Jó titkárnőként kezelik a fontos iratokat és nem hagyják, hogy megfeledkezzünk a határidőkről
Ellenőrzések során az esetek 70 százalékában találnak szabálysértéseket a munkaügyi és munkavédelmi hatóságok. A legtöbb büntetés azonban könnyen elkerülhető lenne, ha a cégek jobban odafigyelnének a hivatalos dokumentációk kezelésére és a határidők betartására - erre nyújt megoldást a Mubi nevű új magyar startup fejlesztése. A cég felhőalapú rendszere nem csak tárolja, hanem elemzi is a feltöltött dokumentumokat, sőt emlékeztetőket küld, ha feladatunk van velük – akárcsak egy jó titkárnő.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) minden magyar vállalkozást jogosult ellenőrizni, hogy megfelelően betartják-e a munkaügyi és munkavédelmi előírásokat. Az interneten már fellelhetőek az ITM legfrissebb, 2020. első félévi ellenőrzési tapasztalatairól szóló jelentései. Ezek alapján a munkavédelmi hatóság emberei az ellenőrzött munkavállalók 71,7%-ánál találtak szabálytalanságokat. Árnyalatnyival jobb képet mutatnak a munkaügyi ellenőrzések: ott a foglalkoztatók 70%-ánál tártak fel munkaügyi jogsértéseket.
Ezek a szomorúan magas számok adták az ötletet a Mubi nevű új magyar startuphoz. A cég alapítója, Tóth Máté második generációs munkavédelmi szakmérnök, aki úgy látja, a büntetések többsége egyszerűen a cégek hanyagságára vezethető vissza.
„Sokkal kevesebb cég bukna meg az ellenőrzéseken, ha precízen vezetnék a hivatalos dokumentációkat és egy naptárban vezetnék a fontos határidőket, lejáratokat” – mondta Tóth Máté, akinek fejlesztése már a tesztidőszak alatt több milliónyi bírságtól óvta meg a felhasználóit.
A mubi.hu egy felhő alapú rendszer, ahol átláthatóan, kategóriák szerint tárolhatunk minden dokumentációt, ami a munkához, a munkavédelemhez, a környezetvédelemhez és a tűzvédelemhez kapcsolódik. Sőt mi több, a rendszer - akárcsak egy valódi titkárnő - szem előtt tartja a határidőket is: többek között értesítést küld, akárhányszor esedékessé válik az alkalmazottak orvosi vizsgálata, vagy épp a tűzvédelmi érvényesség megújítása. Egyszóval kézben tartja mindazt, ami a legtöbbünk esetében meghaladja a kapacitásunkat, és gyakran a memóriánkat is próbára teszi.
“Ez magyar viszonylatban teljesen új megközelítés. Az eddigi rendszerek legfeljebb egy-egy modult fedtek le a nálunk megtalálható hatból. A Mubi ezekkel ellentétben mindenre kiterjed, így páratlan a magyar piacon” - mondja Tóth Máté. - “Az egyik célkitűzésünk a rendszer folyamatos fejlesztése, hogy minél magasabb szinten tudjuk szolgálni a cégek munkabiztonsági előírásoknak való megfelelését.
Először a felhasználó dolga feltölteni mindent, ami fontos lehet: a munkavállalók, gépek, munkaeszközök adatait. Ha mindezt a jogszabályi előírásoknak megfelelő formában visszük be, akkor tulajdonképpen már hátra is dőlhetünk: nincs más dolgunk, hiszen a heti és havi értesítések időben figyelmeztetnek minden esetleges teendőre.
A heti értesítések arra hívják fel a figyelmünket, ha netán egy-egy dokumentum hiányzik, vagy ha valamilyen dokumentum le fog járni - erre a rendszer már 1 hónappal előre figyelmeztet. A havi értesítések ugyanakkor emlékeztetik a munkáltatót olyan dokumentumok feltöltésére is, amelyekről könnyen megfeledkezhet. Ilyenek például az új munkavállalók vagy gépek munkavédelmi szempontoknak való megfelelését igazoló dokumentumok. Ide tartoznak az alkalmazottak orvosi vizsgálatait, vagy épp a munkavédelmi oktatás elvégzését igazoló iratok, de az esetlegesen bekövetkezett balesetek nyilvántartásba vétele is.
Nem csak a cégvezetők, az általuk meghatalmazottak is betekintést nyerhetnek a feltöltött iratokba. Sőt: külön profilról tölthetnek fel dokumentumokat a munkavédelmi szakemberek is. Minden szakterület fel tudja tölteni a saját dokumentációit, így a gépfelülvizsgálók, a környezetvédelmi, tűzvédelmi megbízottak is - méghozzá úgy, hogy kizárólag a maguk területéhez kapnak hozzáférést, minden egyéb céges adat rejtve marad előttük. A webes asszisztens így a GDPR elveinek is maradéktalanul megfelel.
A Mubi a sok száz embert foglalkoztató nagyvállalatok mellett a mikro- kis- és középvállalkozások számára is használható, költséghatékony megoldás.