A közelmúltban Vitray Tamás autóbalesete sokáig foglalkoztatta a közbeszédet, és újra szóba került a gyakran visszatérő vitatéma: vajon alkalmasak-e még az idősebb sofőrök a vezetésre, vagy már nem tudnak biztonságosan részt venni a forgalomban?

Egyesek azt szorgalmazzák, hogy egy bizonyos életkor felett inkább vegyék vissza a jogosítványt a vezetőktől, ami kétségtelenül szigorú szabályozás lenne. A nemrég történt baleset kapcsán mi is írtunk már arról, hogy itthon a közúti balesetek jelentős részét valójában nem az idősek okozzák, ebben a cikkünkben pedig tovább elemezzük az elérhető statisztikai adatokat a közúti balesetek korosztályos megoszlásáról.

Melyik korosztály okozza a legtöbb balesetet?

A KSH adatai szerint 2015-ben a gépjárművezetők által okozott 15 250 balesetből 1715 alkalommal volt 65 éves vagy idősebb a baleset okozója. A korábbi évek számai alapján is kijelenthető, hogy az idős korosztály az összes gépjármű-baleset nagyjából tizedét okozza, bár 2010 és 2015 között az arányuk növekedett, nyolcról 11 százalékra.

Aki nem az időseket szokta felelőssé tenni a balesetekért, az általában a fiatalokra mutogat. A 25 évesnél fiatalabb korosztály valóban több balesetet okoz valamivel, de az ő arányuk is 15% körüli az összesen belül. Ebből tehát ki lehet következtetni, hogy a legtöbb incidensért a középkorúak, különösen a 46-64 év közöttiek felelnek. Az összes gépjárművezető által okozott baleset majdnem felét a 36-64 év közöttiek okozzák, és az évek során egyre nőtt is az arányuk.

balesetek megoszlása korosztályok szerint

Milyen hibából okoznak balesetet az egyes korcsoportok?

A fiatalok és az idősebb sofőrök vezetési stílusa közötti különbség a baleseteik fő okaiban jól megmutatkozik. Míg a fiatalabb korosztály (25 év alattiak) körében magasan vezető indok a gyorshajtás, a kor előrehaladtával ez egyre kevésbé jellemző. Az idősebb vezetők esetében a leggyakoribb hiba az elsőbbség meg nem adása, illetve az irányváltoztatási, haladási és kanyarodási szabályok be nem tartása – erre talán az is magyarázat lehet, hogy az idősebb, tapasztaltabb sofőrök sokszor rutinból vezetnek a megszokott útvonalakon, és így kevésbé figyelnek a környezetükre vagy az időközben megváltozott közlekedési szabályokra, ahogyan az Vitray Tamás esetében is történt.

gépjárműbalesetek okai a fiataloknál és az időseknél

Az autóbalesetek kapcsán korosztálytól függetlenül mindig felmerül az ittas vezetés kérdése is. Szerencsére ez javuló tendenciát mutat, az elmúlt években csökkent az ittas járművezetés által okozott balesetek aránya: az összes közúti baleset 8 százalékát adta 2019-ben. Ennek a nyolc százaléknak egy jó részét (nagyjából felét) személygépjárművel okozták.

Hány évente kell megújítani a jogosítványt?

Az idősebb korosztály autóvezetésével szemben a leggyakoribb ellenérv, hogy a romló egészségi állapotuk, például a gyengülő látásuk és lassuló reflexük nem teszi lehetővé, hogy biztonságosan vezessenek a forgalomban. Éppen emiatt kötelező a kor előrehaladtával egyre gyakrabban megújítani az egészségügyi alkalmassági vizsgálatot a jogosítványhoz – a lejárati dátumokkal érdemes is tisztában lenni, hogy ne érjen senkit meglepetésként a jogosítványa érvényességének elmúlása. A jogszabályok szerint ennyi ideig érvényesek a jogosítványok az egyes korosztályoknál (A, A1, A2, B1, B, BE kategóriában):

  • 50 éves kor alatt 10 évig,
  • 50-59 éves kor között 5 évig,
  • 60-69 éves kor között 3 évig,
  • 70 éves és annál idősebb korban pedig 2 évente kell megújítani az orvosi vizsgálatot.

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy az idős korosztály közel sem tehető akkora mértékben felelőssé a közúti balesetekért, mint az a hasonló hírek kapcsán sokakban felmerül. Az egyre gyakrabban megismételt orvosi alkalmassági vizsga célja, hogy időben kiszűrje a vezetésre alkalmatlan sofőröket, de ezen kívül is fontos, hogy minden időskorú járművezető felmérje és átértékelje, lehetővé teszi-e még egészségi állapota a forgalomban való részvételt.

A vezető életkorától függetlenül egy autóbaleset súlyos anyagi kárral járhat, és meglévő casco biztosítás nélkül a vétkes félnek mélyen a zsebébe kell nyúlnia, ha szeretné megjavíttatni az autóját. Casco biztosítást köthet teljes körűen is a járműre, vagy dönthet úgy is, hogy csak töréskárra szeretné biztosítani a hasonló balesetek esetére. A casco biztosításról részletesebben a korábbi blogbejegyzéseinkben olvashat, legutóbbi gépjárműves témájú cikkünkben pedig arról, mit tehet, ha totálkáros lett az autója.

Forrás: gepjarmubiztositas.clb.hu

A Budapest rovat további hírei

Az ország nagy részén az intenzív havazást követően a preventív védekezés ellenére az utak burkolata a havazással érintett területeken havas, latyakos – közölte az Útinform péntek reggel.
Az EgészségAblak alkalmazással a betegek gyorsabban bejutnak a járóbeteg-szakellátásra, ki tudják választani a rendelőkben a számukra alkalmas időpontot – mondta a Belügyminisztérium parlamenti...
A kormányzat béremelési tervének legfontosabb előfeltétele, hogy a minimálbér összegét az euróhoz kösse jelentette ki a hirado.hu kérdésére Kutasi Gábor. Ha ugyanis menet közben forintra vált, akkor...
Egy téli autós kirándulás sok örömet tartogat, de a hideg időjárási körülményekhez feltétlenül fontos a megfelelő, előzetes felkészülés. Néhány alapvető autós kellék beszerzése biztonságosabbá,...
A Kassai Műszaki Egyetem (TUKE), a Miskolci Egyetem (ME) és az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság (ÉMVIZIG) a Sajó jelenlegi állapotát és az annak vízgyűjtő területén felhagyott bányák...
Már több mint 24 millió forint gyűlt össze a Jónak lenni jó! idei kampányában. A közmédia jótékonysági műsora idén a Baptista Szeretetszolgálat által fenntartott törökbálinti Tábitha Gyermekhospice...
Magyarországon hagyományosan november 15. a fordulónap, ekkortól kizárólag téli dízelt forgalmaznak a töltőállomások – közölte a Mol pénteken az MTI-vel.
Októberben 2,5 százalékkal drágultak a lakások az egy hónappal korábbihoz képest, míg szeptemberben még csak 0,9 százalékos volt a havi szintű országos áremelkedés; éves szinten a szeptemberi közel...
Tartósan párás, ködös marad az idő, többfelé várható szitálás. A legmagasabb hőmérséklet 6 fok körül alakul - írja a HungaroMet.
Átadták a Mazsihisz Szeretetkórház menóráját vasárnap, a hanukiává alakítható gyertyatartót a kórház főbejárata fölött helyezték el.

A címlapról

Az ország nagy részén az intenzív havazást követően a preventív...
Az EgészségAblak alkalmazással a betegek gyorsabban bejutnak a...
A kormányzat béremelési tervének legfontosabb előfeltétele, hogy a...
Egy téli autós kirándulás sok örömet tartogat, de a hideg időjárási...
A Kassai Műszaki Egyetem (TUKE), a Miskolci Egyetem (ME) és az...
Már több mint 24 millió forint gyűlt össze a Jónak lenni jó! idei...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

Az adózás történelmileg az államhatalom fenntartásának egyik legfontosabb eszköze, ugyanakkor mindig is viták tárgya volt, hogy mi számít elfogadható mértékű adóterhelésnek.
Miért nem olcsóbb az autópálya matrica, ha nem kapunk teljes értékű szolgáltatást, mert hosszú kilométereken keresztül sebességkorlátozások, sávlezárások és azokból fakadó torlódások vannak?
A másnaposság kellemetlen tüneteit sajnos nem lehet azonnal teljesen megszüntetni, de néhány tipp segíthet enyhíteni a szenvedést és felgyorsítani a regenerálódást.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.


A hajhullás a 30-50 közötti férfiak 30%-át érinti, efelett az arány 50%-ra nő. Nem lehet csupán néhány kenc segítségével háborút viselni. Legyőzéséhez bizony műtétre van szükség, már amennyiben nem tudunk beletörődni a hajhullásba. Nézzük, mi történik a műtét során. (x)

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.