A Budapesti Közlekedési Központ a budapesti aktív és mikromobilitás (gyaloglás, kerékpározás és kis elektromos járművek – pl. rollerek) helyzetéről, jövőjéről és a lehetséges intézkedési területekről, illetve a bringasztráda-hálózatról készített vitaindító dokumentumot.

Ennek alapján a Főpolgármesteri Hivatal és a BKK széles körű véleményezési és szakmai tervezési folyamatot indít el egy aktív és mikromobilitási stratégia és cselekvési terv elkészítéséhez.

A világ progresszív nagyvárosaihoz hasonlóan Budapest is az aktív és mikromobilitás fejlesztésétől reméli a város élhetőségének javítását. A gyaloglásra-kerékpározásra való nyitottság nagy lehetőség, amit még nem használunk ki eléggé; a közlekedési egyenlőség megteremtése elengedhetetlen ahhoz, hogy Budapest élhető és sikeres város legyen; fontos a gyalogos-kerékpáros útvonalak minőségének, közvetlenségének, a közterületek vonzerejének és a biztonságának javítása; a rekreációs aktív „utazások” felértékelődésével szükség van a megfelelő helyszínek biztosítására, „egészséges” utcák, zöldfelületekkel övezett utak kiépítésére, hogy legalább a közeli kirándulásokra ne autóval induljanak a budapestiek; nélkülözhetetlen az együttműködés a közösségi közlekedéssel; illetve a közösségi közlekedés mellett a kerékpározás, a gyaloglás, a mikromobilitás nagyobb aránya növelheti egy adott út kapacitását, áteresztőképességét, amely a gépjárműforgalom számára is megoldást jelent a torlódások csökkentésére.

Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes arra hívta fel a figyelmet, hogy a most közzétett mikromobilitási vitaanyag kidolgozásakor kiemelt szerepet kapott a társadalmi igazságosság és a klímavédelem. Egyrészt az a cél, hogy a város lakossága különböző közlekedési módokat használhasson. Mindezt anyagi helyzetétől függetlenül, emellett gyorsan és biztonságosan. Másrészt, a városvezető szerint arra kaptak felhatalmazást, hogy egy zöld és fenntartható, a klímavédelmet szem előtt tartó Budapestet építsenek. Ennek a munkának az egyik nagyon fontos lépése lehet a most vitára bocsátott dokumentum.

A Budapesti Mobilitási Terv célkitűzése szerint a kerékpáros közlekedés aránya 2030-ra eléri az 5%-ot, a gyalogos közlekedés pedig a 15%-ot az utazások hosszát tekintve, de nem a közösségi közlekedés igénybevétele helyett, hanem azzal kombinálva. Az aktív mobilitás mind nagyobb arányú térnyerésével csökken a közlekedés által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyisége, a légszennyezés és a zajterhelés; javul a budapesti lakosok fizikai aktivitási szintje és testi-lelki egészségi állapota; emelkedik a közösségi funkciókat is betöltő utak, közterületek mentén a szolgáltatások, üzletek száma és minősége; csökken az utakon kialakuló dugók, forgalmi torlódások mértéke, vagyis Budapest vonzóbb és versenyképesebb lesz.

A BKK 10 javaslata az aktív és mikromobilitás fejlesztésére:

1. Megállítjuk / lassítjuk a városi és elővárosi utazások számának növekedését.

2. Átalakítjuk és újraosztjuk a budapesti közterületeket, közutakat, egyre nagyobb teret adva az aktív mobilitási módoknak.

3. Összefüggő, biztonságos, kényelmes, vonzó gyalogos- és kerékpáros-útvonalhálózatot hozunk létre, mely versenyképes alternatívát kínál az egyéni motorizált közlekedés mellett. Ezen hálózat kiemelt elemei a Bringasztrádák.

4. Segítjük a közösségi közlekedéssel kombinált aktív és mikromobilitást.

5. Pénzügyileg is versenyképessé tesszük az aktív és mikromobilitást (pl. a parkolási, a kölcsönzési, a használati) árak, feltételek újraszabályozásával.

6. Megvalósítjuk az aktív és mikromobilitás teljes körű integrációját a saját (pl. FUTÁR) és a piaci alapon működő utazástervező és információs rendszerekbe.

7. Aktív szemléletformálást végzünk annak érdekében, hogy az utakon partnerként közlekedjünk együtt: oktatás és kampányok (az iskolákban és a járművezetőknek).

8. Szemléletformáló akciókat szervezünk az aktív és mikromobilitás előnyeinek népszerűsítésére.

9. Javaslatot teszünk hatékony szabályozásra és ellenőrzésre a biztonságosabb gépjárművek (különösen a főváros útjait használó tehergépjárművek), az elektromos rollerek és kerékpárok érdekében.

10. Olyan szervezeti rendszeren dolgozunk, mely biztosítja a fenti intézkedések hatékony végrehajtását, és a létrejövő komplex szolgáltatáscsomag(ok) hatékony menedzselését, együttműködve a lakossággal, a civil szervezetekkel, a vállalkozásokkal, a kerületekkel és a kormányzati

A teljes cikk a budapest.hu oldalon olvasható.

Forrás: budapest.hu

A Budapest rovat további hírei

A szociális intézményeknek továbbra is kötelességük befogadni az időjárás miatt bajba jutott hajléktalan személyeket.
Február közepén több mint 86 ezren akut légúti betegséggel, influenzaszerű tünetekkel pedig több mint 312 ezren fordultak orvoshoz, írják az NNGYK által kiadott jelentésben. A Magyarországon is...
Csökkenő üzemanyagárakra számíthatunk a hazai kutakon a hét második felében.
Fülöp Attila, a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős államtitkára a HungaroMet előrejelzését figyelembe véve hétfőn este nyolc órától péntekig elrendelte a vörös kódot. Az éjjeli...
Míg a KSH szerint tavaly mindössze 3 és 4 százalék közötti volt az átlagos áremelkedés, megnéztük néhány alapvető élelmiszer árának alakulását az elmúlt években. Az adatokból egyértelművé válik,...
Demis Hassabis, a Google DeepMind társalapítója és a 2024-es kémiai Nobel-díj nyertese, az AI tudományos és orvosi fejlődésben betöltött szerepéről beszélt. Célja, hogy az intelligens algoritmusok...
Szerbia elnöke, Aleksandar Vucic ma egynapos látogatást tesz Budapesten, ahol Sulyok Tamás, Magyarország köztársasági elnöke ünnepélyes ceremónia keretében átadja neki a Magyar Érdemrend...
A Netflix legújabb, Almaecet (Apple Cider Vinegar) című sorozata a wellness influencer Belle Gibson történetét követi, aki hamisan állította, hogy rákos.
A magyarok többsége párkapcsolatban képzeli el az életét és tízből heten a házasságot tartják a legideálisabb életformának. A Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS) januári...
Bár a KSH szerint átlagosan 3,7 százalékkal emelkedtek az árak tavaly óta, 2024-ben Magyarországon számos termék ára jelentősen, 10%-ot meghaladó mértékben emelkedett. Az alábbiakban három...

A címlapról

A szociális intézményeknek továbbra is kötelességük befogadni az...
Február közepén több mint 86 ezren akut légúti betegséggel,...
Csökkenő üzemanyagárakra számíthatunk a hazai kutakon a hét második...
Fülöp Attila, a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős...
Évtizedek óta újságok, különféle nyomdai termékek az életünk.
Szerbia elnöke, Aleksandar Vucic ma egynapos látogatást tesz...

Könyvajánló

A Tízparancsolat és a Hegyi Beszéd nem egy vallást képviselnek! Isten parancsolatai törvényszerűségek, kivonatok az Isten- és felebaráti szeretet örök törvényéből.
Tudtad, hogy mik voltak az ókori turisták legkedveltebb úti céljai? Hogy melyik reformátor tiltotta be a korcsolyázást? Hogy miért takarták le fél szemüket a lovagok? Hogy melyik római nevezte a filozófiát „görög zagyvaléknak”? Hogy kik voltak az ókori világ legnagyobb műkincsrablói? Hogy miért nem korbácsolták meg a rómaiak Pál apostolt Jeruzsálemben? Hogy hol vetettek be a középkorban biológiai fegyvert, és mi lett ennek a következménye? Hogy kit neveztek a középkorban...
Efraim Zuroff történész, a Simon Wiesenthal Központ jeruzsálemi vezetőjét sokan az „utolsó nacivadászként” emlegetik, mióta 2002-ben meghirdette az „Utolsó Esély Akciót” (Operation Last Chance) a még életben maradt, de soha felelősségre nem volt náci háborús bűnösök felkutatására.
Ne azzal foglalkozz, hogy mások mit mondtak rólad, milyen teszt eredményeket értél el eddig, vagy mit gondolsz magadról! Benned akkora egyéni tehetség van, ami meg tudja változtatni a világot!

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A hazai telekommunikációs szolgáltatók, mint a Yettel és a Telekom, újabb inflációkövető díjemeléseket jelentettek be, amelyek április 1-jétől lépnek életbe. A Telekom például 3,7%-os emelést hajt végre a Központi Statisztikai Hivatal által közölt éves fogyasztói árindex alapján.
Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik ismertetésével, hanem egymás hibáinak feltárásával próbálnak szavazókat szerezni.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Miért gondolod, hogy egyedül vagy? Abortuszra készülsz? Úgy érzed, hogy senki nem tud segíteni? Ne engedd, hogy a félelem döntsön helyetted! Vár a megoldás! Vár a segítség!
A Kurfli Közhasznú Kulturális Egyesület pályázatot hirdet 10 civil szervezet számára kedvezményes spot / reklám film elkészítésére.


A hajhullás a 30-50 közötti férfiak 30%-át érinti, efelett az arány 50%-ra nő. Nem lehet csupán néhány kenc segítségével háborút viselni. Legyőzéséhez bizony műtétre van szükség, már amennyiben nem tudunk beletörődni a hajhullásba. Nézzük, mi történik a műtét során. (x)

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.