Pár éven belül megújulhat a Nagykörút. A koronavírus-járvány alatti lezárások alatt kialakult forgalmi rend megmarad, a kerékpársávok viszont védetté válnak. A villamospályához nem nyúlnak, de egységes arculatot kap a pesti oldal a Nyugatitól a Boráros térig. A beruházás célja, hogy gondozottabb, gyalogos- és kerékpárosbarát legyen Budapest egyik legfontosabb, legforgalmasabb, a város arculatát is meghatározó útvonala.

Már 2020-ban elindult a Nagykörút felújításához vezető folyamat, igaz, csak a nulladik fázisa. A koronavírus-járvánnyal és a lezárásokkal összefüggésben újraosztották az útfelületet, megjelent a nagykörúti kerékpársáv, amely a lezárások után is megmaradt. Igaz, különösebb beruházást az akkori megoldás nem igényelt, a védett kerékpársáv kialakítása a teljes megújításra vár, amelyet erre a ciklusra ígért a főváros. Sőt, ez év februárjában Karácsony Gergely és a kerületi polgármesterek bejelentették, hogy a szakaszos munkálatok már 2025-ben elkezdődhetnek. Hogy ez valóban így is fog történni azonban igen valószínűtlen, a pályázatot ugyanis még nem hagyták jóvá.

Balogh Samu várostervező, aki az előző ciklusban Karácsony Gergely kabinetfőnökeként vezette a projektet, még a tavaszi kampányidőszakban úgy nyilatkozott a Partizán egyik podcastjának, hogy a 2024–29 közötti ciklusban két nagy közterület-megújítási projektet tervez a főváros. Az egyik a pesti alsó rakparté, a másik a Nagykörúté, amellyel kapcsolatban a társadalmilag vitásabb kérdéseken – így a forgalmi sávok számának meghatározásán és a kerékpársáv kialakításán – már túl van a főváros, így csak a „csinosítás” van hátra. Mindez azt is jelenti, hogy a Józsefvárost érintő másik, régóta esedékes közterület-megújítás, a Rákóczi úté a jövőbe tolódik, hiszen 2029-től az Andrássy utat tervezik rendbe tenni és ciklusonként egy ilyen nagyprojektet tartanak reálisnak (az alsó rakparté valójában az előző ciklusban kellett volna megvalósuljon, ezért a torlódás).

Marad a kerékpársáv?

Mint arról mi is beszámoltunk az I bike Budapest nyomán, november elején elindult a Nagykörúti kerékpársáv biztonságosabbá tétele, a Petőfi híd és a Nyugati tér között a meglévő kerékpársávok mellé szakaszosan elhajló pollereket is telepítenek, a kritikusabb útcsatlakozásoknál pedig piros burkolatfestéssel hívják fel a figyelmet a kerékpársávra. Ez azonban még nem a nagyívű megújítás része. Az ötlet a közösségi költségvetésen nyert, így az erre dedikált összegből valósul meg.

Ugyanakkor – mint az Balogh Samu már említett nyilatkozatából is kiderül – a kerékpársávok és az útfelület újraosztását már lezártnak tekinti a főváros. Ez azt is jelenti, hogy a Ferenc körúton megmarad a mai forgalmi rend, azaz kétszer két sáv marad a kerékpársáv mellett. A jelenlegi félmegoldáshoz képest fizikailag elválasztott kerékpársávok jönnek létre a Boráros tér és a Nyugati között, mindkét oldalon, irányhelyesen.

A BKK tájékoztatása szerint minimum két méter széles, az előzés lehetőségét biztosító, védett kerékpársávok lesznek mindkét oldalon, irányhelyes módon. A parkolósáv mellett elegendő hely marad az ajtónyitási távolságnak is. Mint írják: „A kerékpársávok mentén szakaszosan biztosítva lesz a rendezett parkolási és rakodási lehetőség. A rollerrel és kerékpárral érkezőknek kerékpártámaszok, MOL Bubi gyűjtőállomások és Mobi-pontok, az áruszállítók vagy a mozgásukban korlátozottak számára kijelölt rakodó, illetve parkolóhelyek jönnek létre, melyek a többi szakaszon is a kerékpársávok bal oldalán kerülnek kialakításra. A parkolóhelyek kialakításánál szempont a lehetséges konfliktusok minimalizálása, az ajtónyitási távolság biztosítása és a kerékpársávra történő ráparkolás vagy a kerékpársávon történő közlekedés akadályozása.”

A Nagykörút megújítását uniós forrásból fedezi a főváros, ezért annak feltétele a kerékpár-, illetve a zöldsáv fejlesztése-létesítése. Ugyanezen ok miatt ér a program a Mester utcától a Nyugati térig, mivel a Szent István körúton a kerékpáros közlekedés érdemben nem fejleszthető a villamosvonal megbolygatása nélkül.

Több zöld, új utcabútorok, rendbe rakott közterek

Az akadálymentesítés, a közterületek megújítása, új és egységes utcabútorok, zöldítés és gyalogosbarát fejlesztések is részesei a Nagykörút ráncba szedésének. Nem nyúlnak viszont a 4-es 6-os pályájához és peronjaihoz, nem kell attól tartani, hogy ismét felújítják azt – hosszadalmas lezárásokat okozva ezzel.

A BKK arra számít, hogy mindezek következtében magasabb színvonalú szolgáltatások jelenhetnek meg a Nagykörút mentén.

Megkérdeztük a józsefvárosi önkormányzatot, hogy a kerület készül-e komplex, a II. kerületi Margit-negyedhez hasonló koncepcióval a főváros által tervezett fejlesztések mellett, hiszen a körút nem csak a faltól falig tapodható infrastruktúrából áll. Válaszuk szerint annyi hasonlóság van a körút II. kerületi és józsefvárosi új életre keltése között, hogy „a végső gyalogosbarát, közösségi körút-program sikerét a programozás, a »szoft« részek, a helyiségek életre kelése fogja meghatározni”.

Mi az érdeke a józsefvárosiaknak?

A projekt a főváros és az érintett kerületek együttműködésében valósul meg. A Józsefvárosi Önkormányzat tájékoztatása szerint a tervezés véleményezési fázisában az alábbi, helyi szempontokat fogalmazták meg a főváros felé: legyen egyeztetés az érintett kerületek önkormányzataival; épüljön be a projektbe a részvételiség már a vázlattervezéskor, a vázlattervhez pedig készüljön közérthető dokumentáció.

Józsefváros e mellett konkrét szakmai javaslatként fogalmazta meg a gyalogos- és kerékpárbiztonság megerősítését, hangsúlyozottan a kereszteződésekben. Ugyanígy a kerékpárút érdemi elválasztását a járdától és az úttesttől is. Továbbá, hogy a járdának legyen olyan, a gyalogosoknak kijelölt része, ahol nem lehet zöldfelület, utcabútor, vagy terasz. A tájépítészeti elvárások (fák, zöldfelületek, burkolatok, utcabútorok) pedig legyenek konkretizálva. Fontos, hogy az akadálymentesítés elengedhetetlen szempontjai mindenhol érvényesüljenek, méghozzá kortárs műszaki szellemiségben. A csomópontoknál történjen meg a tervezési terület konkrét lehatárolása és józsefvárosi utcák terveinek beépítése. A kerület szerint az engedélyezési és kiviteli tervi fázis összevonásával költségcsökkentés valósítható meg.

Mint megtudtuk, egyetlen „projektindítónak” tekinthető egyeztetés volt a témában, ahol a kerületet a polgármester és városfejlesztésért felelős alpolgármester képviselte. Ezen még – értelemszerűen – nem merült fel részleteiben a kivitelezés leosztása. A kerület jelezte azon kérését, hogy a saját projektjeihez kapcsolódó részvételi folyamatokhoz méltó lakossági bevonás történjen a tervezés során, továbbá biztosította a fővárosi résztvevőket, hogy igény esetén ezekből a részvételi folyamatokból szerzett tapasztalatokat közvetíti feléjük.

Mikor?

A BKK tájékoztatása szerint a beruházás előkészítése már évek óta zajlik és ebben az évben nyújtották be a tervezésre és a kivitelezés megvalósításáról szóló pályázatot a Területfejlesztési Operatív Program Plusz Irányító Hatóságához. A fejlesztés ütemezése nagyban függ a pályázat jóváhagyásának időpontjától, utána 5-7 hónapot vesz majd igénybe a tervezési közbeszerzés lefolytatása, 15-18 hónapot maga a tervezés, amely során elkészülnek a kivitelezési tervek. 6-9 hónap a kivitelezési közbeszerzés lefolytatása és másfél év a kivitelezés, melynek pontos ideje és ütemezése a műszaki tartalomtól és organizációs tervtől függ. A tervek szerint szakaszosan fognak haladni, így biztosan nem Józsefvárosban történik meg az első kapavágás.

 

Még több hír a Belvárosból

Pár éven belül megújulhat a Nagykörút. A koronavírus-járvány alatti lezárások alatt kialakult forgalmi rend megmarad, a kerékpársávok viszont védetté válnak. A villamospályához nem nyúlnak, de...
Épp 80 évvel ezelőtt, 1944. november 29-én – Vajna Gábor belügyminiszteri rendelete alapján – a budapesti zsidóságot gettóba kényszerítették.
A Virágos Magyarország 2024-es versenyén komoly sikert ért el Józsefváros, amikor a Déri Miksa utca átfogó zöldítési projektje elnyerte az „Év zöld innovációja” díjat. A projekt, amely a Rév8...
Daróczi Ágnes nevét az 1972-ben megrendezett Ki Mit Tud? vetélkedőből ismerte meg az ország, amikor magyarul és cigányul mondott verset. Azon a nyelven, ami az akkori kurzus szerint nem létezett,...
Nagy erőkkel készül a Józsefvárosi Múzeum november 27-én 17 órakor debütáló állandó kiállítása. A tárgyak még nincsenek a helyükön, de az installációk épülnek és a falakon már láthatók a grafikák....
December 1-én Mikulásfutás lesz az Orczy parkban. Ismét megrendezik a kerületi Józsefvárosi Mikulásfutást az Orczy parkban. A közösségi kocogás, örömfutás december elsején, vasárnap lesz, egyéb...
Autentikus nigériai étterem nyílt Oliviks Kitchen néven a Rákóczi tér 9. alatti apró helyiségben, a tulajdonos szakáccsal beszélgettünk.
13 év után ismét megrendezik a Magyar Filmszemlét, ez lesz a 44. A filmesek ingyen pályázhatnak, a nézők pedig ezer forintért mozizhatnak majd a Corvin moziban.
Az önkormányzat színház- és koncertjegyeket ajándékoz a terézvárosiaknak karácsonyra. A jegyek december 2-től igényelhetők az Eötvös10 jegypénztárában személyesen, nyitvatartási időben.
A high-tech technológia bevetése után még csak eljárás sem indult senki ellen.
Péntek reggelre az ország több részén, így a fővárosban is fehérbe öltözött a táj. A gyermeki öröm mellett ilyenkor néhány veszélyforrásra azért érdemes odafigyelni, például a csúszásmentesítésre,...
Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerület Önkormányzata a kerület érdekében kimagasló művészeti tevékenységet végző személyek és közösségek munkájának elismeréseként „Kölcsey Ferenc-díjat”...
Egyszerűbb lesz a megállóhelyi menetrendek elérése, beállítható lesz a sötét mód és megújulnak az alkalmazáson belüli üzenetek is.
Jelentős változás várható a budapesti közösségi közlekedésben: január 1-től kezdi meg működését a BKK-rendészet.
December 4-én Joulupukki a világ körüli útja során ellátogat a Klauzál térre is azért, hogy találkozzon az erzsébetvárosi gyerekekkel.
Az Ó utca 11.-ben élők egy önkormányzati pályázatnak és néhány lelkes lakónak köszönhetően tavasztól a tetőteraszon kialakított közösségi térben találkozhatnak, pihenhetnek vagy akár még...
Az elmúlt hetek nagy közfigyelmet kiváltó gyilkossági eseteinek tetteseit bravúros nyomozással azonosították a BRFK nyomozói. Az elkövetők kézre kerítésében fontos szerep jutott az erzsébetvárosi...
Váratlan kapás a nyolcadik kerületi rendőrségen. Új dílert fogtak el a BRFK VIII. Kerületi Rendőrkapitányság munkatársai november 9-én – olvasható a hír police.hu oldalán.

A címlapról

Elindult a BKV ünnepi fényflottája hétfő délután, a fényvillamosokat...
A kormányzattal megkötött hároméves bérmegállapodás hosszú távú,...
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai alapján...
Elkezdődött a jelentkezés a vállalkozói tehetségeket támogató START...
Az Óbudán telepített sebességmérő készülékek (traffiboxok) egy hónap...
Az informatikai rendszer hibája miatt várhatóan 10-20, esetenként...

Könyvajánló

A Tízparancsolat és a Hegyi Beszéd nem egy vallást képviselnek! Isten parancsolatai törvényszerűségek, kivonatok az Isten- és felebaráti szeretet örök törvényéből.
Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

Az adózás történelmileg az államhatalom fenntartásának egyik legfontosabb eszköze, ugyanakkor mindig is viták tárgya volt, hogy mi számít elfogadható mértékű adóterhelésnek.
Miért nem olcsóbb az autópálya matrica, ha nem kapunk teljes értékű szolgáltatást, mert hosszú kilométereken keresztül sebességkorlátozások, sávlezárások és azokból fakadó torlódások vannak?
A másnaposság kellemetlen tüneteit sajnos nem lehet azonnal teljesen megszüntetni, de néhány tipp segíthet enyhíteni a szenvedést és felgyorsítani a regenerálódást.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.