Pár éven belül megújulhat a Nagykörút. A koronavírus-járvány alatti lezárások alatt kialakult forgalmi rend megmarad, a kerékpársávok viszont védetté válnak. A villamospályához nem nyúlnak, de egységes arculatot kap a pesti oldal a Nyugatitól a Boráros térig. A beruházás célja, hogy gondozottabb, gyalogos- és kerékpárosbarát legyen Budapest egyik legfontosabb, legforgalmasabb, a város arculatát is meghatározó útvonala.
Már 2020-ban elindult a Nagykörút felújításához vezető folyamat, igaz, csak a nulladik fázisa. A koronavírus-járvánnyal és a lezárásokkal összefüggésben újraosztották az útfelületet, megjelent a nagykörúti kerékpársáv, amely a lezárások után is megmaradt. Igaz, különösebb beruházást az akkori megoldás nem igényelt, a védett kerékpársáv kialakítása a teljes megújításra vár, amelyet erre a ciklusra ígért a főváros. Sőt, ez év februárjában Karácsony Gergely és a kerületi polgármesterek bejelentették, hogy a szakaszos munkálatok már 2025-ben elkezdődhetnek. Hogy ez valóban így is fog történni azonban igen valószínűtlen, a pályázatot ugyanis még nem hagyták jóvá.
Balogh Samu várostervező, aki az előző ciklusban Karácsony Gergely kabinetfőnökeként vezette a projektet, még a tavaszi kampányidőszakban úgy nyilatkozott a Partizán egyik podcastjának, hogy a 2024–29 közötti ciklusban két nagy közterület-megújítási projektet tervez a főváros. Az egyik a pesti alsó rakparté, a másik a Nagykörúté, amellyel kapcsolatban a társadalmilag vitásabb kérdéseken – így a forgalmi sávok számának meghatározásán és a kerékpársáv kialakításán – már túl van a főváros, így csak a „csinosítás” van hátra. Mindez azt is jelenti, hogy a Józsefvárost érintő másik, régóta esedékes közterület-megújítás, a Rákóczi úté a jövőbe tolódik, hiszen 2029-től az Andrássy utat tervezik rendbe tenni és ciklusonként egy ilyen nagyprojektet tartanak reálisnak (az alsó rakparté valójában az előző ciklusban kellett volna megvalósuljon, ezért a torlódás).
Marad a kerékpársáv?
Mint arról mi is beszámoltunk az I bike Budapest nyomán, november elején elindult a Nagykörúti kerékpársáv biztonságosabbá tétele, a Petőfi híd és a Nyugati tér között a meglévő kerékpársávok mellé szakaszosan elhajló pollereket is telepítenek, a kritikusabb útcsatlakozásoknál pedig piros burkolatfestéssel hívják fel a figyelmet a kerékpársávra. Ez azonban még nem a nagyívű megújítás része. Az ötlet a közösségi költségvetésen nyert, így az erre dedikált összegből valósul meg.
Ugyanakkor – mint az Balogh Samu már említett nyilatkozatából is kiderül – a kerékpársávok és az útfelület újraosztását már lezártnak tekinti a főváros. Ez azt is jelenti, hogy a Ferenc körúton megmarad a mai forgalmi rend, azaz kétszer két sáv marad a kerékpársáv mellett. A jelenlegi félmegoldáshoz képest fizikailag elválasztott kerékpársávok jönnek létre a Boráros tér és a Nyugati között, mindkét oldalon, irányhelyesen.
A BKK tájékoztatása szerint minimum két méter széles, az előzés lehetőségét biztosító, védett kerékpársávok lesznek mindkét oldalon, irányhelyes módon. A parkolósáv mellett elegendő hely marad az ajtónyitási távolságnak is. Mint írják: „A kerékpársávok mentén szakaszosan biztosítva lesz a rendezett parkolási és rakodási lehetőség. A rollerrel és kerékpárral érkezőknek kerékpártámaszok, MOL Bubi gyűjtőállomások és Mobi-pontok, az áruszállítók vagy a mozgásukban korlátozottak számára kijelölt rakodó, illetve parkolóhelyek jönnek létre, melyek a többi szakaszon is a kerékpársávok bal oldalán kerülnek kialakításra. A parkolóhelyek kialakításánál szempont a lehetséges konfliktusok minimalizálása, az ajtónyitási távolság biztosítása és a kerékpársávra történő ráparkolás vagy a kerékpársávon történő közlekedés akadályozása.”
A Nagykörút megújítását uniós forrásból fedezi a főváros, ezért annak feltétele a kerékpár-, illetve a zöldsáv fejlesztése-létesítése. Ugyanezen ok miatt ér a program a Mester utcától a Nyugati térig, mivel a Szent István körúton a kerékpáros közlekedés érdemben nem fejleszthető a villamosvonal megbolygatása nélkül.
Több zöld, új utcabútorok, rendbe rakott közterek
Az akadálymentesítés, a közterületek megújítása, új és egységes utcabútorok, zöldítés és gyalogosbarát fejlesztések is részesei a Nagykörút ráncba szedésének. Nem nyúlnak viszont a 4-es 6-os pályájához és peronjaihoz, nem kell attól tartani, hogy ismét felújítják azt – hosszadalmas lezárásokat okozva ezzel.
A BKK arra számít, hogy mindezek következtében magasabb színvonalú szolgáltatások jelenhetnek meg a Nagykörút mentén.
Megkérdeztük a józsefvárosi önkormányzatot, hogy a kerület készül-e komplex, a II. kerületi Margit-negyedhez hasonló koncepcióval a főváros által tervezett fejlesztések mellett, hiszen a körút nem csak a faltól falig tapodható infrastruktúrából áll. Válaszuk szerint annyi hasonlóság van a körút II. kerületi és józsefvárosi új életre keltése között, hogy „a végső gyalogosbarát, közösségi körút-program sikerét a programozás, a »szoft« részek, a helyiségek életre kelése fogja meghatározni”.
Mi az érdeke a józsefvárosiaknak?
A projekt a főváros és az érintett kerületek együttműködésében valósul meg. A Józsefvárosi Önkormányzat tájékoztatása szerint a tervezés véleményezési fázisában az alábbi, helyi szempontokat fogalmazták meg a főváros felé: legyen egyeztetés az érintett kerületek önkormányzataival; épüljön be a projektbe a részvételiség már a vázlattervezéskor, a vázlattervhez pedig készüljön közérthető dokumentáció.
Józsefváros e mellett konkrét szakmai javaslatként fogalmazta meg a gyalogos- és kerékpárbiztonság megerősítését, hangsúlyozottan a kereszteződésekben. Ugyanígy a kerékpárút érdemi elválasztását a járdától és az úttesttől is. Továbbá, hogy a járdának legyen olyan, a gyalogosoknak kijelölt része, ahol nem lehet zöldfelület, utcabútor, vagy terasz. A tájépítészeti elvárások (fák, zöldfelületek, burkolatok, utcabútorok) pedig legyenek konkretizálva. Fontos, hogy az akadálymentesítés elengedhetetlen szempontjai mindenhol érvényesüljenek, méghozzá kortárs műszaki szellemiségben. A csomópontoknál történjen meg a tervezési terület konkrét lehatárolása és józsefvárosi utcák terveinek beépítése. A kerület szerint az engedélyezési és kiviteli tervi fázis összevonásával költségcsökkentés valósítható meg.
Mint megtudtuk, egyetlen „projektindítónak” tekinthető egyeztetés volt a témában, ahol a kerületet a polgármester és városfejlesztésért felelős alpolgármester képviselte. Ezen még – értelemszerűen – nem merült fel részleteiben a kivitelezés leosztása. A kerület jelezte azon kérését, hogy a saját projektjeihez kapcsolódó részvételi folyamatokhoz méltó lakossági bevonás történjen a tervezés során, továbbá biztosította a fővárosi résztvevőket, hogy igény esetén ezekből a részvételi folyamatokból szerzett tapasztalatokat közvetíti feléjük.
Mikor?
A BKK tájékoztatása szerint a beruházás előkészítése már évek óta zajlik és ebben az évben nyújtották be a tervezésre és a kivitelezés megvalósításáról szóló pályázatot a Területfejlesztési Operatív Program Plusz Irányító Hatóságához. A fejlesztés ütemezése nagyban függ a pályázat jóváhagyásának időpontjától, utána 5-7 hónapot vesz majd igénybe a tervezési közbeszerzés lefolytatása, 15-18 hónapot maga a tervezés, amely során elkészülnek a kivitelezési tervek. 6-9 hónap a kivitelezési közbeszerzés lefolytatása és másfél év a kivitelezés, melynek pontos ideje és ütemezése a műszaki tartalomtól és organizációs tervtől függ. A tervek szerint szakaszosan fognak haladni, így biztosan nem Józsefvárosban történik meg az első kapavágás.