A Lánchíd új forgalmi rendje érzelmi, illetve politikai kérdéssé vált. Most megvizsgáljuk a kérdést ideológiák nélkül!

 

Sokan szeretnének a Lánchídból Károly-hidat, de látható a két átkelő közötti alapvető különbség.

A Lánchíd felújítási munkái (több év csúszással) a végéhez közelednek, az átkelő forgalmi rendjének meghatározása azonban még nem véglegesedett. Bár sokan egyfajta Károly-hídként képzelték el hazánk első állandó Duna-hídját, jól látható, hogy a gyalogoshíddá alakítás teljesen értelmetlen, hiszen az osztott szerkezet miatt a belső oldalon a kilátás nem élvezhető. A legújabb forgalmi rend-tervezet szerint a buszok, a kerékpárosok és a taxik használhatják csak a hidat a gyalogosok mellett. 

Budapest és Prága műholdképe azonos léptékben, sárgával jelölve a Lánchíd, illetve a Károly-híd

A forgalomcsillapítási analógiák vizsgálatához érdemes összevetni a magyar és a cseh főváros méretét, szerkezetét. A prágai Károly-híd teljes járműmentesítése valóban szép és követendő példa (különösen, hogy egy középkori szerkezetről van szó, amire valóban hiba lenne járművet engedni), de látható, hogy Prágában a hidak nagyjából 500 métereként követik egymást, míg Budapesten az Erzsébet-híd 900 méterre, a Margit-híd majdnem két kilométerre van a Lánchídtól. A Lánchíd személyautómentesítése azt jelentené, hogy Budapest belvárosában majdnem három kilométer hosszan nem lenne lehetőség átkelni a Dunán. Külön forgalmi modellezés nélkül is belátható, hogy az így létrejövő felesleges kerülőutak hossza, az ott eltöltött idő, az ott kibocsátott károsanyagok jóval nagyobb terhelést jelentenek, mintha a hídon át lehetne hajtani.

A Lánchíd járdája a felújítás előtt. Kép forrása

Felmerül a kérdés, hogy egy gyalogos mit nyer a Lánchíd új forgalmi rendjével? Mondhatjuk, hogy az új forgalmi rend a gyalogosok számára indifferens, hiszen a járda erősen el van választva az útpályától, a járdáról tulajdonképpen rá se lehet látni. A teljes lezárás, a gyalogoshíddá való átépítés meg teljesen abszurd lenne, hiszen az útpálya gyalogosok számára szűk és kellemetlen hatású. 

A Széchenyi tér átépítésének terve 2017-ből. Kép forrása

A forgalomcsillapítást támogatók fontos érve, hogy így gyalogosbarát módon lehet átépíteni a Széchenyi teret. Ez ebben a formában nem igaz, hiszen a tér gyalogosbarát átépítésének tervei már 2017-ben elkészültek. A frissített látványtervek a körforgalom elhagyásán kívül csupán annyiban különböznek, hogy a 2x1 forgalmi sávon nem személyautók, hanem buszok és taxik haladnak. Ebből látható, hogy a forgalmi rendtől függetlenül szinte ugyanolyan lenne a tér új kialakítása.

Az új látványtervek, jól látható, hogy a kisebb változtatásokat leszámítva a hídra felvezető út ugyanúgy megmarad, csak most taxik és buszok haladnak rajta, tehát a gyakorlatban ugyanúgy fog működni, mint a 2017-es verzió. Kép forrása

Az alagút röviddel megnyitása után Ludwig Rohbock metszetén. Kép forrása

A Lánchíd új forgalmi rendjét vizsgálva érdemes a budai oldalra is rátekinteni. A híd ugyanis nem önmagában áll, egy másik fontos műtárgy, a váralagút is kiegészíti, hiszen már a tervezéskor rájöttek, hogy csak úgy tudja hatékonyan összekötni a két várost (és akkor még a két országrészt), ha a forgalom továbbhaladhat a Várhegy alatt és fordítva. Az alagút forgalmi rendje a tervek szerint változatlan marad, viszont így szinte zsákutcává válik, hiszen éppen a hídra nem lehet személygépjárművel ráhajtani. Ekkor felvetődhet a kérdés, hogy a forgalomcsillapítást érdemes lenne továbbvinni az alagútra is, mint egy felfejtett fonalat. Természetesen ez a megoldás további kerülőutakat, nagyobb forgalmi terhelést jelentene a hálózat többi elemén.

Düsseldorf, a gépjármű-forgalom elől lezárt Rajna-part és az alatta húzódó alagút bejárata. Képek forrása

A városszerkezetet, a távolságokat és a külföldi példákat megvizsgálva látható, hogy a Lánchíd új forgalmi rendjének terve erőteljesen ideologikus jellegű, hasonlóan a Nagykörút forgalmi rendjének hirtelen történt és azóta állandósított átalakításához. Jelen sorok írója nem használ autót a városban, de mégis fontosnak tartja, hogy egy városban minden mobilitási mód (közösségi közlekedés, kerékpárosok, gyalogosok) érdekeit figyelembe vegyék a lehetőségekhez mérten, főleg, mert valaki sosem csak gyalogos vagy csak autós. Forgalomcsillapításra, az átmenő gépjárműforgalom korlátozására szükség van, látható, hogy a túlzott, főleg átmenő forgalom hogyan tette tönkre a Rákóczi út-Kossuth Lajos utca tengelyt. Viszont az is látható, hogy még a nyugat-európai nagyvárosokban is, ahol jelentős területeket engedtek át a gyalogosoknak, az mindig a gépjármű-infrastuktúra egyidejű fejlesztésével történt, mintegy kompenzációként. Hiszen Düsseldorfban sem akarta senki, hogy a Rajna-part lezárása miatt a mögöttes területek autóforgalma növekedjen. 

William Clark másik műve, a Lánchíd kistestvére London mellett. Kép forrása

A Lánchíd szimbolikus alkotás, és bizonyára sokan szeretnék látni egyfajta sétálóhídként. Viszont belátható, hogy a szerkezete erre teljesen alkalmatlan, hiszen a járdákat teljesen elválaszották az útpályától, utóbbin nem is lenne érdemes sétálgatni. A híd tervezett forgalomcsillapítása, és új forgalmi rendje egy öszvér megoldás, nem zárják le a hidat, viszont személygépjárművel nem lehet a tervek szerint felhajtani. A terv kitalálói nem vették figyelembe Budapest városszerkezeti adottságait, illetve a külföldi forgalomszervezési példákat, hiszen nem akad arra példa, hogy egy ilyen nagy folyam hídját lezárják, ráadásul itt a kerülőutak (vagyis hidak) nagyon messze vannak, így csak a feleslegesen megtett útvonak és az ezzel járó forgalmi terhelés nő. A híd forgalmi rendje a szlogenekkel ellentétben nincs befolyással a Széchenyi tér "gyalogosbarát" felújítására, az "autós" és a "buszos" látványtervek gyakorlatilag ugyanazt a képet mutatják. Érdemes lenne a híd végleges forgalmi rendjét átgondolni, az egész város érdekét figyelembe véve, nem csupán ideológiákat követve.

 

(architextura.hu)

A Budapest rovat további hírei

A szociális intézményeknek továbbra is kötelességük befogadni az időjárás miatt bajba jutott hajléktalan személyeket.
Február közepén több mint 86 ezren akut légúti betegséggel, influenzaszerű tünetekkel pedig több mint 312 ezren fordultak orvoshoz, írják az NNGYK által kiadott jelentésben. A Magyarországon is...
Csökkenő üzemanyagárakra számíthatunk a hazai kutakon a hét második felében.
Fülöp Attila, a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős államtitkára a HungaroMet előrejelzését figyelembe véve hétfőn este nyolc órától péntekig elrendelte a vörös kódot. Az éjjeli...
Míg a KSH szerint tavaly mindössze 3 és 4 százalék közötti volt az átlagos áremelkedés, megnéztük néhány alapvető élelmiszer árának alakulását az elmúlt években. Az adatokból egyértelművé válik,...
Demis Hassabis, a Google DeepMind társalapítója és a 2024-es kémiai Nobel-díj nyertese, az AI tudományos és orvosi fejlődésben betöltött szerepéről beszélt. Célja, hogy az intelligens algoritmusok...
Szerbia elnöke, Aleksandar Vucic ma egynapos látogatást tesz Budapesten, ahol Sulyok Tamás, Magyarország köztársasági elnöke ünnepélyes ceremónia keretében átadja neki a Magyar Érdemrend...
A Netflix legújabb, Almaecet (Apple Cider Vinegar) című sorozata a wellness influencer Belle Gibson történetét követi, aki hamisan állította, hogy rákos.
A magyarok többsége párkapcsolatban képzeli el az életét és tízből heten a házasságot tartják a legideálisabb életformának. A Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS) januári...
Bár a KSH szerint átlagosan 3,7 százalékkal emelkedtek az árak tavaly óta, 2024-ben Magyarországon számos termék ára jelentősen, 10%-ot meghaladó mértékben emelkedett. Az alábbiakban három...

A címlapról

A szociális intézményeknek továbbra is kötelességük befogadni az...
Február közepén több mint 86 ezren akut légúti betegséggel,...
Csökkenő üzemanyagárakra számíthatunk a hazai kutakon a hét második...
Fülöp Attila, a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős...
Évtizedek óta újságok, különféle nyomdai termékek az életünk.
Szerbia elnöke, Aleksandar Vucic ma egynapos látogatást tesz...

Könyvajánló

A Tízparancsolat és a Hegyi Beszéd nem egy vallást képviselnek! Isten parancsolatai törvényszerűségek, kivonatok az Isten- és felebaráti szeretet örök törvényéből.
Tudtad, hogy mik voltak az ókori turisták legkedveltebb úti céljai? Hogy melyik reformátor tiltotta be a korcsolyázást? Hogy miért takarták le fél szemüket a lovagok? Hogy melyik római nevezte a filozófiát „görög zagyvaléknak”? Hogy kik voltak az ókori világ legnagyobb műkincsrablói? Hogy miért nem korbácsolták meg a rómaiak Pál apostolt Jeruzsálemben? Hogy hol vetettek be a középkorban biológiai fegyvert, és mi lett ennek a következménye? Hogy kit neveztek a középkorban...
Efraim Zuroff történész, a Simon Wiesenthal Központ jeruzsálemi vezetőjét sokan az „utolsó nacivadászként” emlegetik, mióta 2002-ben meghirdette az „Utolsó Esély Akciót” (Operation Last Chance) a még életben maradt, de soha felelősségre nem volt náci háborús bűnösök felkutatására.
Ne azzal foglalkozz, hogy mások mit mondtak rólad, milyen teszt eredményeket értél el eddig, vagy mit gondolsz magadról! Benned akkora egyéni tehetség van, ami meg tudja változtatni a világot!

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A hazai telekommunikációs szolgáltatók, mint a Yettel és a Telekom, újabb inflációkövető díjemeléseket jelentettek be, amelyek április 1-jétől lépnek életbe. A Telekom például 3,7%-os emelést hajt végre a Központi Statisztikai Hivatal által közölt éves fogyasztói árindex alapján.
Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik ismertetésével, hanem egymás hibáinak feltárásával próbálnak szavazókat szerezni.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Miért gondolod, hogy egyedül vagy? Abortuszra készülsz? Úgy érzed, hogy senki nem tud segíteni? Ne engedd, hogy a félelem döntsön helyetted! Vár a megoldás! Vár a segítség!
A Kurfli Közhasznú Kulturális Egyesület pályázatot hirdet 10 civil szervezet számára kedvezményes spot / reklám film elkészítésére.

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.