2017 óta fékezte Budapest észak–déli közösségi közlekedését a metrófelújítás. Magyarország legnagyobb kapacitású kötött pályás közlekedési vonala azonban mától újra szállítja az utasokat.

  A szerelvények ugyan délutántól már járnak, de a szankciókkal sújtott orosz gyártó nem tudja garantálni a folyamatos és zavartalan karbantartásukat. A feszített menetrend egyelőre még tartható.

Öt és fél éves közlekedési tortúra végére került pont azzal, hogy mától az M3-as metró már a teljes vonalon közlekedik (megszűnik a felszíni metrópótlás is). Magyarország legforgalmasabb vasúti közlekedését bonyolító viszonylatán naponta 500 ezren utaznak. Ezzel párhuzamosan a főváros vezetése a 3-as metrót kiszolgáló villamoshálózat fejlesztését is tervezi, mely az 50-es, a 42-es és a 14-es vonalat érinti majd. A hálózat bővítését 50 új CAF-villamos beszerzése révén képzeli el a főváros, az ehhez szükséges forrás előlegéről már meg is született a kormánydöntés. Karácsony Gergely főpolgármester újra megemlítette azt a régi fővárosi tervet, hogy a Bajcsy-Zsilinszky utat „humanizálni” kell, azaz visszakapcsolni a villamosközlekedésbe.

A M3-as metróvonal teljes körű rekonstrukciója 2017 novemberében kezdődött, a 20 állomásos pályaszakasz Újpest-központtól a Dózsa György útig tartó északi részének lezárásával. 2019 tavaszán a déli szakasz, majd a középső következett. Ez idő alatt is részlegesen jártak a szerelvények.

Ugyan a mai nap délutánjától már a teljes pályaszakaszon közlekedik a 3-as metró, de az állomások felújítása még nem fejeződött be.

A Lehel téri és Nagyvárad téri megállók csak májusra készülnek majd el. A Határ út és a Göncz Árpád városközpont felújítása és akadálymentesítése pedig még várat magára. A mai napon átadott Arany János utcai és Nyugati téri állomás látványában újszerű és már akadálymentes, a felújítás 75 százaléka olyan műszaki fejlesztés, mely nem látszik, mert vagy az alagútban van, vagy a kiszolgálóhelyiségekben.

 

Összesen 3500 ember dolgozott a 3-as metró felújításán, a lefektetett gyengeáramú kábelek hosszúsága elérne Bécsig, az erősáramúak pedig egészen Barcelonáig. A padlózat burkolata 6,5 focipályányi területet fed le.

EU – kormány – főváros

A teljes fejlesztést az Európai Unió, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat közösen finanszírozta. 225 milliárd volt a teljes végösszeg, a kiadásokból 178 milliárdot az európai büdzsé, 40 milliárdot – kiegészítő támogatásként – a kormány állt, 7 milliárdot pedig a főváros – emlékeztetett Navracsics Tibor.

Az elkövetkezendő 7 évben az IKOP Plusz forrásaiból nagyságrendileg még 120 milliárd forint várható Budapest közösségi közlekedésének fejlesztésére.

Az újabb két megálló átadásán kevés szó esett arról, hogy ez az a metróvonal, ahol az orosz Metrowagonmas (MWM) által felújított és azóta is számos műszaki problémát magában rejtő szerelvények közlekednek. A 37 darabos teljes flotta több darabja is karbantartásra vár, másokat pedig teljesen újjá kell építeni egy tavaly januári baleset miatt. Az orosz partnercég uniós szankciók alatt áll, emiatt rendkívüli problémákat jelentenek a szükséges javítások. A BKV jelenleg is keresi azokat az új beszállító, illetve szerelő partnereket, akikkel a MWM kiváltható. Az oroszok egyébként tudnának szállítani, csak a szankciók feloldásától függ, hogy mikortól. A legnagyobb problémát az orosz gyártó által fejlesztett szoftver jelenti, mert ezeknek a kódjait csak ők ismerik. A garanciális javításokat egyelőre a MWM egy magyar képviselő cégen keresztül intézi. A BKV a bankgaranciák egy részét azonban már lehívta, azaz több millió euró áll a BKV-nál, ebből végzik majd a halaszthatatlan javítási munkákat.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója az Indexnek azt mondta, hogy csúcsidőben az összes működőképes szerelvény közlekedik, s bár a menetrendet a BKK állítja össze, nagyjából ugyanaz a járatsűrűség várható, amelyet a felújítás megkezdése előtt megszokhattak az utasok.

 

(index.hu)

A Budapest rovat további hírei

Az EgészségAblak alkalmazással a betegek gyorsabban bejutnak a járóbeteg-szakellátásra, ki tudják választani a rendelőkben a számukra alkalmas időpontot – mondta a Belügyminisztérium parlamenti...
A kormányzat béremelési tervének legfontosabb előfeltétele, hogy a minimálbér összegét az euróhoz kösse jelentette ki a hirado.hu kérdésére Kutasi Gábor. Ha ugyanis menet közben forintra vált, akkor...
Egy téli autós kirándulás sok örömet tartogat, de a hideg időjárási körülményekhez feltétlenül fontos a megfelelő, előzetes felkészülés. Néhány alapvető autós kellék beszerzése biztonságosabbá,...
A Kassai Műszaki Egyetem (TUKE), a Miskolci Egyetem (ME) és az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság (ÉMVIZIG) a Sajó jelenlegi állapotát és az annak vízgyűjtő területén felhagyott bányák...
Már több mint 24 millió forint gyűlt össze a Jónak lenni jó! idei kampányában. A közmédia jótékonysági műsora idén a Baptista Szeretetszolgálat által fenntartott törökbálinti Tábitha Gyermekhospice...
Magyarországon hagyományosan november 15. a fordulónap, ekkortól kizárólag téli dízelt forgalmaznak a töltőállomások – közölte a Mol pénteken az MTI-vel.
Októberben 2,5 százalékkal drágultak a lakások az egy hónappal korábbihoz képest, míg szeptemberben még csak 0,9 százalékos volt a havi szintű országos áremelkedés; éves szinten a szeptemberi közel...
Tartósan párás, ködös marad az idő, többfelé várható szitálás. A legmagasabb hőmérséklet 6 fok körül alakul - írja a HungaroMet.
Átadták a Mazsihisz Szeretetkórház menóráját vasárnap, a hanukiává alakítható gyertyatartót a kórház főbejárata fölött helyezték el.
Magyarország ezen a héten történelmének legnagyobb diplomáciai eseményének ad otthont, amelyen több mint negyven ország vezetői gyűlnek össze Budapesten. Az Európai Politikai Közösség és az Európai...

A címlapról

Az EgészségAblak alkalmazással a betegek gyorsabban bejutnak a...
A kormányzat béremelési tervének legfontosabb előfeltétele, hogy a...
Egy téli autós kirándulás sok örömet tartogat, de a hideg időjárási...
A Kassai Műszaki Egyetem (TUKE), a Miskolci Egyetem (ME) és az...
Már több mint 24 millió forint gyűlt össze a Jónak lenni jó! idei...
Magyarországon hagyományosan november 15. a fordulónap, ekkortól...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

Az adózás történelmileg az államhatalom fenntartásának egyik legfontosabb eszköze, ugyanakkor mindig is viták tárgya volt, hogy mi számít elfogadható mértékű adóterhelésnek.
Miért nem olcsóbb az autópálya matrica, ha nem kapunk teljes értékű szolgáltatást, mert hosszú kilométereken keresztül sebességkorlátozások, sávlezárások és azokból fakadó torlódások vannak?
A másnaposság kellemetlen tüneteit sajnos nem lehet azonnal teljesen megszüntetni, de néhány tipp segíthet enyhíteni a szenvedést és felgyorsítani a regenerálódást.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.


A hajhullás a 30-50 közötti férfiak 30%-át érinti, efelett az arány 50%-ra nő. Nem lehet csupán néhány kenc segítségével háborút viselni. Legyőzéséhez bizony műtétre van szükség, már amennyiben nem tudunk beletörődni a hajhullásba. Nézzük, mi történik a műtét során. (x)

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.