Jelentősen átformálja a közlekedést a gazdasági válság. Saját autót vásárolni és fenntartani is egyre zsebbe nyúlósabb, ennek hatására pedig egyre jobban hódít az autómegosztás, aminek – hátrányai mellett – egyre több előnye domborodik ki. A carsharing hosszú távon méltó kihívója lehet a saját tulajdonú autóhasználatnak.

 

Korábban az Index terjedelmes cikkben mutatta be az autómegosztási piac növekedését. A bővüléshez azonban jócskán van még tér. Korábban elsősorban azoknak érte meg a carsharing, akik évente kevés kilométert autóztak. Az elmúlt időszakban azonban jelentősen megnőtt a saját autó fenntartási költsége, így évi 18 ezer megtett kilométerig a carsharing jobban megéri saját autó helyett – összegezte a Jövő Mobilitása Szövetség (JMSZ).

 

A válság átformálja a közlekedést

Emellett a kedvezőtlen gazdasági környezet is a megosztott autózás malmára hajtja a vizet, ugyanis nemcsak az autó fenntartási költsége, hanem a megvétele is jóval költségesebbé vált az elmúlt 1,5–2 évben. Az új autók árának emelkedése – és korábban korlátozott elérése – a használt autók árát is az egekbe lőtte, ami olyan „piaci öniróniába” csapott át, hogy jó befektetéssé vált használt autót venni, hiszen néhány évnyi használat után – az általános piaci drágulásnak köszönhetően – haszonnal értékesíthető tovább a jármű.

 

A jelenlegi globális kihívások, az energiaválság, az ellátási láncok problémái, valamint az infláció átformálta a közlekedési szokásainkat. „Egyre többen gondolkodnak el azon, hogy érdemes-e egy családnak több autót fenntartani, vagy az egyik kiváltható-e alternatív mobilitási lehetőségekkel, mint a roller, a kerékpár, az autómegosztók, kiegészítve a tömegközlekedéssel. Nemzetközi felmérések arra mutattak rá, hogy a gazdasági válság nagymértékben hozzájárulhat az elektromos járművek egyre szélesebb körű használatához” – mutat rá a JMSZ, habár a teljes elektrifikáció hozzáférése egyelőre sokak számára nem elérhető.

Az Autós Nagykoalíció elnöke korábban a tudatos mobilitásra hívta fel a figyelmet. „A kulcs a tudatos közlekedés, mégpedig úgy, hogy az emberek felmérik, hogy a lakhelyük, életvitelük szempontjából melyik autótípus az optimális számukra. Fontos, hogy mindenki úgy és annyit autózzon, amennyit szükségszerű” – mondta az Indexnek Knezsik István.

 

Azonban nemcsak a magánemberek, hanem a vállalatok is felismerték, hogy az autó kiváltható, így céges flotta fenntartása helyett sokan carsharing-előfizetést és -használatot adnak juttatásként dolgozóiknak. A szemlélet amellett, hogy jelentős költségmegtakarítást jelenthet, a vállalatok fenntarthatósági törekvéseivel is egybevág.

Akár egy tucat autót is kiválthatnak

Szakértők szerint egy megosztott autó akár 6-12 saját tulajdonú személygépjárművet is képes kiváltani a városi közlekedésben, miközben a saját használatú autók 96-98 százalékban az utcán állnak, tulajdonosuk pedig sok esetben csak parkolóhelyért köröz vele. Ezáltal nemcsak az autószám csökken, hanem ezzel párhuzamosan a parkolóhelyek száma is növekszik, ráadásul parkolódíjat sem kell fizetnünk.

DSZZS20161229004

Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Budapest útjain összesen körülbelül 1500 autó bérelhető perc és/vagy kilométer alapon, ezeknek több mint 40 százaléka tisztán elektromos hajtású. A percdíjas bérlések mellett van mód órás, egész napos, sőt akár többnapos bérlésre is, így nem jelent akadályt a főváros elhagyása sem. A három szolgáltató (Mol Limo, GreenGo, ShareNow) adatai szerint csaknem 23 millió kilométert tettek meg a felhasználók a megosztott autókkal Magyarországon 2022-ben.

Dinamikus felhasználónövekedés

Mindhárom magyarországi szolgáltató arról számolt be, hogy a megtett utak száma és ideje is jelentősen nőtt az elmúlt évben.

  • A ShareNow-nál a felhasználók száma 2022-ben elérte a 80 ezer főt, ami 45 százalékos növekedést jelent a 2021-es 55 ezres felhasználószámhoz képest, miközben csak 2022-ben közel 8 millió kilométert tettek meg a szolgáltató autóival.
  • A GreenGo regisztrált felhasználóinak száma 2021-ről 2022-re közel 30 százalékkal, a megtett kilométerek száma pedig 85 százalékkal nőtt – a csak elektromos flottájú vállalat ezzel csak a tavalyi évben több mint 1300 tonna CO2-kibocsátástól kímélte meg a főváros levegőjét.
  • A Mol Limo felhasználóinak száma tavaly meghaladta 100 ezret, ők 7,5 millió kilométert tettek meg.

Míg a korábbi kutatások szerint kisebb autók esetén évi 7500, közepes méretűek esetében 13 000 kilométer vagy annál kevesebb megtétele esetén már nem éri meg saját kocsit fenntartani. A JMSZ szakértőinek friss felmérése szerint

a hétköznapi, városi 5-10 kilométeres utazásokból, hétvégi bevásárlásokból és országhatárokon belüli 2-3 napos kirándulásokból összeálló, már jelentős autóhasználatnak mondható, évi 18 000 kilométeres használat mellett sem éri meg sokszor saját autóba fektetni. Több szolgáltató igénybevételével és egyéb közlekedési eszközökkel kombinálva, illetve egy közösségi közlekedésre alkalmas bérlettel kiegészítve pedig még költséghatékonyabban közlekedhetünk.

Oké, de el kell menni érte

A carsharinget kínáló alkalmazások hátrányát a pillanatnyi hozzáférés jelentheti. Vagyis hogy adott időben és adott helyen épp nincs a közelben autó, a legközelebbi autóhoz pedig akár 10 perc séta szükséges. Az iparág hazai vállalatai a flotta folyamatos bővítésével igyekeznek orvosolni a problémát.

A közösségi autómegosztó szolgáltatás, a GreenGo szabad autóit mutató alkalmazás egy telefon kijelzőjén Budapesten 2016. december 29-én

A közösségi autómegosztó szolgáltatás, a GreenGo szabad autóit mutató alkalmazás egy telefon kijelzőjén Budapesten 2016. december 29-én Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

A saját autó előnye vitathatatlanul a kényelem, például a gyermek/gyermekek óvodába/iskolába való elfuvarozása esetén, így például a gyerekülés megléte, amely az autómegosztók esetében nem alapvető kellék.

Aki pedig rendelkezik garázzsal, az az időjárás körülményeitől is meg tudja óvni kocsiját, például nyáron nem kell egy forró, míg télen hóval borított, hideg járműbe ülni.

Szintén nem elhanyagolható szempont, hogy az autómegosztók előnye leginkább rövid távon, városi közlekedés során domborodik ki, Magyarországon szinte kizárólag Budapesten, esetleg a szűkebb agglomerációban használják.

 

(index.hu)

A Budapest rovat további hírei

A szociális intézményeknek továbbra is kötelességük befogadni az időjárás miatt bajba jutott hajléktalan személyeket.
Február közepén több mint 86 ezren akut légúti betegséggel, influenzaszerű tünetekkel pedig több mint 312 ezren fordultak orvoshoz, írják az NNGYK által kiadott jelentésben. A Magyarországon is...
Csökkenő üzemanyagárakra számíthatunk a hazai kutakon a hét második felében.
Fülöp Attila, a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős államtitkára a HungaroMet előrejelzését figyelembe véve hétfőn este nyolc órától péntekig elrendelte a vörös kódot. Az éjjeli...
Míg a KSH szerint tavaly mindössze 3 és 4 százalék közötti volt az átlagos áremelkedés, megnéztük néhány alapvető élelmiszer árának alakulását az elmúlt években. Az adatokból egyértelművé válik,...
Demis Hassabis, a Google DeepMind társalapítója és a 2024-es kémiai Nobel-díj nyertese, az AI tudományos és orvosi fejlődésben betöltött szerepéről beszélt. Célja, hogy az intelligens algoritmusok...
Szerbia elnöke, Aleksandar Vucic ma egynapos látogatást tesz Budapesten, ahol Sulyok Tamás, Magyarország köztársasági elnöke ünnepélyes ceremónia keretében átadja neki a Magyar Érdemrend...
A Netflix legújabb, Almaecet (Apple Cider Vinegar) című sorozata a wellness influencer Belle Gibson történetét követi, aki hamisan állította, hogy rákos.
A magyarok többsége párkapcsolatban képzeli el az életét és tízből heten a házasságot tartják a legideálisabb életformának. A Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (KINCS) januári...
Bár a KSH szerint átlagosan 3,7 százalékkal emelkedtek az árak tavaly óta, 2024-ben Magyarországon számos termék ára jelentősen, 10%-ot meghaladó mértékben emelkedett. Az alábbiakban három...

A címlapról

A szociális intézményeknek továbbra is kötelességük befogadni az...
Február közepén több mint 86 ezren akut légúti betegséggel,...
Csökkenő üzemanyagárakra számíthatunk a hazai kutakon a hét második...
Fülöp Attila, a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős...
Évtizedek óta újságok, különféle nyomdai termékek az életünk.
Szerbia elnöke, Aleksandar Vucic ma egynapos látogatást tesz...

Könyvajánló

A Tízparancsolat és a Hegyi Beszéd nem egy vallást képviselnek! Isten parancsolatai törvényszerűségek, kivonatok az Isten- és felebaráti szeretet örök törvényéből.
Tudtad, hogy mik voltak az ókori turisták legkedveltebb úti céljai? Hogy melyik reformátor tiltotta be a korcsolyázást? Hogy miért takarták le fél szemüket a lovagok? Hogy melyik római nevezte a filozófiát „görög zagyvaléknak”? Hogy kik voltak az ókori világ legnagyobb műkincsrablói? Hogy miért nem korbácsolták meg a rómaiak Pál apostolt Jeruzsálemben? Hogy hol vetettek be a középkorban biológiai fegyvert, és mi lett ennek a következménye? Hogy kit neveztek a középkorban...
Efraim Zuroff történész, a Simon Wiesenthal Központ jeruzsálemi vezetőjét sokan az „utolsó nacivadászként” emlegetik, mióta 2002-ben meghirdette az „Utolsó Esély Akciót” (Operation Last Chance) a még életben maradt, de soha felelősségre nem volt náci háborús bűnösök felkutatására.
Ne azzal foglalkozz, hogy mások mit mondtak rólad, milyen teszt eredményeket értél el eddig, vagy mit gondolsz magadról! Benned akkora egyéni tehetség van, ami meg tudja változtatni a világot!

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A hazai telekommunikációs szolgáltatók, mint a Yettel és a Telekom, újabb inflációkövető díjemeléseket jelentettek be, amelyek április 1-jétől lépnek életbe. A Telekom például 3,7%-os emelést hajt végre a Központi Statisztikai Hivatal által közölt éves fogyasztói árindex alapján.
Ha te is keresed a kiutat az alkoholos estékből és a fáradt, kedvetlen, érzelemmentes másnapokból, fusd át velem ezt a kilábalási tervet, hátha találsz inspirálót!
Komoly politikai vita folyik az 2014 évi választási harcról. A szakértelmiség nehezményezi, hogy a választási harc során a különböző politikai pártok nem vonzó gazdasági elképzeléseik ismertetésével, hanem egymás hibáinak feltárásával próbálnak szavazókat szerezni.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Miért gondolod, hogy egyedül vagy? Abortuszra készülsz? Úgy érzed, hogy senki nem tud segíteni? Ne engedd, hogy a félelem döntsön helyetted! Vár a megoldás! Vár a segítség!
A Kurfli Közhasznú Kulturális Egyesület pályázatot hirdet 10 civil szervezet számára kedvezményes spot / reklám film elkészítésére.


A hajhullás a 30-50 közötti férfiak 30%-át érinti, efelett az arány 50%-ra nő. Nem lehet csupán néhány kenc segítségével háborút viselni. Legyőzéséhez bizony műtétre van szükség, már amennyiben nem tudunk beletörődni a hajhullásba. Nézzük, mi történik a műtét során. (x)

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.