2019-ben gimnazistákat távolítottak el iskolájukból, mert amint azt videón egy ország láthatta, tanáruk ellen agresszíven léptek fel órán. Egyre durvább az iskolai viselkedés, és sokkal gyakoribb a diákok közötti agresszív megnyilvánulás. Ezért az iskolai agresszió csökkentésének szándékával találkozotak 99 pedagógusai a II. Országos Iskolai Agresszió Kezelési Konferencián.
Az konferencia két fő téma köré csoportosult. Délelőtt az iskolai agresszió egyéni oldalának csökkentéséről és az agresszió csoport szintű megelőzésének technikáiról, míg délután a szülő-gyerek-pedagógus háromszög helyreállításáról volt szó.
Délelőtt Csányi Henrietta táplálkozási szakértő beszélt azokról az testi okokról, melyeket érdemes elkülöníteni a nevelési okokra visszavezethető agressziótól annak érdekében, hogy a pedagógusok ne próbáljanak meg nevelési technikákkal olyan agressziót csökkenteni, ami egyszerűen csak a túl sok cukorbevitelből, vagy az alvás hiányából származik. Az agresszív viselkedés ilyen okait leginkább a szülő tudja megszüntetni, és ennek érdekében a pedagógusnak érdemes tájékoztatnia a szülőt ezekről.
A testi okok kizárásával eljut a pedagógus oda, hogy valóban nevelési, oktatási megoldásokkal vehesse elejét az agresszió terjedésének. A résztvevő tanítók, tanárok és óvodapedagógusok kaptak egy „térképet” az agresszív gyerek viselkedés mintájának megváltoztatásához. Ez a technika segít helyreállítani az agresszív gyerek önbecsülését, ami komoly kárt szenvedett azáltal, hogy az agresszív gyerek addig két dologra képtelen volt: (1) „Nem tud szabályosan győzni”, és (2) „Nem tud méltósággal veszíteni.Az agresszív viselkedés nem csak diákokat sújtja. Rengeteg lelki és fizikai fájdalmat okoz gyerekeknek, tanároknak és szülőknek egyaránt. Ezért a konferenciára két olyan szülőt is meghívtak, akik maguk nem tanárok. Ők elmondták, hogy mi az, amit szülők, és szülői munkaközösségek oldaláról hiányolnak a pedagógus-szülő, az iskola-szülő kapcsolattartásból.
A téma sűrűségét enyhítendő egy angliai magyar, Bakos Edit főiskolai kormányzó mutatta be, hogyan működik az iskolarendszer Angliában. Minden érdeklődőt meglepett az, hogy mennyire eltérő, és milyen könnyed szisztémában követi végig az az oktatási rendszer a felnövekvő gyerekek, fiatalok életét.
A program legvégén szó esett még olyan eszközökről is, melyeket pedagógusok külső segítség nélkül alkalmazhatnak saját iskolájukban, óvodájukban. Ilyenek egyebek mellett az Iskolai Elfogadás Program és az Etikus Iskola Program. Ezeken felül további 6 megoldás szolgál még gyerekközösségek etikai szintjének emelésére.
Néhány vélemény a konferencia résztvevőitől:„Nagy mértékben optimistább vagyok az iskolai agresszió kezelésével kapcsolatban. Megkaptam az elméleti és gyakorlati „alapját”, hogy elkezdhessem a tanszakomon ezt a munkát.” Dóra (alapfokú művészeti iskolai pedagógus)„Leginkább a fesztelen hangulat, a gyakorlati útmutatások tetszettek. Végre egy előadás, ahol „röpült az idő”! Mindenképpen optimistább vagyok. Szeretném, ha az iskolámban is megtartanák ezt a konferenciát, hogy a kollégáim is átélhessék ezt az élményt.” Ági (középiskolai pedagógus)
„Leginkább a szervezettség, használhatóság, napra kész információk nyerték el a tetszésem. Életszerű, mégis érthető. Elgondolkodtató gondolatok, melyek további elmélkedésre inspirálnak. Olyan gyakorlati ötleteket kaptunk, melyek segítségével könnyebben fogom a problémákat megoldani.” Katalin (általános iskolai pedagógus)
Mivel az idei konferenciára jelentősen többen jelentkeztek, mint tavaly, ezért a rendező Virágozz és Prosperálj Alapítvány a 150 fős konferencia után egy héttel, 2019. november 23-án újra megrendezte a konferenciát azon pedagógusok számára, akik a terem korlátos befogadó képessége miatt az első eseményre nem tudtak jelentkezni.
További információ és képek:
Virágozz és Prosperálj Alapítvány
+36 70 7761917