Csalás megelőzése címén hívták fel olvasónkat az OTP nevében. Olyannyira meggyőző volt, amit előadtak, hogy elhitte, valóban veszélyben van a pénze, és a bank nevében telefonáló ügyintéző segítsége nélkül elúszhat. Ez lett a veszte.
Ön próbált tegnap este 11-kor 600 ezer forintot felvenni a kártyájával?– kérdezte telefonon az OTP ügyintézőjeként bemutatkozó férfi olvasónktól. Zsófi (nevezzük így) a kétéves kislányával volt otthon, éppen főzött, amikor a hívás érkezett. A kijelzőn a +3614477777 volt látható – hogy miért vette fel ezt a számára ismeretlen számot, nem tudja, nem szokott ilyet csinálni. A férfi bemutatkozott, udvariasan, határozottan beszélt, úgy, mint aki tudja, mit csinál. A háttérből más beszélgetések hallatszottak, bankszámlákról – olyan volt, mintha más banki ügyintézők lettek volna.
A telefonáló azzal is jól megijesztette Zsófit, hogy azt mondta:
Éppen próbálják feltörni egy kecskeméti IP-címről a bankkártyáját, hogy egy eMag-os vásárlást indítsanak.
Zsófi érdeklődött, honnan tudja a férfi, hogy az ő kártyájával élnének éppen vissza, mire azt a választ kapta, hogy látják a rendszerben, és hogy rengeteg a visszaélés, az OTP ezért vezette be a biztonsági protokollt, hogy ezeknek gátat szabjon. A telefonáló kitért arra is, el akarják kerülni, hogy megbüntessék őket, ezért építettek biztonsági programot, amely bizonyos vásárlások esetén jelez nekik, és ilyenkor rákérdeznek az ügyfélnél a tranzakcióra. A telefonáló óvatosságra is intette, mondván, netes csalók emailben és sms-ben is próbálják kicsalni az emberek adatait, hogy elszedjék a pénzüket. Javasolta Zsófinak, hogy a kártyalimitét vigye lejjebb, hogy ezzel is csökkentse a visszaélés kockázatát. Megtette.
Majdnem ötven percig tartott a beszélgetés – egyszer megszakadt ugyan, de rögtön visszahívták. Közben a férfi többször tájékoztatta, hány százaléknál tart az ellenőrzés, sulykolta, hogy a rendőrséggel is folyamatosan kapcsolatban állnak a feltételezhető csalási kísérlet miatt, illetve hogy a rendőrök éppen igyekeznek bevizsgálni az IP-címet, ahonnan a kecskeméti vásárlást próbálták indítani. A rendőrségre hivatkozva kértek 15 percet is azzal, hogy valószínűleg megtalálták azt, aki megpróbált visszaélni a kártyájával.
- Soha senkinek ne adjuk meg banki azonosítóinkat, például bankkártyánk adatait, egyszer használatos SMS-ben kapott vagy online banki jelszavainkat és PIN-kódunkat, személyes adatainkat,
- ne telepítsünk ismeretlen eredetű alkalmazást telefonunkra vagy számítógépünkre,
- ne engedélyezzünk távoli hozzáférést illetékteleneknek,
- ne utaljunk ismeretlen személyek bankszámláira pénzt.
- Gyanús megkereséskor szakítsuk meg a telefonhívást, majd hívjuk a bank ismert, weboldalon publikált ügyfélszolgálati telefonszámát.
Forrás: 24.hu