Harmadik hete kéri számon a kereskedőkön az élelmiszerárstop betartását az ország minden részében a fogyasztóvédelem.
A közel 800 helyszíni és online ellenőrzésből alig több mint hatvanszor tártak fel mulasztást a kormányhivatalok szakemberei. A leggyakrabban, harminchétszer az árazással volt probléma, minden második esetben az étolajéval. A múlt héten megszületett az első milliós nagyságrendű bírságról szóló határozat is.
A járvány és elszabadult energiaárak miatt egész Európában jelentősen növekvő élelmiszerárak Magyarországra is begyűrűztek. A kormány február elsejétől a tavaly október közepi szinten rögzítette a kristálycukor, a búzafinomliszt, a napraforgó-étolaj, a sertéscomb, a csirkemell, csirkefarhát és a 2,8 százalékos UHT tehéntej legmagasabb árát. A beavatkozás a magyar emberek védelmét szolgálja, a gyermekes családok és az idősek megélhetését a megtakarítások mellett például az szja-visszatérítése és a 13. havi nyugdíj is javítja.
Február első három hetében 760 üzletben fordultak meg a fogyasztóvédelem ellenőrei. Tizenhét bolt nem biztosította a megfelelő mennyiséget az érintett élelmiszerekből. Kilenc helyszínen tártak fel hiányosságot a kötelező tájékoztatás kapcsán. Némelyik kereskedelmi egység több szempontból is mulasztott. A 15 ellenőrzött webáruház közül mindössze egy vállalkozás nem alkalmazta a hatósági árat. Az összesített kifogásolási arány a megelőző héthez hasonlóan alacsony, 8 százalék alatti szinten alakult.
Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár kifejtette: „Fogyasztóvédelmi bírságot eddig tizenegy esetben szabtak ki a kormányhivatalok, összesen 1,6 millió forint összegben. Az első egymilliós tételt egy áruházlánc vidéki üzletének kell megfizetnie, a kristálycukor polccímkén feltüntetett ára 10 forinttal volt magasabb az előírtnál. A három hónapig tartó ellenőrzés-sorozat célja, hogy a ritkaságszámba menő hibák kiszűrésével mindenütt garantáltan a csökkentett árakon vásárolhassanak a magyar emberek.”
(fogyasztovedelem.kormany.hu)