Hétfő óta valamennyi Rákos és Pilisvörösvár között közlekedő S76-os járat esetében visszaállt a kalauz nélküli rendszer, ősszel pedig további járatokon valósul meg a jegyvizsgáló nélküli közlekedés.
A MÁV-Start Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatai pilot jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekedtek április 7-től május 31-ig. A tesztelési, majd pedig az értékelési folyamatot követően számos – feltételeknek megfelelő – elővárosi és vidéki vonalra is kiterjesztik a – Nyugat-Európában és néhány térségbeli országban már megszokott – kalauz nélküli közlekedést.
A sikeres, mintegy két hónapos próbaüzemet a tapasztalatok szerint az utasok és a munkavállalók is pozitívan fogadták, így több ütemben további budapesti elővárosi vonalra is kiterjesztik a kalauz nélküli közlekedést.
Szeptember 2-tól valamennyi Rákos és Pilisvörösvár között közlekedő S76-os járat esetében visszaáll a kalauz nélküli rendszer. Következő lépésként szeptember 16-tól pedig Budapest és Esztergom között is, valamint a Budapest–Győr vonalon a reggeli csúcsidőszakban Bicske és Budapest–Kelenföld között közlekedő G10-es, egy-egy Déli pályaudvar és Komárom közötti S10-es, valamint a hétvégente közlekedő egyes – szeptember 2-tól már Rába InterRégió elnevezésű – vonatokon fog megvalósulni a jegyvizsgáló nélküli közlekedés.
Szeptember 30-tól a Budapest és Székesfehérvár közötti vonalon közlekedő S36 és G43-as járatokat, valamint a Déli pályaudvarról Százhalombattára és Pusztaszabolcsra induló S40-es vonatokat vonjuk be az új rendszerbe.
Október 14-től pedig az előváros keleti részét is eléri a változás, hiszen innentől a Nyugati pályaudvar és Monor között közlekedő S50-esek, hétköznap egyes ceglédi, illetve hétvégente egyes szolnoki vonatok, a Keleti pályaudvar és Sülysáp, illetve éjszaka Nagykátára közlekedő S60-osok és a Keleti és Gödöllő közötti S80-as személyvonatok fognak jegyvizsgáló személyzet nélkül közlekedni. A bővítés során érintett járatokról a MÁV időben tájékoztatja majd az utasokat.
Hogyan működik majd a jegyellenőrzés?
„A járatokon továbbra is szúrópróba-szerűen lesznek ellenőrzések, a vonatokon csak megváltott érvényes menetjeggyel és bérlettel, valamint a kedvezményt biztosító okmányokkal lehet utazni, ennek hiányában az ellenőrzés során 25 ezer forintos bírságot szab ki az ellenőr” – válaszolta a hirado.hu-nak a MÁV sajtóosztálya.
Emellett a kalauz nélküli közlekedés esetén, ha az utasnak igazolásra van szüksége, akkor azt az ügyfélszolgálattól igényelheti. Ezek közé tartozik a forgalmi akadállyal kapcsolatos késés tényéről, idejéről, csatlakozás elmulasztásáról, járatkimaradásról, útmegszakításról, utazásról való lemondásról, illetve a menetjegy fel nem használásáról szóló igazolás.
Fontos, hogy a mozdonyvezetőt a vészhívón csak valódi vészhelyzet esetén hívják!
Az új rendszerrel kapcsolatosan több kardinális kérdés is felmerül, többek között, hogy a szerelvényen fellépő vészhelyzet, rendbontás esetén kinek a feladata lesz a felmerülő problémák kezelése?
„A kalauz nélküli közlekedés bevezetésének egyik fontos feltétele, hogy csak olyan járaton lehetséges, ahol szóló, azaz egy egységből álló FLIRT motorvonat közlekedik. Ezeken a motorvonatokon az utasok a segélyhívó gombbal közvetlenül tudják a kapcsolatot felvenni a mozdonyvezetővel, aki intézkedik a helyzetnek megfelelően.”
– hangsúlyozta a MÁV.
Vészhelyzet esetén az utasok használják az ajtók mellett elhelyezett vészhívót. Például egy utas rosszulléte vagy egyéb módon nem észlelhető műszaki rendellenesség esetén a vészhívó segítségével vehetik fel a kapcsolatot a mozdonyvezetővel, aki azonnal intézkedik.
Rendkívüli helyzetben, például baleset vagy műszaki hiba okozta fennakadás esetén a vasúttársaság átmenetileg jegyvizsgálói jelenléttel közlekedtetheti az érintett vonatokat.
Hogyan zajlik majd a kalauz nélküli közlekedés a járatokon?
Az érintett vonalakon teszt jelleggel vezetik be a kalauz nélküli közlekedést. A kiindulási állomásról, illetve minden nagyobb forgalmú állomásról történő indulást követően felhívják az utasok figyelmét arra, hogy az adott vonat kalauz nélkül közlekedik.
A mozdonyvezetők az eddigi feladataikon kívül tehát ellátják az élőszavas utastájékoztatást a motorvonat hangosbemondó berendezésén keresztül, amikor automatikus információközlésre nincs mód valamilyen rendkívüli helyzet vagy forgalmi okból történő megállás során. Indulás előtt a visszapillantó tükrök, illetve a kamerarendszer segítségével ellenőrzik az utasok biztonságos fel- és leszállását. A fogyatékossággal élő vagy mozgásukban korlátozott utasok be- vagy leszállítását segítik a kerekesszék-emelő berendezés kezelésével. Valamint a mozdonyvezető hatáskörébe tartozik a biztonságos közlekedés egyes feltételeinek ellenőrzése, mint pl. a megfelelő ajtóműködés vagy az utastér szemrevételezéssel történő átnézése, egyes utazási komforttényezők (pl. beltéri hőmérséklet) ellenőrzése.
Az utazás során felmerülő utazási kérdéseket a MÁVDirekt telefonos ügyfélszolgálatán keresztül vagy a MÁV-Volán-csoport új utazástervezőjén, az Emmán és a MÁV-appon keresztül lehet tisztázni, ezek elérhetőségéről is tájékoztatják az utasokat.