Az elmúlt évtizedben alapjaiban változott meg a bizalom az üzleti életben és a hétköznapokban.
A megtévesztések rendkívül megszaporodtak, az internet elterjedésének köszönhetően pedig óhatatlanul megnőtt a transzparencia. Ennek eredményeként jobban bízunk a nem hivatalos információkban, mint a reklámban vagy egy cég saját weboldalában.
Egy üzlet megköttetéséhez elengedhetetlen a bizalom. Termék esetén annak minőségében bízunk, míg szolgáltatás esetén a szolgáltató korrektségében, szakértelmében. Ha ez nincs meg, a potenciális vevő nem vásárol.
A bizalom mint olyan az elmúlt években gyökeresen átalakult. Gangel Péter, A Bizalmi Kör és a BIX (bizalmi index) ügyvezetője szerint a változást alapvetően két dolog indukálta.
„Egyrészt rendkívül megszaporodtak a megtévesztések. A bankok hamis állításokkal vették rá az embereket a svájci frank hitel felvételére, a politikusok ígéretei pedig jellemzően a kampányban fontosak csak. Ez a jelenség tendenciózus lett és a hétköznapi ember egyre inkább azt érezte, hogy nincs kiben bízni. Másrészt az internet elterjedésének köszönhetően a transzparencia óhatatlanul megnőtt, és ez lehetőséget nyitotta a tapasztalat megosztására. Ma már a tapasztalatok számossága adja a bizalom minőségét” – magyarázta a szakember.
Az Edelman Trust Barometer 2017-es kutatásában a megkérdezettek 55 százaléka az egyéneket tartotta megbízhatónak, és csak 45 százalékuk a szervezeteket. Szintén ez a tanulmány mutatott rá, hogy az emberek közel háromnegyede bízik inkább a reformerekben, mintsem azokban, akik a status quo-ban érdekeltek.
Kirajzolódott az is, hogy jobban bízunk a nem hivatalos információkban, mint a reklámban, egy cég saját weboldalában vagy a sajtónak.
„Cégvezetőként nézve fontos, hogy találjanak rólunk független platformokon hiteles véleményeket, hiszen akkor már úgy hívnak fel, hogy mellettünk döntöttek. Ez ragyogóan megalapozza egy-egy személyes találkozó hatékonyságát, hiszen ha valaki utánunk szeretne nézni, elég elküldeni neki a platform linkjét, ahol a vélemények találhatók. A pénz arra áramlik, amerre a bizalom” – fűzte hozzá a Gangel Péter, A Bizalmi Kör és a BIX (bizalmi index) ügyvezetője.
A Bizalmi Kör május 30-án immár ötödik alkalommal szervezi meg a Bizalmi Napot, melynek eredeti célja az volt, hogy legyen egy évben egy nap, amikor ezzel az üzletileg és emberileg is fontos témával foglalkozzanak, hiszen méltatlanul kevés fókusz van rajta. Idén mások mellett Fehér Gyula, a Ustream alapítója, Galambos Márton, a Forbes főszerkesztője, valamint Pistyur Vera, a Bridge Budapest alapítója is előad majd a rendezvényen. Emellett átadják a „Legjobb ügyfélélmény díjat”, amelyet kizárólag az ügyfélvélemények alapján nyerhet el a győztes.