés, és a többi. „Az éjfélkor hatályba lépő kormányrendeleteket ugyanis nekünk a másnap 6 órai nyitásnál már be kellett tartatni.” Most reggel 7-kor nyit a piac és délután 5-kor zár, ez igazodik legjobban a vásárlói és kereskedői igényekhez tapasztalataik szerint. A fő bevásárlási napok, mint minden piac életében a péntek és a szombat, ekkora jönnek a legtöbben. Van néhány hentes, aki hétfőként tart szünnapot, de az étkezdék hétköznap ebédidőben is nagyon kedveltek, sokan ebédelnek itt rendszeresen.
A piac vonzáskörzetében élő emberek egy jó része sajnos nem engedheti meg magának, hogy például prémium sajttermékeket vásároljon, ezért hiába árult itt egy ideig egy minőségi, kézműves sajtot forgalmazó kereskedő, nem érte meg neki maradni – fejti ki a piacvezető. Körülbelül egy éve sikerült behozniuk egy kézműves pékáruval foglalkozó vállalkozót, aki alkalmanként pénteken és minden szombaton árul a termelői résznél. Amiben a Lidl verhetetlen, az a szezonális non-food termékek árusítása és időzítése, olcsón, kevés ideig elérhető, jó minőségű használati tárgyakat árulnak, amivel hétről hétre be tudják vonzani a vevőiket.
Az étkezdék az elmúlt években kétszer is megtorpantak, először a covidjárvány idején, amikor egy ideig csak elvitelre főzhettek, a helyben árusítás tiltott volt, másodszor a rezsiválság beköszöntekor, amikor 2022-ben hatszorosára növekedett a gáz díja, ekkor az egyik büfé azonnal be is zárt. Majd szép lassan újraindult a szektor, pl. a mostani Retró Büfé nagyon gyorsan felépített egy új üzletet, már házhoz szállítás is van. A piac ebben segített, „kiépítettünk egy kiadó ablakot, ami 0–24 használható – ugyanis a piac hatalmas kapuit nem lehet nyitogatni, mert nagy és hangos”, ezzel zavarnánk a környéken élők nyugalmát. Az elmúlt években telepítettek Foxpost és Alza csomagátvételi pontokat a csarnok bejáratához – ez egyben bevételi forrás, „és közben ezzel is próbáljuk becsalni az embereket a piacra”. Rengetegen vesznek itt át csomagot – mondja a piacvezető. A 2018-as OTP ATM automata telepítése is hasonló okból történt, amellett, hogy a környéken nem volt ilyen, ezért lakossági érdek is, „bízunk abban, hogy aki itt vesz föl pénzt, bejön a piacra vásárolni”. Unger Roland elmondta, miután sok helyen megszűntek a postahivatalok, megkereste a Magyar Postát, hogy a piac szívesen látna egy kis területű postahelyet, és csekkbefizető automatát, de nem volt rá nyitottság – a piac több százezer forintos havi költsége árán és csak kártyás fizetéses megoldással, ami itt nem reális – fejti ki.
Minden piac veszített a régi jelentőségéből a beérkezett multiláncok következtében, függetlenül attól, hogy külterületen, régi vagy újabb épületben működik – mondta Unger Roland, a „régi piac jobb volt” nosztalgiázásokra. „Ez a csarnok egyébként egy nyitott színként épült, a 2014 előtti viszonyokhoz képest egy rendezett terület lett. Mivel nyitott az egész, hűteni, fűteni ebben a formájában sajnos nem igazán lehet” – mondja. A lakossági igényeket is igyekeznek figyelembe venni,
„amint jött az igény egy padra az idősek miatt, a tűzvédelmi megbízottal megbeszélve pár nap múlva ott volt a pad a helyén”.
Több olyan élelmiszer-biztonsági ellenőrzésen is túlestünk már, ami után az a visszajelzés jött, hogy példaértékű ez a csarnok – mondja Unger. A takarítóbrigád mindig minden pillanatban a tervezettek szerint a piac meghatározott szegletét takarítja, és ezt folyamatosan ellenőrizzük is, épp úgy, mint a piac parkolójának napi takarítását.
„Nagyjából 10 percenként körbe kell mennünk a csarnok körül, hogy a rendet fenn tudjuk tartani – sajnos nagyon sokan szemetelnek, dobják el a csikket, a kutyák pedig a járdára végzik a dolgukat, amit a gazdáik sokszor ott hagynak.”
A városüzemeltetési igazgatóságtól minden reggel jönnek és nyitás előtt fertőtlenítőszerrel felmosnak a piac körül. Minden bejárat közvetlen közelében, betartva a jogszabályi előírásokat, kijelölt dohányzóhelyeket létesítettünk, mindenhol rozsdamentes csikkgyűjtőket telepítettünk, senki nem mondhatja, hogy nem lehet higiénikusan elnyomni egy cigarettacsikket.
Látható, hogy a hónap végeztével csökken a vásárlóerő, hó elején, amikor megjönnek a fizetések, nyugdíjak, fellendülés van. A kereskedőkkel folytatott beszélgetések és az ő tapasztalataik alapján is elmondható, hogy nem elsősorban a vásárlók számának csökkenését tapasztaljuk, hanem az általuk megvásárolt termékek mennyiségét. Nyilván nem segített a hatalmas infláció, egyszerűen a kevéssel nőtt bevételek és a drágulás okán kevesebb fér a kosárba. Még 3-4 évvel ezelőtt állandó nyári kitelepülések voltak a piac előtt szezonális gyümölcsökkel a piac árkádsor alatti területen – mondja. „Ezt most nem tudjuk megtenni, mert a kereskedőink is nehezen találnak megfelelő munkaerőt, sokan családi vállalkozásként működnek.” A piac mellett mikromobilitási pont is létesült, megkönnyítve ezzel a kerékpárral és rollerrel érkező vásárlók életét.
Két típusú kereskedésre van lehetőség: a termelői asztaloknál találhatók az ős- és kistermelők saját termelésű árukkal, a kereskedelmi egységeket pedig pályázat útján lehet bérbe venni. A fő piaci napokon 100 százalékos kapacitással működnek a termelői asztalaink, mondja a piacvezető, az éttermi részre kijelölt szektor szintén telített. A Teleki téri Piacon alacsonyabbak a bérleti díjak a környező piacokhoz képest. Most 43 kereskedelmi egységgel rendelkezik a piac, 3 egységet pályáztatnak jelenleg. A kereskedelmi egységek pályáztatásánál a lehető legszélesebb körben hagyjuk meg azokat az üzlet- és termékköröket, amilyen tevékenységet engedélyezni tudunk a leendő bérlőink számára, az infrastrukturális háttér függvényében. „Törekszünk a piac kereskedelmi profilja egyensúlyának fenntartására.
Ritkán fordul elő, hogy megkeresnek bennünket egy adott kereskedelmi szándékkal, és azt azonnal elutasítjuk.”
Sajnos előfordul néha, hogy egy újonnan induló kereskedelmi tevékenység nem jár sikerrel. Alapvetően három fő okot látunk e mögött. Az egyik a helyválasztás, de ez hamar áthidalható. Fontos a profil, amikor a Retró Büfé újranyílt, többek között kiváló minőségű gyrost is árult, ennek ellenére – vélhetően a régóta kialakult étkezési szokások miatt – nem ment, levette a palettáról és helyette más ételtípusokkal próbálkozott. És ami a legfontosabb, egy újonnan induló vállalkozásnál mindig jelen kell lenni a tulajdonosnak. Több hét, hónap kell, mire kialakul a vendégkör, de ami jó, az megy.
Az üzemeltetés jó kapcsolatot ápol a kereskedőkkel és a vásárlókkal is,
„ha lemegyek a csarnokba, biztos megállít személyesen egy vásárló valamilyen kéréssel, kérdéssel”.
Nem elszigetelten működünk, üzemeltetőként igyekszünk szoros kapcsolatot ápolni mind a vevőkkel, mind a kereskedőinkkel – zárja Unger Roland a beszélgetést.