A Keleti pályaudvar területének és épületeinek csak akkor van piaci értéke, ha elzavarják onnan a vasutat az utasokkal együtt. Ennek viszont egész Magyarország kárát látná.

 

Hiánypótlásra hivatkozva meghosszabbítja a MÁV több pályaudvar – köztük a Keleti – bérbeadására érkezett ajánlatok értékelési határidejét. Az eredeti határidő február 28-án járt volna le. A hír abból a szempontból érthetetlen, hogy jóformán semmit nem kellett beadnia a pályázóknak. Ahogy Vitézy Dávid kritizálta a mindössze 7 oldalas pályázati felhívásokat: „a salgótarjáni állomás vécéjét ennél részletesebb pályázati kiírással adja bérbe a MÁV”.

A rohamtempóban kiírt és elbírálandó pályázatok abból a szempontból is döbbenetesek, hogy lényegében ingyen, hiszen a bérbevevő cég „az épületek használatáért, hasznosításáért nem fizet ellenértéket”. Orbán Viktor szerint minderre azért van szükség, mert az államnak nincs pénze az épületek felújítására.

A Szabad Európa értesülései szerint valójában nem is hiánypótlásról van szó, hanem a MÁV szeretné lassítani a folyamatot, erre pedig jó oka van. Egyszerűen nem lenne szabad értékesíteni azokat a területeket, amelyekre a vasútnak még szüksége van. A Keleti pályaudvar esetében például alig találunk olyan területet, amelyet a vasút ne használna jelenleg is.

A hivatalos pályázati dokumentáció szerint kiírásra került a műemlék csarnok – amelyet a legtöbben azonosítanak a Keleti pályaudvarral – mellett a vágányok területe, az északi oldalon található, most is működő személykocsi üzemeltető telephely és a kanyaron túli, a Stadionok metróállomás hátsó kijáratához közel található csarnok is, amely szintén a személykocsi-telephelyhez tartozik. Beszédes, hogy a személykocsi üzemeltető telephely még a hivatalos pályázati dokumentációban található műholdfelvételen is zsúfolva van.

Része a kiírásnak a Kerepesi út 14. alatt, a gumigyárral szemben lévő épülettömbje a MÁV-nak, ahol az Országos Forgalomirányítási Központ, több vonal központi forgalomirányító rendszere (KÖFI) működik. Nagyjából az ország harmadának vasúti közlekedését innen irányítják. Az épület rendkívül rossz állapotban van, a felső három szintet például beázás miatt kiürítették. Ugyanígy beleesik a megpályáztatott területbe a Kerepesi út 16. alatti, a Százlábú híd Stadionokhoz közelebb eső részén fekvő épület, ahol a MÁV üzemirányító központja található.

Ameddig ezeket az épületeket a jelenlegi funkciójukban hasznosítják, azt senkinek nem üzlet megvenni (legfeljebb, ha a MÁV visszabérelné azokat jó pénzért, éppen azon befektetőktől, melyeknek majdnem ingyen odaadta korábban). Amennyiben viszont ezeket a funkciókat elköltözteti az állam más helyszínre, az alighanem többe kerülne, mint az épületek felújítása. Márpedig a konstrukció indoklása, hogy nincs pénz a felújításukra.

A Délinek és a Nyugatinak lehetnek olyan üres, ingatlanbefektetői szempontból értékes területei, ahonnét nem kell kipucolni a vasutat ahhoz, hogy a befektetőnek is megérje a felújításért cserébe hasznosítania azt. A Nyugatinál például ilyen a meghiúsult kormányzati negyed kedvéért kiürített Podmaniczky utca melletti sáv. A Keletiben viszont lényegében egyetlen ilyen négyzetmétert sem találunk. Hacsak.

Számtalan példa van a világ nagyvárosaiban arra, hogy a vágányok kihúzása után más funkcióval hasznosították a reprezentatív műemléképületeket. Ilyen például a zürichi Hauptbahnhof és a madridi Atocha pályaudvar. Csakhogy ezeknél javult az átalakítással az említett pályaudvarok közlekedési kapcsolata. A Keleti esetében azonban mindkét metró, a 7-es buszcsalád megállói és a villamos is a műemléképület előtt találhatók, azaz pontosan a fordítottja történne. Ugyan már most is vannak olyan külső vágányok, ahonnét 200 métert kell sétálni a főbejáratig, a vágányok kihúzása után az összes ilyen lesz. Ez elképesztően utasellenes lépés. Ráadásul elegendő hely sem maradna a hosszabb, nemzetközi vonatoknak, mint amilyen egy Metropol EuroNight vagy egy dupla Railjet. Ezek egyszerűen nem férnének el a Keletiben. Hihetetlen dilettantizmusról tanúskodna, ha megengednék a vágányok kihúzását. Anélkül viszont nem sokat ér a felújítandó épület egy piaci befektetőnek.

Hogy a Keleti felújítása ilyen körülmények között egyszerűen meg fog hiúsulni, vagy valójában az utasok száműzésével és a pályaudvari funkció sérülésével fog-e járni, az egyelőre nem látszik. Egy biztos: az utasok szempontjából jobb nem lesz, de rosszabb még lehet.

Még több hír a Belvárosból

A Cinka Panna kert hivatalosan 2024 novemberében lett közterület, most pedig az Opre Roma! – Romahét Józsefvárosban rendezvénysorozat keretein belül utcanévtáblát is kapott.
A rendelési idő felében fogadott új betegek között az eddigieknél nagyobb számban lehetnek majd VIII. kerületen kívüli lakosok – több józsefvárosi is kárvallott lehet.
Opre roma! Látható vagy láthatatlan? – A roma identitás és önreprezentáció kihívásai című, pop-up kiállításmegnyitóval egybekötött kerekasztal-beszélgetésen régi kérdésekre, problémákra kaphattunk...
Egy egy éve indult helyi program keretében az önkormányzat támogatásával mára 83 nem magyar anyanyelvű iskolás tanulja a magyar nyelvet idegen nyelvként.
A terézvárosi rendészek éberségének és hatékony intézkedésének köszönhetően sikerült megelőzni a napokban, hogy a Liszt Ferenc tér egyik éttermében kitütött tűz tovább terjedjen, jelentős kárt,...
Ma este újra fellép a Zsírban a rádzsasztáni cigány népzenét játszó Dil Mastana zenekar – egy élmény!
Három polgárőrszervezet van alakulóban Józsefvárosban, az év végére talán mindhárommal találkozhatunk az utcán is.
Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. Kerület Önkormányzata – az elmúlt évek gyakorlata alapján – a lakosság részére VESZÉLYESHULLADÉK-GYŰJTŐ AKCIÓT szervez.
Évek óta szerveznek egészségnapot a Deák Diák iskolában. Az iskola vezetésének törekvése, hogy ráirányítsa a családok figyelmét az egészséges életmód fontosságára. A március végi nagyszabású...
A Dohány utca belső-erzsébetvárosi részén áthaladó trolibuszok útvonalának akadálymentesítéséről.
Április 23-án (szerdán) nem fogad ügyfeleket a terézvárosi polgármesteri hivatal.
Az átfogó akcióban 4 körözött személyt fogtak el. A jegyellenőrök és a rendőrök 8 járat több mint 50 ezer utasát ellenőrizték márciusban – írja lapunkhoz eljuttatott közleményében a Budapesti...
Április 8-án, a Nemzetközi Roma Napon Oláh József Pöli helyi képviselő (Közösen Józsefvárosért), egyenlőségi tanácsnok, a Méltóságot a Romáknak mozgalom alapítója mondta el gondolatait a jelenlegi...
Készüljünk együtt a húsvétra – várunk benneteket április 17-én, csütörtökön 16 órától a Klauzál térre!
Tovább tart a zaj, a por – hivatalos a hír, hogy csúszik a bontás a Pázmány Campus beruházáson, tudta meg Rádai Dániel alpolgármester.
Megrendezte az önkormányzat a III. Józsefvárosi Kispályás Labdarúgó Bajnokságot, mégpedig négy kerületi iskola fiú- és lánycsapatai körében. Ezen a héten folytatódik a verseny az idősebbek körében.
Bármikor megnézhet egy kiállítást a Víg utcában. A nap bármelyik órájában megnézhetjük a MOME frissen diplomázott hallgatóinak, Szövérffi Adrienn-nek és Tompa Lukács Sámuelnek Kirakati ló című...
Nem roma napot, hanem roma hetet tartanak Józsefvárosban a nemzetközi roma nap alkalmából. A szervezők sok és sokféle programmal készülnek.

A címlapról

A márciusi vasúti menetrendi adatokat a korábban beszerzett korszerű...
Kedden éjfélkor jár le a gépjárműadó befizetésének határideje, a...
Április 15-étől megkezdődik a VOKS 2025 országos véleménynyilvánító...
Az ország északkeleti, keleti felén-harmadán erősen felhős vagy...
Elhárították a kedd délután óta fennálló áramellátási hibát, ami...
Az Örs vezér tere és a Puskás Ferenc Stadion között továbbra is...

Könyvajánló

Egyszer volt, hol nem volt egy szakácskönyv, ami a főzést és a gluténmentes ételeket is megszeretteti a gyerekekkel - egy hiánypótló kötet jelent meg az idei Egészség világnapján, április 7-én!
Tudtad, hogy mik voltak az ókori turisták legkedveltebb úti céljai? Hogy melyik reformátor tiltotta be a korcsolyázást? Hogy miért takarták le fél szemüket a lovagok? Hogy melyik római nevezte a filozófiát „görög zagyvaléknak”? Hogy kik voltak az ókori világ legnagyobb műkincsrablói? Hogy miért nem korbácsolták meg a rómaiak Pál apostolt Jeruzsálemben? Hogy hol vetettek be a középkorban biológiai fegyvert, és mi lett ennek a következménye? Hogy kit neveztek a középkorban...
Efraim Zuroff történész, a Simon Wiesenthal Központ jeruzsálemi vezetőjét sokan az „utolsó nacivadászként” emlegetik, mióta 2002-ben meghirdette az „Utolsó Esély Akciót” (Operation Last Chance) a még életben maradt, de soha felelősségre nem volt náci háborús bűnösök felkutatására.
Ne azzal foglalkozz, hogy mások mit mondtak rólad, milyen teszt eredményeket értél el eddig, vagy mit gondolsz magadról! Benned akkora egyéni tehetség van, ami meg tudja változtatni a világot!

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A hazai telekommunikációs szolgáltatók, mint a Yettel és a Telekom, újabb inflációkövető díjemeléseket jelentettek be, amelyek április 1-jétől lépnek életbe. A Telekom például 3,7%-os emelést hajt végre a Központi Statisztikai Hivatal által közölt éves fogyasztói árindex alapján.
Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik ismertetésével, hanem egymás hibáinak feltárásával próbálnak szavazókat szerezni.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Miért gondolod, hogy egyedül vagy? Abortuszra készülsz? Úgy érzed, hogy senki nem tud segíteni? Ne engedd, hogy a félelem döntsön helyetted! Vár a megoldás! Vár a segítség!
A Kurfli Közhasznú Kulturális Egyesület pályázatot hirdet 10 civil szervezet számára kedvezményes spot / reklám film elkészítésére.