Mit kap a tulajdonos ezért az összegért? Éves szinten 15 millió forintot is hazavihetnek az ingatlanközvetítők.
Az ingatlanos szakma társadalmi megítélése nem túl jó, de nagyon kevés szó esik arról, hogy mi különbözteti meg a profi szakembert a kontártól. Egy ingatlanos életében sokkal rendszeresebbek az eladások, mint azt gondolnánk. Egy átlagos értékesítőnek 2-3 üzlet összejön havonta, de a tapasztaltabbaknál 4 fölött is lehet az eladások száma. „Sokan 1-1,5% jutalékért dolgoznak, de legtöbbször ők a hiányzó hozzáadott értéket alacsony árral próbálják kompenzálni. Helytelenül teszik, hiszen csak az áralkunál 5-10% sorsa dől el, és rengeteget kell szakmailag hozzáadni menet közben a folyamathoz.
Piaci szinten 3 százalék az elfogadott jutalékmérték, de ez az állítás csak akkor válik igazzá, ha az értékesítést végző szakember munkája legalább 6% előnyt tud hozni a tulajdonosnak, hiszen csak így lehet elégedett a munkadíj kifizetését követően. Egyszerű kiszámolni, hogy egy 30 millió forintos ingatlan értékesítésével 900 ezer forintot is zsebre tehet az ingatlanos” – magyarázta Barna József, az ingatlanostanfolyam.hu alapítója. A szakember szerint az ingatlanozás kezd olyan lenni, mint a DJ szakma: mindenkinek van már egy ingatlanos haverja. Az ingatlanértékesítői szakma negatív megítélése főként az alacsony minőséget képviselő kollégáknak köszönhető.
Egy profi és egy amatőr ingatlanos közti különbség könnyen megállapítható. Az értékesítési folyamat legfőbb részeinél felszínre kerül minden, csak figyelni kell. Az alapos ingatlanértékesítő már az első találkozókor részletesen meghallgatja a tulajdonos elképzelését, és felvázolja a teljes értékesítési stratégiát. A felületesebb értékesítők könnyen átsiklanak ezen a mindenki számára fontos részen. „Nagyon fontos az árképzés. Jó néhányan nem foglalkoznak a tulajdonos elképzelésével, csak bemondanak egy általában a vártnál alacsonyabb összeget. Ezzel szemben egy profi szakember meghallgatja, az akár irreális elképzeléseket is, majd példaingatlanokkal, piaci információkkal látja el a tulajdonost, hogy kellő tájékozottság mellett tudjon dönteni” – magyarázta a VING szakmai vezetője, aki 200 fős csapatával évente több mint 2500 db ingatlant értékesít.
Az ingatlan fotózása külön fejezet. Rengetegen telefonnal vagy elavult fényképezővel fotóznak, ami megengedhetetlen a minőséget képviselők számára. A fotókon rengeteg múlik. Ilyen jutalékok mellett az a minimum, hogy az ingatlanértékesítő beruház egy széles látószögű, ingatlanok fotózására alkalmas fényképezőgépre. Akinek ilyen nincs, annak nem érdemes megbízást adni, hiszen azonnal lecsökkennek a sikeres értékesítés esélyei, és ez a tulajdonosnál jelentkezik hátrányként. A jól átlátható alaprajz szintén fontos, mert alapvető igény az érdeklődők részéről.
Senki sem szeretne már felesleges köröket tenni csak azért, mert az ingatlanos nem ismertette az elrendezést a hirdetésben. A kizárólagos szerződésekkel kapcsolatban Barna József azt mondta, hogy nevetséges, hogy ide jutott a szakma, hogy egyre keményebb szerződésekkel operálnak a különböző cégek ahelyett, hogy a szakmai hiányosságokat megoldanák. Ezeket nem szabad aláírni, ez nem ügyfélbarát üzletpolitika, tulajdonosként mindenképp tartózkodjunk tőle. Szakmai teljesítménnyel és eredményekkel kell az ügyfelek bizalmát elnyerni.
Működik, hiszen jelenleg is 3000 darab ingatlant kínálnak, amely közül az ingatlan.com kimutatása szerint 84% kizárólagosan csak náluk található, természetesen kizárólagos szerződés nélkül. Tehát a piacon nagyon is létezik bizalom, csak meg kell érte dolgozni. További alapvető fontosságú tényező az ügyfél szűrés, a hirdetésfelületek elérése, a csapatmunka, a rendelkezésre állás akár hétvégén is, a pontosság, tájékozottság, precizitás és az ügyfelek folyamatos és részletes informálása. Nem könnyű jónak lenni. „Azt tanácsolom a tulajdonosoknak, hogy mielőtt bárkit megbíznak az értékesítéssel, ellenőrizzék le az ingatlanos előző ingatlanhirdetéseit, hiszen azok elérhetőek az interneten, és nagyon árulkodóak tudnak lenni. Nem az a jó ingatlanos, aki a legolcsóbb, hanem az, amelyik a legtöbbet keresi meg a tulajdonosnak” – zárta szavait Barna József.