A Nagykörút felújításával kapcsolatban tartott élénk érdeklődés mellett közösségi fórumot a BKK Zrt. az Eötvös10-ben. A főváros és – a Teréz körút miatt – a VI. kerület egyik legfontosabb közlekedési útvonalának átalakítását még idén elkezdik tervezni, a munkálatok 2028-ban indulhatnak el.
Rendezett járdák, védett kerékpársávok, jobban szervezett, biztonságosabb közlekedés, átgondoltabb parkolás, zöldítés a legfontosabb jellemzői a faltól-falig fejlesztésnek. Ami biztos: a körút a jövőben is fő közlekedési útvonal marad az autósok számára és az átalakítás semmilyen szempontból nem érinti a 4-6-os villamost.
Rögtön az elején érdemes tisztázni, hogy a Nagykörút felújítása kapcsán az elmúlt hetekben született cikkekben, címekben megjelent a körúti bringasztráda kifejezés, ami azt az érzést kelthette, hogy csak a kerékpársáv átalakítása történik meg. A tervezés, pontosabban annak előkészítése már tavaly óta élénken zajlik és a BKK, a főváros, valamint az érintett kerületek, így a terézvárosi önkormányzat is világossá tette, hogy a Nagykörút faltól-falig megújításáról van szó, ami érinti a gyalogos közlekedést, a parkolást, a kerékpárutat, a zöldítést, de még a vendéglátó teraszok elhelyezését is. A bringasztráda kifejezés az elnyert uniós támogatás miatt kapott hangsúlyt: a főváros ugyanis a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére jutott forráshoz.
Az előkészítés ezekben a napokban lépett új szakaszba azzal, hogy közösségi fórumokat tart a BKK az érintett kerületekben, amelyeken nemcsak bemutatják az eddig elképzeléseket, hanem visszajelzéseket, észrevételeket is várnak. És természetesen ott voltak az E10-ben az önkormányzat vezetői is: Győrffy Máté városfejlesztésért felelős alpolgármester (aki „körzetes” képviselőként is érintett), Kocsis-Cake Olivio zöldügyekért felelős alpolgámester, valamint Nagy Gellért, a 4. választókerület képviselője. A fejlesztés, az átalakítás főbb irányai már adottak, azonban az E10-ben is kiderült, hogy annyi részlete van egy ilyen projektnek, hogy ezeken az alkalmakon is érkezhetnek értékes észrevételek. A felújítás ismertetése kapcsán Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztés igazgatója arról beszélt, hogy a főváros mobilitási céljai között szerepel, hogy 2030-ra tíz utazásból nyolc fenntartható módokon – gyalog, kerékpárral, közösségi közlekedéssel – történjen. Még sok a teendő (jelenleg 65 százalék a fenntartható módok részesédése az utazásokból) e téren és az említett célkitűzést egyébként 2019 előtt, Tarlós István főpolgármestersége alatt, pártokon átívelő egyetértéssel határozta meg a közgyűlés. Bodor Ádám világossá tette, a 2020-ban kialakított nagykörúti bringasávok taktikai eszközt jelenthettek csak, vagyis ideiglenes megoldásnak szánták őket, a felújítással jön létre a végleges rend. A kerékpárosok jelenlegi napi 3800-s számát 10 ezerre szeretnék növelni, de a Nagykörút felújítása ennél többről is szól: a közterület átalakításával egy élhetőbb útvonalat szeretnének elérni, ahol jó és érdemes gyalogolni, nézelődni, leülni egy teraszra, vásárolni.
Arról már Molnár Berta mobilitásfejlesztési munkatárs beszélt, hogy a projekt a Nyugati tér (annak is a Jókai utca felőli széle) és a Boráros tér közötti szakaszt érinti. (A Nyugati tér a felüljáró miatt, a Boráros a HÉV-vonal miatt képezi külön tervezés tárgyát.) Az út felosztása arányaiban nem fog változni a jelenlegihez képest: középen maradnak a villamossínek, az autóforgalom kétszer egy sávon halad majd, mindkét oldalon vezet majd bringasáv és a járdák szegélyét sem mozdítják el. Ami viszont változni fog, az a kerékpársávok elhelyezése, ugyanis a bringások a felújítás után védett vonalon, a parkolósáv és a járda között haladhatnak majd. Ez persze rögtön felvet egy problémát, ami nagyjából húsz éve a gyakorlatban is jelentkezett: az Andrássy úton így vezették egy időben a kerékpársávokat és a parkoló autók ajtónyitása komoly balesetveszélyt jelentett. A BKK munkatársai mindenkit megnyugtattak, hogy a Nagykörúton lényegesen nagyobb szélesség áll rendelkezésre; ez azt jelenti, hogy a parkolósáv és a kerékpársáv között egy 80 centi széles fizikai lehatárolást alakítanak ki, ami elegendő biztonságot jelent majd a bringások számára.
Elhangzott az is, hogy a járdák három méter szélesek lesznek, itt a kihívást az átjárhatóság jelenti majd, azt, hogy a gyalogosoknak ne kocsmaasztalok között bukdácsolva kelljen haladni. Ennek érdekében egységesen az épületekhez igazítva lehet majd elhelyezni a teraszokat. De a gyalogosok közlekedését és biztonságát szolgálja majd az is, hogy az alacsonyabb rendű utcák betorkollását a járdaszintre emelik – ahogyan az a kereszteződések kiemelésénél már történik Terézváros-szerte. A parkolás megközelítése is változik majd a körúton: hosszú ideig tartó parkolás helyett rövidebb, legfeljebb félórás várakozásokra lesz lehetőség és az üzletek működését segítendő sok rakodóhelyet alakítanak majd ki.
A zöldítés lehetőségei korlátozottak jelenleg a Nagykörúton, de az úgynevezett berendezési sávban – ez a járdák külső szélét, nagyjából a fasorok vonalát jelenti – keresnek erre alkalmat; az utca ezen részén lehet majd új utcabútorokat (padokat, más alkalmatosságokat) is elhelyezni.
A felújítás ütemezéséről Csomor Bence projektvezető beszélt. Előzetes vizsgálatok már zajlottak és zajlanak, többek között forgalomszámlálás és közlekedésbiztonsági audit, folyamatos az egyeztetés a hatóságokkal, a rendőrséggel, az érintett kerületekkel, elkészült már a fakataszter, de felmérik a vállalkozások igényeit is, problématérképeket hoznak létre. A tervek elkészítésére közbeszerzést írnak ki, ennek eredménye után, 2025 közepén-végén indulhat meg a tervezés; a kiviteli terveknek 2027 elejére kell elkészülni, abban az évben le kell bonyolítani a kivitelezési közbeszerzést. Így jelen állás szerint 2028 elején kezdődne a Nagykörút felújítása és 2029 tavaszára fejeződne be.
Persze minden esetben az egyik legfontosabb kérdés a pénz, a források megléte. Az Európai Unió a faltól-falig felújítás tervezésére, valamint a kerékpársávok kialakítására 4,5 milliárd forint támogatást biztosít. A főváros állja a forgalmi, valamint a parkolósáv felújítását, míg a zöldsáv, illetve a járda költségeit az érintett kerületek vállalják majd.
A kérdések, illetve a kis csoportokban zajló beszélgetés alatt az derült ki, hogy a körülbelül harminc fős közönség felkészülten érkezett a fórumra. Kérdésként elhangzott, hogy a támogatás feltételeként az EU részéről felmerült-e a dugódíj bevezetésének az igénye, amire Bodor Ádám határozott nemmel felelt. Voltak nagyon specifikus kérdések, például arra vonatkozóan, hogy az Oktogon villamosperonjánál nőhet-e a zebra szélessége. Érkeztek koncepcionális felvetések kis, például arról, hogy mi lehet a telefonfülkék vagy éppen a hirdetőoszlopok sorsa az átalakítás után. De felmerült kérdésként, hogy a kerékpársáv az úttesttel szintben vagy esetleg kiemelve halad-e majd – ez például még nem dőlt el. Többen felvetették a buszmegállók (éjszakai, illetve pótló járatok miatt) elhelyezését, mások pedig azt, hogy legyen a Nagykörútnak „utcamenedzsmentje”.