Másfél éves csúszással és az eredetinél ötmilliárd forinttal drágábban, de újra használható a Lánchíd decembertől.

    Karácsony Gergely főpolgármester pénteken örömmel jelentette, hogy a buszok, taxik és kerékpárok ismét birtokba vehetik a hidat, amely szerinte az "eredeti tervek szerint" készült el. Az autósokról azonban említést sem tett, ám a szavaiból kimondatlanul is az derül ki: az autósok végleg elfelejthetik a Lánchidat.

Az eredeti ütemtervnek megfelelően és költségkereten belül halad a Lánchíd felújítása! Ez már önmagában is említésre méltó – jelentette be közösségi oldalán Karácsony Gergely. A főpolgármester kétszer is megemlíti a bejegyzésében, hogy „az eredeti tervek szerint” zajlott és folytatódik a beruházás, miközben

 

tény, hogy a felújítás eleve óriási csúszással indult el, ráadásul jóval több pénzbe is került, mint ahogy eredetileg tervezték.

Ismert, a Lánchíd felújítását Tarlós István főpolgármestersége idejében teljesen előkészítették, a beruházást Karácsony Gergelyéknek csak el kellett volna kezdeniük, ehhez képest közel másfél évet csúszott, teljesen indokolatlanul. Pedig a híd már ekkor is leromlott, kritikus állapotú volt, a szakértők egyértelműen balesetveszélyesnek minősítették. Ha az eredeti tervekhez tartják magukat, akkor a felújított hidat már tavaly át kellett volna adni.

Mint emlékezetes, a Tarlós István idején kiírt tendert, Karácsony Gergely – megválasztását követően – 2020 elején visszadobta, majd nem sokkal később mégis ugyanazt a céget hozták ki nyertesnek, amely cég a korábbi pályázaton is a legkedvezőbb ajánlatot tette.

Csakhogy akkor még ötmilliárd forinttal kevesebbért vállalta ugyanazt.

A Fővárosi Önkormányzat közleménye ugyan arról szólt, hogy a Lánchíd kedvezőbb feltételekkel újulhat meg, mert szerintük a korábbinál 8,5 milliárd forinttal olcsóbb ajánlat érkezett a beruházás kivitelezésére. A korábbi 35,3 milliárd forint helyett így 26,8 milliárd forint lett a bekerülés költsége.

A két ajánlatot azonban nem lehet összehasonlítani, hiszen az előzőben benne volt a Széchenyi István téri villamos-aluljáró rekonstrukciója, a tartalékkeret és az áfa is – erre már Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ és a BKK korábbi vezérigazgatója hívta fel a figyelmet, aki a bekerülési költségek kapcsán rámutatott: a Lánchíd felújítására előszörre bruttó 21,3 milliárd forintba került volna, tehát a felújítás éppenséggel több mint 5 milliárd forinttal drágult.

Az időzítés ráadásul más szempontból sem volt szerencsés:

a beruházás 2021 márciusi megkezdésekor Karácsony Gergelyék négy nagy felújítást kezdtek el egyszerre a fővárosban, amivel teljes káoszba döntötték Budapest közlekedését.

A főpolgármester most büszkén jelenti be, hogy a buszok, taxik és kerékpárok ismét birtokba vehetik a Lánchidat decembertől.

Az autósok azonban továbbra sem használhatják a hidat, és úgy tűnik, a későbbiekben sem fogják. Karácsony Gergely ugyan nem tesz említést a bejegyzésben arról, hogy kitiltják az autókat, a szövegkörnyezetből azonban egyértelműen kiderül, hogy nem áll szándékukban visszaengedni az autós forgalmat.

Hangsúlyozza például, hogy az elmúlt másfél évben a város forgalma már hozzászokott a Lánchíd nélkülözéséhez, a szomszédos hidak forgalma ennek ellenére csak alig észrevehető mértékben változott. Szerinte a város már alkalmazkodott a felújításhoz, és lassan elfeledjük, hogy a Lánchíd korábban az állandó belvárosi dugók és torlódások helyszíne volt.

Azzal is érvel, hogy a civil szervezetek és a budapestiek többsége jobb levegőjű, élhetőbb várost és nagyobb közlekedésbiztonságot szeretne, ezért is döntöttek úgy, hogy a közösségi közlekedés, a taxisok és a biciklisek számára nyitják újra jövő hónapban a város legelső állandó dunai átkelőjét. Szavaiból tehát kimondatlanul is kiderül: az autósok nagy valószínűséggel végleg elfelejthetik a Lánchidat.

Egyelőre a gyalogosok sem örülhetnek, számukra leghamarabb jövő ősszel áll majd rendelkezésre a híd.

A késlekedés mellett a főpolgármester posztjából az is kiderül, hogy még mindig nem világos a Lánchíd végleges funkciója. Karácsony Gergely közlése szerint úgy tartja helyesnek, ha a változtatásokról kikéri a budapestiek véleményét, akik bő féléves tesztidőszak után alkothatnak majd véleményt. A Lánchíd végleges forgalmi rendjéről várhatóan csak 2023 nyarán döntenek.

 

 

(hirado.hu)

A Budapest rovat további hírei

Az EgészségAblak alkalmazással a betegek gyorsabban bejutnak a járóbeteg-szakellátásra, ki tudják választani a rendelőkben a számukra alkalmas időpontot – mondta a Belügyminisztérium parlamenti...
A kormányzat béremelési tervének legfontosabb előfeltétele, hogy a minimálbér összegét az euróhoz kösse jelentette ki a hirado.hu kérdésére Kutasi Gábor. Ha ugyanis menet közben forintra vált, akkor...
Egy téli autós kirándulás sok örömet tartogat, de a hideg időjárási körülményekhez feltétlenül fontos a megfelelő, előzetes felkészülés. Néhány alapvető autós kellék beszerzése biztonságosabbá,...
A Kassai Műszaki Egyetem (TUKE), a Miskolci Egyetem (ME) és az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság (ÉMVIZIG) a Sajó jelenlegi állapotát és az annak vízgyűjtő területén felhagyott bányák...
Már több mint 24 millió forint gyűlt össze a Jónak lenni jó! idei kampányában. A közmédia jótékonysági műsora idén a Baptista Szeretetszolgálat által fenntartott törökbálinti Tábitha Gyermekhospice...
Magyarországon hagyományosan november 15. a fordulónap, ekkortól kizárólag téli dízelt forgalmaznak a töltőállomások – közölte a Mol pénteken az MTI-vel.
Októberben 2,5 százalékkal drágultak a lakások az egy hónappal korábbihoz képest, míg szeptemberben még csak 0,9 százalékos volt a havi szintű országos áremelkedés; éves szinten a szeptemberi közel...
Tartósan párás, ködös marad az idő, többfelé várható szitálás. A legmagasabb hőmérséklet 6 fok körül alakul - írja a HungaroMet.
Átadták a Mazsihisz Szeretetkórház menóráját vasárnap, a hanukiává alakítható gyertyatartót a kórház főbejárata fölött helyezték el.
Magyarország ezen a héten történelmének legnagyobb diplomáciai eseményének ad otthont, amelyen több mint negyven ország vezetői gyűlnek össze Budapesten. Az Európai Politikai Közösség és az Európai...

A címlapról

Az EgészségAblak alkalmazással a betegek gyorsabban bejutnak a...
A kormányzat béremelési tervének legfontosabb előfeltétele, hogy a...
Egy téli autós kirándulás sok örömet tartogat, de a hideg időjárási...
A Kassai Műszaki Egyetem (TUKE), a Miskolci Egyetem (ME) és az...
Már több mint 24 millió forint gyűlt össze a Jónak lenni jó! idei...
Magyarországon hagyományosan november 15. a fordulónap, ekkortól...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

Az adózás történelmileg az államhatalom fenntartásának egyik legfontosabb eszköze, ugyanakkor mindig is viták tárgya volt, hogy mi számít elfogadható mértékű adóterhelésnek.
Miért nem olcsóbb az autópálya matrica, ha nem kapunk teljes értékű szolgáltatást, mert hosszú kilométereken keresztül sebességkorlátozások, sávlezárások és azokból fakadó torlódások vannak?
A másnaposság kellemetlen tüneteit sajnos nem lehet azonnal teljesen megszüntetni, de néhány tipp segíthet enyhíteni a szenvedést és felgyorsítani a regenerálódást.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.


A hajhullás a 30-50 közötti férfiak 30%-át érinti, efelett az arány 50%-ra nő. Nem lehet csupán néhány kenc segítségével háborút viselni. Legyőzéséhez bizony műtétre van szükség, már amennyiben nem tudunk beletörődni a hajhullásba. Nézzük, mi történik a műtét során. (x)

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.