A Ludwig Múzeum folytatja az eddigi gyakorlatát és a hazai közönség számára is bemutatja az előző évi Velencei Képzőművészeti Biennále magyar kiállítását. Waliczky Tamás Képzelt kamerák című kiállítása a vizuális érzékelés tágas lehetőségeiről és azok megjelenítéseiről szól. A művész egyszerre merít inspirációt a fotótörténeti múltból és használja a képalkotás legmodernebb technikáit.
Az újmédia terén komoly nemzetközi eredményeket elért művész visszatérő témája az emberi látás leképezése. A kiállítás címe arra a 23 darab fantáziakamerára utal, melyeket Waliczky 2016 óta tervez. A digitális technikával tervezett, de analóg elven működő optikai szerkezetei más-más vizuális nyelven szimulálják és képezik le a világot. A 23 mechanikus fantáziakamerája – melyek akár létezhetnének is – a kiterjesztett valóság futurisztikusan analóg meg-jelenítésének mesterpéldái. Kamerái és optikai eszközei a látás és az ábrázolás kulturális és technikai meghatározottságára, manipulálhatóságára hívják fel a figyelmet. Témaválasztása különösen aktuális napjainkban, amikor a képkészítés és a kamerák soha nem látott mértékben váltak a mindennapjaink részévé, észrevétlenül behálózva az életünket. Waliczky precíziós pontosságú, fekete-fehér digitális grafikái és animációi egyszerre nyújtanak esztétikai élményt és gondolkodtatnak el a technikai fejlődés elfeledett és a művészi gondolkodás által feleleveníthető alternatíváiról. A művész „kamerametaforái” lightboxokon és animációkon keresztül jelennek meg a kiállításban. A Velencében nagy sikerrel bemutatott sorozatot a művész egy újabb, 24. szerkezettel, a Spirál flipbook kamerával és egy újabb animációval egészítette ki, mindkettő a Ludwig Múzeumban lesz először látható.
A velencei pavilon szabadtéri átriumában egy interaktív installáció segítségével a nézők ki is próbálhatták az egyik kamera működését. Ennek beltéri adaptációjával találkozhatunk a budapesti kiállításon, csak itt a velencei panorámakép helyett a budapesti látképpel tud a néző önarcképet készíteni.
Waliczky Tamás (1959) a kortárs újmédia művészet egyik legismertebb és legkiválóbb képviselője. Kilencévesen kezdett el animációkat készíteni. Később festőként, illusztrátorként, fotográfusként dolgozott. Számítógépekkel 1983 óta dolgozik, a digitális művészet egyik úttörő és meghatározó magyarországi alkotója. 1992-ben meghívott művész volt a karlsruhei ZKM Vizuális Média Intézetében, majd később az intézet kutatócsapatának a tagja lett. Tanított és dolgozott Magyarországon, Németországban, Japánban és Franciaországban. 2010 óta a School of Creative Media, City University of Hong Kong egyetemi tanára. 2013-tól a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem címzetes egyetemi tanára. Alkotásai számos nemzetközi díjat nyertek, köztük a linzi Prix Ars Electronica fesztivál Golden Nica díját. Világszerte számos kiállításon szerepelt, mint például a Lyoni Biennále, a tokiói ICC Galéria, a Multimediale Karlsruhéban vagy a Sevillai Biennále. Művei olyan jelentős közgyűjteményekben találhatók meg, mint a párizsi Pompidou Központ vagy a budapesti Ludwig Múzeum.