A Nagykörút felújításával kapcsolatban tartott élénk érdeklődés mellett közösségi fórumot a BKK Zrt. az Eötvös10-ben. A főváros és – a Teréz körút miatt – a VI. kerület egyik legfontosabb közlekedési útvonalának átalakítását még idén elkezdik tervezni, a munkálatok 2028-ban indulhatnak el.

Rendezett járdák, védett kerékpársávok, jobban szervezett, biztonságosabb közlekedés, átgondoltabb parkolás, zöldítés a legfontosabb jellemzői a faltól-falig fejlesztésnek. Ami biztos: a körút a jövőben is fő közlekedési útvonal marad az autósok számára és az átalakítás semmilyen szempontból nem érinti a 4-6-os villamost.

Rögtön az elején érdemes tisztázni, hogy a Nagykörút felújítása kapcsán az elmúlt hetekben született cikkekben, címekben megjelent a körúti bringasztráda kifejezés, ami azt az érzést kelthette, hogy csak a kerékpársáv átalakítása történik meg. A tervezés, pontosabban annak előkészítése már tavaly óta élénken zajlik és a BKK, a főváros, valamint az érintett kerületek, így a terézvárosi önkormányzat is világossá tette, hogy a Nagykörút faltól-falig megújításáról van szó, ami érinti a gyalogos közlekedést, a parkolást, a kerékpárutat, a zöldítést, de még a vendéglátó teraszok elhelyezését is. A bringasztráda kifejezés az elnyert uniós támogatás miatt kapott hangsúlyt: a főváros ugyanis a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére jutott forráshoz.

Az előkészítés ezekben a napokban lépett új szakaszba azzal, hogy közösségi fórumokat tart a BKK az érintett kerületekben, amelyeken nemcsak bemutatják az eddig elképzeléseket, hanem visszajelzéseket, észrevételeket is várnak. És természetesen ott voltak az E10-ben az önkormányzat vezetői is: Győrffy Máté városfejlesztésért felelős alpolgármester (aki „körzetes” képviselőként is érintett), Kocsis-Cake Olivio zöldügyekért felelős alpolgámester, valamint Nagy Gellért, a 4. választókerület képviselője. A fejlesztés, az átalakítás főbb irányai már adottak, azonban az E10-ben is kiderült, hogy annyi részlete van egy ilyen projektnek, hogy ezeken az alkalmakon is érkezhetnek értékes észrevételek. A felújítás ismertetése kapcsán Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztés igazgatója arról beszélt, hogy a főváros mobilitási céljai között szerepel, hogy 2030-ra tíz utazásból nyolc fenntartható módokon – gyalog, kerékpárral, közösségi közlekedéssel – történjen. Még sok a teendő (jelenleg 65 százalék a fenntartható módok részesédése az utazásokból) e téren és az említett célkitűzést egyébként 2019 előtt, Tarlós István főpolgármestersége alatt, pártokon átívelő egyetértéssel határozta meg a közgyűlés. Bodor Ádám világossá tette, a 2020-ban kialakított nagykörúti bringasávok taktikai eszközt jelenthettek csak, vagyis ideiglenes megoldásnak szánták őket, a felújítással jön létre a végleges rend. A kerékpárosok jelenlegi napi 3800-s számát 10 ezerre szeretnék növelni, de a Nagykörút felújítása ennél többről is szól: a közterület átalakításával egy élhetőbb útvonalat szeretnének elérni, ahol jó és érdemes gyalogolni, nézelődni, leülni egy teraszra, vásárolni.

Arról már Molnár Berta mobilitásfejlesztési munkatárs beszélt, hogy a projekt a Nyugati tér (annak is a Jókai utca felőli széle) és a Boráros tér közötti szakaszt érinti. (A Nyugati tér a felüljáró miatt, a Boráros a HÉV-vonal miatt képezi külön tervezés tárgyát.) Az út felosztása arányaiban nem fog változni a jelenlegihez képest: középen maradnak a villamossínek, az autóforgalom kétszer egy sávon halad majd, mindkét oldalon vezet majd bringasáv és a járdák szegélyét sem mozdítják el. Ami viszont változni fog, az a kerékpársávok elhelyezése, ugyanis a bringások a felújítás után védett vonalon, a parkolósáv és a járda között haladhatnak majd. Ez persze rögtön felvet egy problémát, ami nagyjából húsz éve a gyakorlatban is jelentkezett: az Andrássy úton így vezették egy időben a kerékpársávokat és a parkoló autók ajtónyitása komoly balesetveszélyt jelentett. A BKK munkatársai mindenkit megnyugtattak, hogy a Nagykörúton lényegesen nagyobb szélesség áll rendelkezésre; ez azt jelenti, hogy a parkolósáv és a kerékpársáv között egy 80 centi széles fizikai lehatárolást alakítanak ki, ami elegendő biztonságot jelent majd a bringások számára.

Elhangzott az is, hogy a járdák három méter szélesek lesznek, itt a kihívást az átjárhatóság jelenti majd, azt, hogy a gyalogosoknak ne kocsmaasztalok között bukdácsolva kelljen haladni. Ennek érdekében egységesen az épületekhez igazítva lehet majd elhelyezni a teraszokat. De a gyalogosok közlekedését és biztonságát szolgálja majd az is, hogy az alacsonyabb rendű utcák betorkollását a járdaszintre emelik – ahogyan az a kereszteződések kiemelésénél már történik Terézváros-szerte. A parkolás megközelítése is változik majd a körúton: hosszú ideig tartó parkolás helyett rövidebb, legfeljebb félórás várakozásokra lesz lehetőség és az üzletek működését segítendő sok rakodóhelyet alakítanak majd ki.

A zöldítés lehetőségei korlátozottak jelenleg a Nagykörúton, de az úgynevezett berendezési sávban – ez a járdák külső szélét, nagyjából a fasorok vonalát jelenti – keresnek erre alkalmat; az utca ezen részén lehet majd új utcabútorokat (padokat, más alkalmatosságokat) is elhelyezni.

A felújítás ütemezéséről Csomor Bence projektvezető beszélt. Előzetes vizsgálatok már zajlottak és zajlanak, többek között forgalomszámlálás és közlekedésbiztonsági audit, folyamatos az egyeztetés a hatóságokkal, a rendőrséggel, az érintett kerületekkel, elkészült már a fakataszter, de felmérik a vállalkozások igényeit is, problématérképeket hoznak létre. A tervek elkészítésére közbeszerzést írnak ki, ennek eredménye után, 2025 közepén-végén indulhat meg a tervezés; a kiviteli terveknek 2027 elejére kell elkészülni, abban az évben le kell bonyolítani a kivitelezési közbeszerzést. Így jelen állás szerint 2028 elején kezdődne a Nagykörút felújítása és 2029 tavaszára fejeződne be.

Persze minden esetben az egyik legfontosabb kérdés a pénz, a források megléte. Az Európai Unió a faltól-falig felújítás tervezésére, valamint a kerékpársávok kialakítására 4,5 milliárd forint támogatást biztosít. A főváros állja a forgalmi, valamint a parkolósáv felújítását, míg a zöldsáv, illetve a járda költségeit az érintett kerületek vállalják majd.

A kérdések, illetve a kis csoportokban zajló beszélgetés alatt az derült ki, hogy a körülbelül harminc fős közönség felkészülten érkezett a fórumra. Kérdésként elhangzott, hogy a támogatás feltételeként az EU részéről felmerült-e a dugódíj bevezetésének az igénye, amire Bodor Ádám határozott nemmel felelt. Voltak nagyon specifikus kérdések, például arra vonatkozóan, hogy az Oktogon villamosperonjánál nőhet-e a zebra szélessége. Érkeztek koncepcionális felvetések kis, például arról, hogy mi lehet a telefonfülkék vagy éppen a hirdetőoszlopok sorsa az átalakítás után. De felmerült kérdésként, hogy a kerékpársáv az úttesttel szintben vagy esetleg kiemelve halad-e majd – ez például még nem dőlt el. Többen felvetették a buszmegállók (éjszakai, illetve pótló járatok miatt) elhelyezését, mások pedig azt, hogy legyen a Nagykörútnak „utcamenedzsmentje”.

Még több hír a Belvárosból

Az országban egyedülálló, úgynevezett vertikális játszókert épül a Bajza Utcai Általános Iskola udvarán. Az önkormányzati finanszírozásból megvalósuló projekt a héten lép építési fázisba – a tervek...
Az ideiglenes piac előkészítésével elindult a Hunyadi téri vásárcsarnok sok évtizede várt felújítása. Két év alatt születik újjá a Czigler Győző tervezte épület, hogy piacként és közösségi térként...
Az író műveiből született filmekből szabadtéri kiállítás készült a Jókai téren születésnapjának 200. évfordulójára.
Az ide farsang Erzsébetvárosban a kultúrák találkozásáról is szólt. A Romano Kher közös mulatozásra hívta a Bischitz Johanna Integrált Humán Szolgáltató Központ munkatársait és a nappali klubok...
A magyarországi műemlékvédelem végnapjait éljük – ez rajzolódott ki azon a január végi szakmai beszélgetésen, ahol Bátonyi Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium volt kormányfőtanácsosa...
Ha nem is széllel, szálltak titkos üzenetek Valentin-napon a Deák Diák Ének-zenei Általános Iskola és Gimnázium folyosóin. Az egyik tanóra helyett pedig még koncertélményt is kaptak a gyerekek.
A józsefvárosi közterületek névadóit bemutató sorozatunkban ezúttal Apáthy Istvánra került sor, aki itt végzett orvoshallgatóként, de nem gyógyítóként vált híressé.
Február 15-től átfogó kampányt indít a terézvárosi önkormányzat a renitens kutyatartókkal szemben, és a rendészek súlyos bírsággal sújtják azokat, aki az ellenőrzés során fennakadnak. A közösségi...
A felsőoktatási intézmények minden évben – kérelem alapján - díszoklevelet adományoznak azoknak a pedagógusoknak, akik óvónői, tanítói és/vagy tanári diplomájukat 50 (arany), 60 (gyémánt), 65 (vas)...
Nekem csak kétszázezer forintom van, azt meg minek befektetni? Gyakran felmerülő kérdés, probléma ez. De tényleg így van? Kétszázezer forint az „csak”? Ha nagyon pragmatikusak akarunk lenni, akkor...
A Józsefváros Újság olvasói minden lapszámban találkozhatnak a Corvin mozi és a környezetében élők történeteivel, filmes és mozis legendákkal, anekdotákkal. Sőt, feladványokkal is készülünk,...
Elkészültek a felújítással, megszépült a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Kálvária téri fiókja.
Bűnbandát kapcsoltak le a fővárosi rendőrök. A banda tagjai budapesti bárokban szórakozó külföldi turistákat vertek át úgy, hogy italfogyasztásuk árának többszörösét fizettették ki velük.
A Nagykörút felújításával kapcsolatban tartott élénk érdeklődés mellett közösségi fórumot a BKK Zrt. az Eötvös10-ben. A főváros és – a Teréz körút miatt – a VI. kerület egyik legfontosabb...
A Turbina együttműködést és új, független vizsgálatokat javasol a zajszint mérésére.
Egy lángoló autóról adott hírt a katasztrófavédelem a Kálvária térről szerdán fél egy körül, megkerestük a hatóság VIII. kerületi vezetőjét, Kelemen Zsolt alezredest, hogy többet tudjunk meg az...
A megújulást pedig egy utcabállal szeretnénk megünnepelni, amelyre szertettel várunk mindenkit.
Lakhatással, oktatással, készségfejlesztéssel segíti a frissen szabadultakat a Váltó-sáv Alapítvány, irodájuk a Józsefvárosban van.

A címlapról

A szociális intézményeknek továbbra is kötelességük befogadni az...
Február közepén több mint 86 ezren akut légúti betegséggel,...
Csökkenő üzemanyagárakra számíthatunk a hazai kutakon a hét második...
Fülöp Attila, a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős...
Évtizedek óta újságok, különféle nyomdai termékek az életünk.
Szerbia elnöke, Aleksandar Vucic ma egynapos látogatást tesz...

Könyvajánló

A Tízparancsolat és a Hegyi Beszéd nem egy vallást képviselnek! Isten parancsolatai törvényszerűségek, kivonatok az Isten- és felebaráti szeretet örök törvényéből.
Tudtad, hogy mik voltak az ókori turisták legkedveltebb úti céljai? Hogy melyik reformátor tiltotta be a korcsolyázást? Hogy miért takarták le fél szemüket a lovagok? Hogy melyik római nevezte a filozófiát „görög zagyvaléknak”? Hogy kik voltak az ókori világ legnagyobb műkincsrablói? Hogy miért nem korbácsolták meg a rómaiak Pál apostolt Jeruzsálemben? Hogy hol vetettek be a középkorban biológiai fegyvert, és mi lett ennek a következménye? Hogy kit neveztek a középkorban...
Efraim Zuroff történész, a Simon Wiesenthal Központ jeruzsálemi vezetőjét sokan az „utolsó nacivadászként” emlegetik, mióta 2002-ben meghirdette az „Utolsó Esély Akciót” (Operation Last Chance) a még életben maradt, de soha felelősségre nem volt náci háborús bűnösök felkutatására.
Ne azzal foglalkozz, hogy mások mit mondtak rólad, milyen teszt eredményeket értél el eddig, vagy mit gondolsz magadról! Benned akkora egyéni tehetség van, ami meg tudja változtatni a világot!

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A hazai telekommunikációs szolgáltatók, mint a Yettel és a Telekom, újabb inflációkövető díjemeléseket jelentettek be, amelyek április 1-jétől lépnek életbe. A Telekom például 3,7%-os emelést hajt végre a Központi Statisztikai Hivatal által közölt éves fogyasztói árindex alapján.
Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik ismertetésével, hanem egymás hibáinak feltárásával próbálnak szavazókat szerezni.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Miért gondolod, hogy egyedül vagy? Abortuszra készülsz? Úgy érzed, hogy senki nem tud segíteni? Ne engedd, hogy a félelem döntsön helyetted! Vár a megoldás! Vár a segítség!
A Kurfli Közhasznú Kulturális Egyesület pályázatot hirdet 10 civil szervezet számára kedvezményes spot / reklám film elkészítésére.

Terézváros TV