Egyre több cég és vezető ismeri el, hogy nem a jelenléten múlik az elvégzett munka minősége és mennyisége, sok munkavállaló pedig olyannyira ragaszkodik a home office lehetőségéhez, hogy akár munkahelyet is váltana.
2020. március 16-a a cégek nagy részét kényszerhelyzet elé állította: vagy újragondolja a munkavégzés korábbi logikáját, vagy megbénul a működése. A globális emberkísérletet úgy hívták, átállás az otthoni munkavégzésre, azaz a home office-ra. Ez még azoknál a cégeknél is komoly fejtörést okozott, ahol ennek már korábban is volt valamilyen hagyománya.
A pandémia előtt a munkavállalók jellemzően akkor éltek az otthoni munka lehetőségével, ha jött a gázos, a kéményseprő, vagy éppen az okmányirodába kellett elfutni. Sok helyen nem volt sem kidolgozott rendszere, sem ritmusa a home office-nak, és a cégek vezetői is tartottak tőle. A kissé sztereotip, de mégis érthető vélekedés szerint ugyanis a HO egy megúszós nap, és valóban:
NEM EGY HELYEN FORDULT ELŐ, HOGY A KOLLÉGÁK A PÉNTEKI HO-BÓL VETTEK LENDÜLETET A HÉTVÉGI BALATONI PIHENÉSHEZ.
Mivel a legtöbb cégnél korábban nem volt „HO szabályzat”, izgalmas volt látni, ahogy a karantén elején hirtelen felhabzottak a kidolgozásukkal kapcsolatos kérdések és tanácsok a HR-szakma Facebook-csoportjaiban. Nagyjából fél év kellett ahhoz, hogy mindenhol gördülékenyen menjen az otthonól végzett munka, beálljanak az új folyamatok, szokások. Ekkorra már a vezetők sem akartak mindig jelen lenni, és kialakult egy eljárás arra is, mi a helyzet, amikor éppen nincs a gép előtt a kolléga.
Már virtuálisan lógunk el a bankba ügyet intézni
Felfedeztük, hogy az otthoni munka a rugalmas időbeosztás révén nemcsak az önállóság felszabadító érzését adja, de az ügyes-bajos dolgaink elintézését is stresszmentesebbé teszi. Míg korábban a munkaidő végéből lecsípve szaladtunk a postára vagy a bankba, hogy még elkapjuk a zárás előtti utolsó negyedórát, a HO-ból már akár napközben is elintézhettünk szinte mindent.
Egy olyan fejlesztő-tanácsadó cégnél dolgozom, amelyik mindig nagyon kíváncsi arra, hogyan alakulnak, változnak az emberek szokásai, amikor ügyeket intéznek. Egyik friss kutatásunk azt mondja, hogy az otthoni munka alatt a magyarok 70 százaléka intézett el napközben olyan ügyeket, amelyekre korábban csak a munkaidő előtt vagy után volt lehetősége. Tízből hárman pedig az elhúzódó online meetingek és videó chatek alatt is rákaptak az ügyintézésre, természetesen digitális csatornákon. Ehhez az is kellett, hogy a lezárások alatt bankok, biztosítók és más szolgáltatók tették könnyebbé, elérhetőbbé a távoli ügyintézést, sok helyen például a videóhívás bevezetésével.
Forrás: portfolio.hu