Látványterv a budapesti olimpia tervezett központi helyszínéről Fotó: BFVT Kft., budapest.hu
Látványterv a budapesti olimpia tervezett központi helyszínéről Fotó: BFVT Kft., budapest.hu

Csaknem negyven napirendi pontot tárgyalt meg 2016. január 27-i rendes ülésén a Fővárosi Közgyűlés. Elfogadták a 2024. évi, tervezett budapesti olimpia mestertervét, amely a világverseny helyszíneit is meghatározza. Határozatban mondta ki a közgyűlés, hogy a továbbiakban nem tudja biztosítani államtól átvett feladatként az agglomerációs közösségi közlekedést, mivel az állam nem ad forrást a feladatra.

Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés 21 igen, egy nem szavazattal, 9 tartózkodás mellett a 2024. évi, tervezett budapesti nyári olimpiai és paralimpiai játékok mestertervét (master plan), valamint a Nemzetközi Olimpiai Bizottsághoz benyújtandó garancialevelet.

A Tarlós István főpolgármester és Szeneczey Balázs városfejlesztési főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztés emlékeztet rá, hogy a Magyar Olimpiai Bizottság, a Magyar Paralimpiai Bizottság, a kormány, az Országgyűlés és a Fővárosi Közgyűlés is egyetértett abban, hogy Budapest pályázzon a 2024. évi játékokra. A helyszín-kiválasztási javaslat készítése során a legmesszebbmenőkig figyelemmel voltak a Budapest 2030 hosszú távú városfejlesztési koncepcióban, a Budapest 2020 integrált településfejlesztési stratégiában, valamint az elmúlt években elfogadott, tematikus fejlesztési programokban foglaltakra. A vizsgálatok egyértelműen megmutatták, hogy Budapest településszerkezete kiválóan alkalmas az olimpiai játékok megrendezésére, a tervezett olimpiai helyszíneken kitűnő feltételek biztosíthatók, a – hangsúlyozottan nem csak az olimpia miatt – szükséges fejlesztések a városszerkezet hiányzó elemeit pótolni tudják. A helyszínek kiválasztásának fő szempontja volt, hogy azok az olimpiától függetlenül illeszkedjenek a meglévő fejlesztési tervekhez, az adott terület olimpiai helyszínként extra fejlesztés nélkül vagy minimális fejlesztéssel bevonható legyen, valamint maximalizálható legyen a helyszín utóhasznosítása.

A tervezett olimpiai szerkezet két térségből és hét klaszterből áll. A Duna-térséghez tartozik az Olimpiai Park, a Margitszigeti és az Óbudai-sziget klaszter, a városfejlesztési térséghez pedig a Hősök tere, a Puskás, a Vásárközpont és a Népliget klaszter. Ezeken kívül vannak különálló helyszínek is, mint az Etele tér, a Testvérhegy és a Nagytétényi Lőtér.

Központi olimpiai helyszín a Kvassay-zsilip térségében

A központi helyszín az Olimpiai Park klaszter lenne, amely magába foglalja a legnagyobb nézőközönséget vonzó atlétikai stadiont, az olimpikonok és kísérőik számára kialakított olimpiai falut és további versenyhelyszíneket. Az Olimpiai park klaszter a Kvassay-zsilip térségében, az észak-csepeli szigetcsúcson, valamint Pesten a Soroksári út mentén elterülő alulhasznosított, részben használaton kívüli területeken, Budán pedig a Kopaszi-gát park területén és fejlesztési területén helyezkedik el. A szerkezet hangsúlyos elemei a Duna-parti helyszínek, ahol a látogatók közvetlen kapcsolatba kerülhetnek a folyóval, így kiszolgálásukban nagy szerep jut a vízi közlekedésnek is.

Szeneczey Balázs városfejlesztési főpolgármester-helyettes a vitában elmondta: részletes és mindenre kiterjedő anyag készült, hét nagy klasztert jelöltek ki úgy, hogy Budapesten belül 7,5 km sugarú körben el tudják helyezni a fő olimpiai helyszíneket. Hozzátette: a dokumentum illeszkedik a főváros településfejlesztési terveihez, valamint rövid, közép és hosszú távú városfejlesztési céljaihoz. – Az olimpiai pályázat illeszkedik a fővárosi fejlesztési tervekhez. Budapest alkalmas az olimpia megrendezésére. Az utóhasznosításra is nagy hangsúlyt fektettünk, hogy rentábilis legyen az olimpia – hangsúlyozta. Kérdésre válaszolva azt mondta: alapvető fontosságú az olimpiával kapcsolatban a felszíni kötöttpályás közlekedés. Szeneczey Balázs a csepeli HÉV eseteges átalakításával kapcsolatban, kérdésre válaszolva közölte: az az elv nem sérülhet, hogy a csepeliek ugyanannyi idő alatt – és lehetőleg átszállás nélkül – érjenek be a belvárosba, mint eddig.

A Főváros ezentúl nem tudja biztosítani az agglomerációs közösségi közlekedést

Határozatban mondta ki a Fővárosi Közgyűlés – 19 igen, 11 nem szavazattal –, hogy a Fővárosi Önkormányzat az elővárosi (agglomerációs) személyszállítási szolgáltatások ellátását nem tudja az államtól átvett feladatként a továbbiakban biztosítani, mivel az állam a korábbi megállapodásokkal ellentétben 2015-ben és 2016-ban nem biztosított forrást a feladat finanszírozására, továbbá a kormány nyilatkozott a feladat állami feladatkörbe való visszavételéről. Az elfogadott határozat szerint a Főváros felmondja az agglomerációs személyszállítási szolgáltatásokra vonatkozó NFM-BKK megállapodásokat az idei fővárosi költségvetés elfogadásának határnapjával, de legkésőbb február 28-ig úgy, hogy a felmondás legkésőbb március végéig gyakorlatilag is hatályba léphessen.

A Tarlós István főpolgármester, Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes és Kocsis Máté önkormányzati és rendészeti tanácsnok által jegyzett előterjesztés emlékeztet rá, hogy az önkormányzati és a személyszállítási törvény szerint Budapesten a település közigazgatási határán belül a Fővárosi Önkormányzat törvényben meghatározott kötelező feladata a helyi személyszállítási közszolgáltatások megszervezése. Az önkormányzat a törvényben meghatározott esetekben, az állammal kötött külön megállapodás alapján elláthat állami feladatokat, a megállapodásban rendelkezni kell a feladatellátás finanszírozásáról.

2012-ben az elővárosi buszközlekedésről háromoldalú megállapodást kötött a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), a BKK és az elővárosi közlekedésben érintett önkormányzatok. Miután a korábban kötött megállapodások 2013 áprilisában lejártak, az NFM és a BKK két újabb megállapodást írt alá. Ezek alapján a BKK megrendelte a BKV-tól a agglomerációs HÉV-szolgáltatásokat, valamint 2022-ig érvényes megállapodást kötött a Volánbusszal az agglomerációs buszszolgáltatások ellátására. Az előterjesztés rögzíti: a fővárosi közlekedési rendszerbe integrált agglomerációs szolgáltatások jelenleg magas minőségű és hatékonyan működő közlekedési lehetőséget biztosítanak a fővárosi lakosokon kívül a 26 agglomerációs település közel 350 ezer lakosának is.

Míg a megállapodásokban foglaltakat a BKK maradéktalanul teljesítette, az NFM, illetve az állam részéről a finanszírozási vállalások ez idáig nem teljesültek. Ráadásul a kormány tavalyi határozatával jelentősen csökkentette az állami szerepvállalást a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozhatóságában, a forrásmegosztási törvény tavaly decemberi módosításával pedig előírta, hogy – a korábbakkal ellentétben – a Fővárosnak a helyi iparűzési adó őt megillető részét a helyi közösségi közlekedés szükségleteinek a biztosítására kell fordítania. Az előterjesztés hangsúlyozza: elengedhetetlen a kormány finanszírozási hozzájárulása a városhatáron kívüli szolgáltatások finanszírozásához. Ennek hiányában sem 2015-2016-ra, sem pedig a következő évekre nem biztosítottak az agglomerációs szolgáltatások finanszírozásához szükséges források. A jövőben a Fővárosi Önkormányzat az agglomerációs közlekedés – mint államtól átvett feladat – finanszírozásával működési forráshiányt idézne elő, amit a jogszabályok többszörösen tiltanak. A Fővárosnak így jogos érdeke és törvényen alapuló kötelezettsége az önkéntesen vállalt tevékenység felülvizsgálata.

Az előterjesztés hangsúlyozza: az agglomerációs közlekedéssel kapcsolatban olyan jövőképet kell megalkotni, hogy javuljon a közösségi közlekedés működési hatékonysága, ne kerüljön többe az államháztartásnak, a szolgáltatás szintje ne romoljon, az utasok közlekedési lehetősége és komfortja ne sérüljön, a szolgáltatás folyamatossága biztosítva legyen.

A főpolgármester tovább tárgyal a részletekről a fejlesztési miniszterrel

Tarlós István főpolgármester a vitában emlékeztetett rá: az agglomerációs közlekedés biztosítása nem a Főváros feladata. Élesen bírálta Gy. Németh Erzsébet DK-es képviselőt, aki „úgy beszél a kormányzó többséghez, mint a nevelőnő ahhoz a fiúcskához, aki ugyan vízfejű, de aki iránt gyengéd érzelmeket táplál.” A főpolgármester azt mondta: figyelembe véve Gy. Németh korábbi politikai előéletét, ezt a hozzáállását felül kellene vizsgálnia. „Kevés dologban értek egyet Demszky Gáborral, de abban igen, hogy alkalmatlannak tartotta Gy. Németh-et arra, hogy főpolgármester-helyettes legyen” – jegyezte meg. Tarlós István bírálta a szocialista Horváth Csabát is, aki 2010-ben úgy ígért ingyenes BKV-t és állította azt, hogy rendbe tették a céget, hogy a közlekedési vállalat külső működési adósságállománya több mint 70 milliárd forint volt. A főpolgármester hangsúlyozta: a BKV adósságállománya jelenleg nulla forint, 2010 óta egyszer sem vett fel működési hitelt, működési eredménye pedig azóta minden évben pozitív.

A főpolgármester kitért rá: az agglomerációs közlekedés államnak való visszaadásáról tavaly decemberben elvi megállapodás született a miniszterelnökkel, jelenleg a részletekről folynak egyeztetések Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel.

Elfogadták a forrásmegosztást

A törvényi szabályozás következtében a kerületi önkormányzatokat összesen 108,9 milliárd forint, míg a fővárosi önkormányzatot 120,4 milliárd forint illeti meg a tervek szerint 2016-ban - olvasható az elfogadott előterjesztésben. A képviselők 18 igen szavazattal, 3 nem szavazat és 5 tartózkodás mellett fogadták el a javaslatot. A január elsejétől hatályos törvény rögzíti, hogy a megosztott bevételekből a Fővárosi Önkormányzat részesedése a korábbi 51-ről 52,5 százalékra nő, míg a kerületek részesedése 49-ről 47,5 százalékra csökken. A főváros az 52,5 százalékos részesedésből köteles a helyi közösségi közlekedés feladatait ellátni. Az előírásoknak megfelelően csak azok a kerületek részesednek a fővárosi önkormányzat által kivetett idegenforgalmi adóból, amelyek jelezték, hogy ezen adó bevezetését nem tervezik 2016-ban, és ezt a jogot átengedik a fővárosnak. Tizenöt kerület jelezte, hogy saját maga kívánja a helyi idegenforgalmi adót kivetni. A rendelet január 31-én lép hatályba.

Budapest bemutatkozik a nemzetközi ingatlanfejlesztői szakkiállításon 

Budapest bemutatkozik a MIPIM nemzetközi ingatlanfejlesztő szakkiállításon, amelyet márciusban rendeznek meg Cannes-ban - döntött a Fővárosi Közgyűlés. A 78 négyzetméteres stand tematikája a Budapesten megrendezendő 2017-es vizes világbajnoksággal összefüggő fejlesztésekre, a 2024-es olimpiai kandidálás anyagaira, valamint Budapest és a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) fejlesztési projektjeire épül. A standon jelentős ingatlanfejlesztő cégek is bemutatkoznak. A stand tervezését és installációját a fővárosi önkormányzat városarculati célokkal megbízott cége végzi majd. Erre a célra 10 millió forintot különítenek el a költségvetésben.

Mint az elfogadott előterjesztésben olvasható, a fővárosi önkormányzat számára fontos, hogy Budapest kedvező célterülete legyen a nemzetközi ingatlanfejlesztéseknek, befektetéseknek. A főváros mint dinamikus üzleti és befektetési helyszín pozíciójának erősítése aktuális feladat. A folyamatban lévő és tervezett városfejlesztési projektek méltán rászolgálnak a minél szélesebb körű nemzetközi fórumokon való bemutatásra, a befektetői kör érdeklődésének felkeltésére - írták.

Állami tulajdonba adják a Fiumei úti temetőhöz tartozó egyes ingatlanokat

Állami tulajdonba adják a fővárosi Fiumei úti temetőhöz tartozó, jelenleg a Budapesti Temetkezési Intézet Zrt. tulajdonában lévő ingatlanokat - hátsó temető, zsidó temető -, valamint a Kegyeleti Múzeum Temetkezési és Kegyeleti Szakgyűjteményében őrzött kulturális javakat - döntött a Fővárosi Közgyűlés. Az elfogadott javaslatban az olvasható, tekintettel arra, hogy a törzstemető, a zsidó temető és a hátsó temető a szakgyűjtemény egészével együtt képezhet egy egységes nemzeti sírkertet és nemzeti emlékhelyet, ésszerű és indokolt e cél elérése érdekében ezeket az állam tulajdonába adni.

Nemzetközi szervezetekhez csatlakozik Budapest

Budapest csatlakozik két, környezetvédelmi célokat kitűző nemzetközi szervezethez – határozott a Fővárosi Közgyűlés. A Fenntartható Közbeszerzésben Világszínvonalon Vezető Városok Hálozatának (Global Lead Cities Network on Sustainable Initiatives) az a célja, hogy olyan városokból álló rendszer alakuljon ki világszinten, amely a fenntartható termelést és fogyasztást ösztönzi a közbeszerzési eljárások segítségével. A hálózat tagjai között van: Auckland, Denver, Helsinki, Rotterdam, Szöul és Varsó.

A Polgármesterek Paktuma elnevezésű szervezet hasonló célokat tűzött ki, mint a Polgármesterek Szövetsége az Európai Unióban, azaz az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodást, az üvegházhatású gázok csökkentését. A szervezet célja, hogy ezeket a környezetvédelmi célkitűzéseket és eredményeket globálisan is láthatóvá tegye közös és nemzetközileg elfogadott szabványok alkalmazásával. (budapest.hu)

A Budapest rovat további hírei

Az ország nagy részén az intenzív havazást követően a preventív védekezés ellenére az utak burkolata a havazással érintett területeken havas, latyakos – közölte az Útinform péntek reggel.
Az EgészségAblak alkalmazással a betegek gyorsabban bejutnak a járóbeteg-szakellátásra, ki tudják választani a rendelőkben a számukra alkalmas időpontot – mondta a Belügyminisztérium parlamenti...
A kormányzat béremelési tervének legfontosabb előfeltétele, hogy a minimálbér összegét az euróhoz kösse jelentette ki a hirado.hu kérdésére Kutasi Gábor. Ha ugyanis menet közben forintra vált, akkor...
Egy téli autós kirándulás sok örömet tartogat, de a hideg időjárási körülményekhez feltétlenül fontos a megfelelő, előzetes felkészülés. Néhány alapvető autós kellék beszerzése biztonságosabbá,...
A Kassai Műszaki Egyetem (TUKE), a Miskolci Egyetem (ME) és az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság (ÉMVIZIG) a Sajó jelenlegi állapotát és az annak vízgyűjtő területén felhagyott bányák...
Már több mint 24 millió forint gyűlt össze a Jónak lenni jó! idei kampányában. A közmédia jótékonysági műsora idén a Baptista Szeretetszolgálat által fenntartott törökbálinti Tábitha Gyermekhospice...
Magyarországon hagyományosan november 15. a fordulónap, ekkortól kizárólag téli dízelt forgalmaznak a töltőállomások – közölte a Mol pénteken az MTI-vel.
Októberben 2,5 százalékkal drágultak a lakások az egy hónappal korábbihoz képest, míg szeptemberben még csak 0,9 százalékos volt a havi szintű országos áremelkedés; éves szinten a szeptemberi közel...
Tartósan párás, ködös marad az idő, többfelé várható szitálás. A legmagasabb hőmérséklet 6 fok körül alakul - írja a HungaroMet.
Átadták a Mazsihisz Szeretetkórház menóráját vasárnap, a hanukiává alakítható gyertyatartót a kórház főbejárata fölött helyezték el.

A címlapról

Az ország nagy részén az intenzív havazást követően a preventív...
Az EgészségAblak alkalmazással a betegek gyorsabban bejutnak a...
A kormányzat béremelési tervének legfontosabb előfeltétele, hogy a...
Egy téli autós kirándulás sok örömet tartogat, de a hideg időjárási...
A Kassai Műszaki Egyetem (TUKE), a Miskolci Egyetem (ME) és az...
Már több mint 24 millió forint gyűlt össze a Jónak lenni jó! idei...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

Az adózás történelmileg az államhatalom fenntartásának egyik legfontosabb eszköze, ugyanakkor mindig is viták tárgya volt, hogy mi számít elfogadható mértékű adóterhelésnek.
Miért nem olcsóbb az autópálya matrica, ha nem kapunk teljes értékű szolgáltatást, mert hosszú kilométereken keresztül sebességkorlátozások, sávlezárások és azokból fakadó torlódások vannak?
A másnaposság kellemetlen tüneteit sajnos nem lehet azonnal teljesen megszüntetni, de néhány tipp segíthet enyhíteni a szenvedést és felgyorsítani a regenerálódást.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.


A hajhullás a 30-50 közötti férfiak 30%-át érinti, efelett az arány 50%-ra nő. Nem lehet csupán néhány kenc segítségével háborút viselni. Legyőzéséhez bizony műtétre van szükség, már amennyiben nem tudunk beletörődni a hajhullásba. Nézzük, mi történik a műtét során. (x)

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.