Évtizedekig ígérték, végül a Covid miatti lezárások, a megváltozott utazási szokások hozták el a kerékpársávot a Nagykörútra. Az ideiglenes és félmegoldásokat azóta átgondolták és most igazán nagyot húz a főváros: fizikailag elválasztott kerékpársávot, „bringasztrádát” építenek ki a Nyugati tértől a Boráros térig. A Nagykörutat is ráncba szedik, szebbé és élhetőbbé varázsolják.

Nagyon régi ígéret, hogy legyen kerékpárút a Kis- és a Nagykörúton. Már a ’90-es években készült, Budapest kerékpáros főút hálózatának fejlesztési tervében is szerepelt a két belső körút. A főváros 2007-es, közgyűlés által elfogadott településszerkezeti terve is a kerékpáros főhálózat részeként jelöli a két belső körutat. A Kiskörúton végül 2011-ben készült el a bringasáv, a Nemzeti Múzeum előtti bringaszámláló adatai szerint évente nagyjából egymillióan használják. A Nagykörúti bringasáv előkészítése 2012-ben kezdődött el. Aztán évekig nem történt semmi. Egészen 2020-ig, amikor a koronavírus-járvány miatti intézkedések miatt kiürült a város. A tömegközlekedés kihasználtsága 90 százalékkal esett vissza, de közel felére esett vissza az autóforgalom is. Ekkor – ideiglenes jelleggel – festették fel először a kerékpársávot a Nagykörútra.

A 2020-ban sárgával felfestett kerékpárút – és főleg annak megmaradása – több támadást is kapott. Részben, mert nem volt olyan Covid miatti intézkedést amely ne járt volna így, részben mert a kerékpársávok politikai üggyé váltak. A kormánypárt a kerékpársávok miatti dugókkal vádolta Karácsonyt, enyhébb formában csak előkészítetlennek, hirtelen bevezetettnek nevezték azt.

Pedig egyik sem volt igaz.

Mint feljebb is emlékeztettünk rá: valójában nagyon régóta húzódott, különböző tervek és hatástanulmányok is készültek korábban.

„2019-ben az önkormányzati választások után a Kerékpáros Klub megkereste az önkormányzatokat. A főváros új vezetésével januárban ültünk le egyeztetni, egy öt oldalas intézkedési csomagot vittünk, hogy szerintünk mely korábbi, a fővárosnál készült terveket kéne leporolni. Aztán jött a Covid. Márciusban már lehetett látni, hogy nem mennek sehova az emberek, viszont elmennek biciklizni, mert azt lehet, meg tavasz is volt. Ahogy akkoriban a világ nagyon sok nagyvárosa – Párizs, New York – is elkezdte kijelölni a kerékpársávokat így reagálva a visszaeső autóforgalomra. Akkor, mint Kerékpáros Klub lecsökkentettük a januári csomagot a nagyon gyorsan és olcsón bevezethető intézkedésekre” – emlékezik vissza Halász Áron, aki azóta a Főpolgármesteri Hivatalnál dolgozik, mint fenntartható közlekedési szakreferens.

A Nagykörúti kerékpársáv tehát nem a semmiből jött,

a tesztidőszak alatt a BKK és a Budapest Közút elvégezte a forgalomszámlálást és a szükséges adatelemzéseket. Ezek után döntöttek úgy, hogy – kisebb változtatásokkal – megmarad a kerékpársáv. Az egyik ilyen változás az volt, hogy a Ferenc és a József körúton – ahol nagyobb az autóforgalom –, visszaadták az autóknak a kétszer két forgalmi sávot. Ennek köszönhető, hogy hol a parkolósávban vezetik a kerékpárutat, ahol meg nincsen, ott a járdán. 2024-ben egy közösségi költségvetés projekt keretében helyezték ki a pollereket – az elhajló műanyagoszlopokat a József körúton és egy-két helyen vörös felfestéssel is kiemelték a kerékpársávot.

A mostani tervek szerint ezt, a meglévő kerékpársávot alakítják át oly módon, és védett – fizikailag elválasztott –, minimum két méter széles, az előzést is lehetővé tévő kerékpársztráda jönne létre a Nyugati és a Boráros tér között, tehát a VIII. kerületi szakaszon is. Mindezt az teszi lehetővé, hogy főváros összekapcsolta a Nagykörút régóta esedékes közterületi rendbetételét azzal, hogy a BKK 2024 tavaszán pályázott az Európai Unió TOP Plusz Bringasztráda programjára.

A Nagykörút komplex megújítása egyébként kiterjed az akadálymentesítésre, gyalogosbarát fejlesztésekre, de még a közterületek egységes arculat melletti megújítására, portálfelújításra és a zöldítésre is. Attól viszont nem kell tartani, hogy komolyabb lezárások is lesznek,

a 4/6-os villamos pályájához ugyanis nem nyúlnak hozzá.

Legendásan népszerűtlen volt az Andrássy úti kerékpársáv első változata és az Üllői úton a metrópótlás idején létesített buszsávok helyén létrehozott kerékpárút is több felől kapott kritikát. A parkolósáv mögött vezetett eredeti Andrássy úti bringasávot maguk a kerékpárosok gyűlölték tiszta szívből és kerülték el azt, amennyire csak lehetséges. Ennek oka az volt, hogy nehéz volt a haladás és rendszeresek voltak a hirtelen ajtónyitásból eredő balesetek. Az e miatti aggodalmak a Nagykörúti bringasztráda látványterveinek közzététele után is felmerültek. Halász Áron szerint ezúttal nem kell ettől tartani, mivel lesz elegendő hely, ami az Andrásy úton eredetileg nem volt. Nem csak a kerékpársáv lesz szélesebb, de a parkoló is el lesz választva a bringasztrádától egy „ajtónyitsányi” biztonsági sávval, a ki- és beszállás sem fogja zavarni a kerékpáros forgalmat, ahogy az útban lévő kukák vagy a rakodni megálló teherautók és furgonok sem. Az Üllői úton ugyanis erre nem gondoltak a polleres elválasztás kivitelezésekor. A Nagykörúton azonban egy „multifunkcionális” rakodó és parkolósáv fog létrejönni.

Halász Áron szerint sokkal többről van szó, mint kerékpáros fejlesztésről: „Már a csak felfestett biciklisávval is nagyjából megnégyszereződött a biciklis forgalom a Nagykörúton pár év alatt. A fizikai elválasztással ez a kényelmi faktor valószínűleg még tovább fog nőni, és azok is bringára ülhetnek majd, akik még mindig nem mertek. Ez a fő célja, ugyanakkor bővülő körben ez a Nagykörút rehabilitációját is szolgálja. Ebben a felélesztésében nagy szerepe lehet annak, hogy EU-s támogatásból lehet bringasztrádát építeni, de emellett még egy csomó más központi problémát is meg kell oldani. Ezeket egyszerre akarja menedzselni a főváros, hogy vonzóbb legyen a Nagykörút. És nem csak a kerékpárosok számára.”

 

 

Még több hír a Belvárosból

Közzétette a MOHU az időpontokat. Elmondjuk, mire figyeljen. Április 6. és 11. között lesz lomtalanítás a kerületben, ezúttal is kizárólag a nagydarabos hulladékot (matrac, bútor, szőnyeg stb.)...
Új, egyszerű, de hatékony módszerrel próbálnak csalni Józsefvárosban. A parkolóautomatákon található hivatalos QR-kódokat hamis matricákkal fedik le Ismeretlen elkövetők. A kód leolvasása után a...
Ez év végére harangozták be a Rákóczi úti evangélikus templom szlovák kulturális térként való megnyitását. Megnéztük, hol tart a felújítás: jelenleg a tetőszerkezetet cserélik. A helyszínen...
Profilváltás mellett döntött, ezért egy munkavállalóját sem kell elküldenie a Nem Adom Fel Kávézó és Étteremnek.
Az e-ügyintézési honlapon a KAÜ bejelentkezésnél központi karbantartás miatt 2025.03.07 20:00 és 21:00 között időszakos szolgáltatáskiesés várható!
Mit jelent sikeresnek lenni? Mit jelent feldolgozni valamilyen hátrányt? Mitől lehet egyfajta társadalmi küldetés a rappelés? A sok-sok zene és freestyle mellett ilyen kérdésekbe is belefuthatunk,...
A főváros szívében álló, évtizedek óta elhanyagolt közterület kap ezentúl rendszeres gondozást. A József körút és az Üllői út sarkán lévő árkádsor felkerült a Józsefvárosi Gazdálkodási Központ...
Évtizedekig ígérték, végül a Covid miatti lezárások, a megváltozott utazási szokások hozták el a kerékpársávot a Nagykörútra. Az ideiglenes és félmegoldásokat azóta átgondolták és most igazán nagyot...
A Keleti pályaudvar területének és épületeinek csak akkor van piaci értéke, ha elzavarják onnan a vasutat az utasokkal együtt. Ennek viszont egész Magyarország kárát látná.
Még lehet csatlakozni a múlt pénteken indult SNI (sajátos nevelési igényű) Start Szülőcsoport nevű, négy alkalmas workshophoz, amit a Kisvilág Alapítvány tart ingyen olyan kerületi szülőknek, akik...
Szombaton indul SzuperNyolc! című online, kéthetente frissülő filmklubunk, a Józsefváros Újság és a Magyar Független Film és Video Szövetség (MAFSZ) együttműködésének gyümölcse. A szövetség...
54 éve üzemel a Népszínház utcában a Rávisz Trió híradástechnikai szerviz. Tulajdonosa, Horváth László rádió-tévé műszerész az 1971-es nyitás óta dolgozik a kis műhelyben, amely mára az egyetlen...
A Palotanegyed talán legjobb modern épületében jártunk szakértőinkkel, Fortvingler Éva és Bulcsu Tamás építészekkel, ami az egykori Pajor szanatórium híres épületét teszi olyan egységessé, amiről az...
Fagyos volt az idő, de az önkormányzat forró teával fogadta a helybélieket, amikor Niedermüller Péter, Erzsébetváros polgármestere február 22-én délelőtt hivatalosan is átadta a felújított Almássy...
A Kiss József utca lakói nehezményezték, hogy nem kérdezték meg őket a tervezett fásításról. Összefogtak ezért és kompromisszumra kényszerítették az önkormányzatot.
Az Osvát utcában nem megfelelően alakították ki a fák helyeit, így a fák nem képesek életben maradni. Nem a fafajtákkal van probléma, több alkalommal is sor került már a fák cseréjére, a gond a...
Bujtor Balázs nem pusztán amiatt érdekes számunkra, mert kiváló muzsikus, és nem mellesleg olyan családba született, ahol eddig öt Kossuth-díj talált gazdára. A híres felmenők mellett – édesapja...
Csak rendszerszintű változtatásokkal lehet felszámolni a menstruációs szegénységet.

A címlapról

A magyar űrtechnológiai vállalat, a Puli Space Technologies...
Március 15-étől hétvégenként és ünnepnapokon újra megnyílik a...
Megdőlt a 105 éves fővárosi napi melegrekord csütörtökön: Újpesten...
2025. januárban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers és a...
Tovább csökkennek a hazai üzemanyagárak, a benzin és a gázolaj...
„Következetes és fegyelmezett monetáris politikát folytatunk,...

Könyvajánló

A Tízparancsolat és a Hegyi Beszéd nem egy vallást képviselnek! Isten parancsolatai törvényszerűségek, kivonatok az Isten- és felebaráti szeretet örök törvényéből.
Tudtad, hogy mik voltak az ókori turisták legkedveltebb úti céljai? Hogy melyik reformátor tiltotta be a korcsolyázást? Hogy miért takarták le fél szemüket a lovagok? Hogy melyik római nevezte a filozófiát „görög zagyvaléknak”? Hogy kik voltak az ókori világ legnagyobb műkincsrablói? Hogy miért nem korbácsolták meg a rómaiak Pál apostolt Jeruzsálemben? Hogy hol vetettek be a középkorban biológiai fegyvert, és mi lett ennek a következménye? Hogy kit neveztek a középkorban...
Efraim Zuroff történész, a Simon Wiesenthal Központ jeruzsálemi vezetőjét sokan az „utolsó nacivadászként” emlegetik, mióta 2002-ben meghirdette az „Utolsó Esély Akciót” (Operation Last Chance) a még életben maradt, de soha felelősségre nem volt náci háborús bűnösök felkutatására.
Ne azzal foglalkozz, hogy mások mit mondtak rólad, milyen teszt eredményeket értél el eddig, vagy mit gondolsz magadról! Benned akkora egyéni tehetség van, ami meg tudja változtatni a világot!

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A hazai telekommunikációs szolgáltatók, mint a Yettel és a Telekom, újabb inflációkövető díjemeléseket jelentettek be, amelyek április 1-jétől lépnek életbe. A Telekom például 3,7%-os emelést hajt végre a Központi Statisztikai Hivatal által közölt éves fogyasztói árindex alapján.
Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik ismertetésével, hanem egymás hibáinak feltárásával próbálnak szavazókat szerezni.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Miért gondolod, hogy egyedül vagy? Abortuszra készülsz? Úgy érzed, hogy senki nem tud segíteni? Ne engedd, hogy a félelem döntsön helyetted! Vár a megoldás! Vár a segítség!
A Kurfli Közhasznú Kulturális Egyesület pályázatot hirdet 10 civil szervezet számára kedvezményes spot / reklám film elkészítésére.