Bár nem olyan közismert, mint a kötelező biztosításnál, de casconál is van úgynevezett bónuszrendszer, amely kihatással van a biztosítás díjára is.
A casco fokozatokkal kapcsolatos szabályok eltérnek az egyes biztosítóknál, ezért több kérdés merülhet fel a működésükkel kapcsolatban és szerződéskötés előtt mindenképp érdemes alaposan áttanulmányozni az adott biztosító szabályait.
Hogyan működik a casco bónuszrendszer?
Talán a legfontosabb különbség a kötelezőhöz képest, hogy a casconál a legtöbb biztosító nem alkalmaz „malus”, vagyis büntetőrendszert. Ez azt jelenti, hogy káreset esetén is a legrosszabb, ami történhet, hogy valaki a kezdő kategóriába csúszik vissza.
Itt is többnyire 10 bónuszfokozatot különböztetnek meg (van ahol kevesebbet), így akinek nem volt előzményszerződése, az a C00 kategóriából indul, ahol az alapdíjat kell megfizetnie, érvényesíthető kedvezmények nélkül. Általában 1 kármentes év után 1 fokozatot javul a bónuszbesorolás, ami 5% körüli kedvezményt jelent. Az erre vonatkozó feltételek azonban biztosítónként eltérhetnek, tehát lehet olyan biztosító, aki már 3 kármentes év után jelentős kedvezményt biztosít, míg más társaságok a már befizetett éves díj egy részét térítik vissza. Sőt még olyan példával is találkozni, amikor a kötelező biztosítás bónuszfokozatát veszi alapul a biztosító a casconál is: tehát ha valaki B10-ben van a kötelezőnél, és 3 kármentes éve van az előzmény casco szerződésnél, akkor kérheti, hogy a casco bónusz besorolást is a GFB szerint vegyék figyelembe.
Mi történik baleset esetén?
Amennyiben a sérült jármű a casco biztosítás terhére kerül megjavításra, akkor a bónusz fokozat értelemszerűen csökkeni fog, így a kedvezmények is csökkenek vagy, ahogy korábban írtuk, a szerződő visszakerülhet a C00 kezdőbesorolásba.
Vannak azonban olyan esetek, amikor nem esik vissza a besorolás: például, ha a biztosító által kifizetett összeget még az adott biztosítási évben visszafizeti a szerződő vagy önrészmentes üvegkár javítást fizetett a biztosító.
Átvihető a megszerzett bónusz fokozat?
A jó hír az, hogy a korábban megszerzett, kármentes éveket tovább lehet vinni, azaz a díj meghatározásánál figyelembe fogja venni a biztosító. Ennek az a feltétele, hogy az előző szerződés felmondása fél éven belül történt a szerződő részéről vagy érdekmúlás miatt. Emellett az előzményszerződésnek töréskárra is vonatkoznia kell, valamint nem vihető át a bónusz két különböző kategóriájú jármű között.
A bónuszfokozat átviteléhez az előző biztosítótól kérni kell egy kártörténeti igazolást a szerződés kezdetéig visszamenőleg.
Összefoglalva tehát míg a kötelezőnél törvényben van meghatározva a bonus-malus rendszer működése, addig a casconál az egyes biztosító társaságokra van bízva, így azok kialakíthatják a saját feltételrendszerüket.
Casco kalkulátorban összehasoníthatja, hogy az egyes biztosítóknál milyen feltételek mellett köthetne casco biztosítást:
Casco kalkulátor >> (cascobiztositas.clb.hu)