Az útdíj kiterjesztése az M0-s autópályára és a bevezető gyorsforgalmi utakra új helyzetet eredményezett: Tarlós István maga jelentette ki nemrég, hogy a matricás rendszer miatt át kell gondolni a dugódíj koncepcióját.
Az index.hu megkereste a főpolgármestert, hogy értette szavait, ám csak annyit tudtunk meg, hogy a dugódíj bevezetése 2016-ig nincs napirenden, az útdíj rendszere pedig már a jövő héten módosul, ezért egyelőre nem tud sokat mondani. A keddi Népszabadságban Tarlós úgy nyilatkozott, ugyan a dugódíj bevezetését most egy parlamenti döntés tiltja, azt azonban − hacsak nem akarjuk visszafizetni a 4-es metróra kapott uniós támogatást − be kell vezetni. A bevezetés reális időpontja pedig 2016 vége.A dugódíj bevezetése három réteget érintene kellemetlenül a jelenlegi helyzetben.
- Azokat az autósokat, akiknek az útdíj miatt most fizetni kell, ők kapnának még egy terhet a nyakukba (dupla szívás).
- Azokat a főleg külvárosi és agglomerációs autósokat is, akik eddig az M0-st használták a dugómentes és gyors közlekedés érdekében, főleg az észak-déli és a keleti-észak-nyugati tengelyen, mert ők most még a város útjait használva ingyen meg tudják oldani az eljutást a célhoz, de a dugódíj kiszorítja majd őket (szimpla szívás).
- Végül azokat az autósokat, akik eleve is érintettek volnának: akik a külső városrészekből a centrumba tartanak (alap szívás).
Az évi 5000 (havi 417 forintot) jelentő útdíj (megyei matrica) miatt már most nagy a feszültség. A majdani dugódíj mértéke ennél jóval irritálóbb: akár napi 500 forintos is lehet. Elképzelhető, mekkora indulatokat szülne a bevezetése.
A főváros vezetés előtt alapvetően négyféle lehetőség áll, ha át akarja gondolni, mit tegyen a 2016-ra tervezett dugódíjjal:
- lemond róla, vagy elhalasztja bizonytalan ideig
- bevezeti, de szűkebb zónában (például a nagykörúton vagy a kiskörúton belül)
- bevezeti, egy tágabb zónában (például a Hungária körúton belül – eredetileg ez volt az elképzelés, körülbelül 500 forintos díjjal)
- bevezeti, de két zónában (egy kisebb és egy nagyobb díjjal)
A legkonfliktusmentesebb megoldás nyilván az első verzió lenne. Csakhogy, ahogy Tarlós István mondani szokta, a dugódíj bevezetése mellett Demszky Gábor elkötelezte magát a 4-es metró uniós támogatási szerződésében, ha ebből most visszalépnének, vissza kell fizetni 180 milliárd forintos uniós támogatást.
A teljes cikk az index.hu oldalán olvasható.