Németh Róbert képzőművész kiállítása nyílt meg csütörtökön Indirekt címmel a Nagy Balogh János Kiállítóteremben. A tárlat április 1-jéig tekinthető meg.
Ördögtől való-e a Mesterséges Intelligencia (MI)? Hogyan bonyolítja tovább a XX. századi képzőművészeti mozgalmak után a vizuális kultúrát? Kell-e még kézügyesség, kell-e még a klasszikus művészi ihletettség, művészi karakter és ki fog győzni, az ember versus MI
versenyben? Ezekre a kérdésekre mind választ kaphattak az érdeklődők a megnyitón, ugyanis az alkotó maga vezette fel a kiállítást, mankót adva ezzel a képek megértéséhez.
A mesterséges intelligencia egy eszköz, nem csinál az ember helyett művészetet. Ha egy művész ezt használja, akkor van helye a művészetben, ha pedig nem, akkor nincs – vallja Németh Róbert. Szerinte a gondolaton van a lényeg, az érzelem szükséges, de nem elégséges ahhoz, hogy egy műalkotás műalkotás legyen. A MI demokratizálja valamilyen szinten a művészetet, mert innentől kezdve bárki, bármit tud alkotni és az utókor majd eldönti, hogy ki az, aki jobban tudott – tette hozzá a képzőművész. A géprajzokkal való foglalkozás még a Mesterséges Intelligencia-forradalom előtt kezdődött. Olyan rajzokat készítek, melyeket nem érintett emberi kéz. Az én viszonyom a képekkel valamilyen szinten nem közvetlen, tehát indirekt, innen a kiállítás címe – mondta el a megnyitón az alkotó.
Németh Róbert konceptuális munkája a Mesterséges Intelligencia kezdeteitől, sőt már korábbról, a gépi rajzolástól indulva egy egész világot tár fel, melynek rövid, pár éves története önmagában viták sorát idézte elő, az élet minden területéről.