Már készül a törvény, ami megágyaz minden idők legnagyobb magyar üzletének. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium kezdeményezte a légi közlekedési törvény módosítását, s ez alapján egyre biztosabb, hogy egy állami céghez kerül a Budapest Airport.
Törvénytervezet jelent meg a kormányzati honlapon az egyes gazdasági és vagyongazdálkodási tárgyú törvények módosításáról. Ennek előkészítője a Gazdaságfejlesztési Minisztérium. A vonatkozó dokumentumokat társadalmi egyeztetés céljából tették közzé, ennek határideje október 25-e, addig bárki véleményezheti.
Boeing 737 típusú repülőgép száll le a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)
Az előterjesztés rövid tartalmi összefoglalójában három szempont olvasható a módosítás okaként:
- a felszámolási eljárásokban felmerült gyakorlati tapasztalatok figyelembevétele, adódó jogszabály-módosítási szükséglet,
- a nemzeti vagyonról és az állami vagyonról szóló törvényt módosító rendelkezéseinek pontosítása, amelyek kiegészítik a vagyongazdálkodási szabályokat,
- a postai szolgáltatásokról szóló törvény egyes rendelkezéseinek pontosítása, a jogszabályok közötti koherencia biztosítása érdekében.
Ezek közül első olvasatra mindenképp a második pont tűnik a leglényegesebbnek. Ez ugyanis magában foglalja a légiközlekedési törvény módosítását is, méghozzá úgy, hogy a jogszabályt kiegészíti egy-egy alcímmel és paragrafussal. Összefoglalva arról szól, hogy az állam tulajdonában lévő nemzetközi kereskedelmi repülőtér működtetése az állami befolyása alatt álló gazdasági társaságnak átengedhető.
Ha pedig ez megtörténik, akkor erre az állami cégre a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló törvény rendelkezéseit nem kell alkalmazni.
Ennél több az indoklásban sem szerepel, mindenesetre nem nehéz belelátni a változásba, amely a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. állami visszaszerzésének ágyaz meg. Ugyanis az szeptember eleje óta tudható, hogy a kormány vételi ajánlatot tett a cég többségi, állítólag 51 százalékos részére. A konkrét vevő pedig egy állami irányítás alatt álló befektetési társaság lehet. A kisebbségi pakett szakmai befektetőhöz kerülne, a hírek szerint a francia Vinci Airports érdeklődik iránta. A cég meghatározó reptéri üzemeltető Európában és a régióban is.
Hogy mekkora lehet a vételár, az nem ismert, de a sajtóban előszeretettel használják a négymilliárd eurós, átszámítva mintegy 1500 milliárd forintos összeget.
Ha így is van, fontos tudni, hogy ennek egy jelentős része, mintegy 1,5 milliárd eurós hitelátvállalást jelentene, vagyis durván 3 milliárd eurót, nagyjából 1155 milliárd forintot kellene kifizetni érte.
Ez azt jelentené, hogy minden idők legnagyobb üzletére készül a magyar állam.
Az összeg kétségtelenül hatalmas, de korántsem megalapozatlan. A ferihegyi repülőtér ugyanis egész Európában párját ritkító növekedési potenciállal bír – olvasható a Világgazdaságban.
(hirado.hu)