A jelenlegi gazdasági környezet, gondoljunk akár az adózási változásokra, az egyre növekvő inflációra, az euró–forint árfolyam kedvezőtlen alakulására, mind olyan hatással vannak a magyar kis és közepes vállalkozásokra, hogy a stabil működésből hirtelen csődközelben találhatják magukat.
Nincs idő halogatni! Meg kell találni azokat a problematikus pontokat, amelyek gyengítik a vállalkozás eredményességét, és félre kell tenni a pesszimista gondolkodást. Egy válságba ugyanis nem csak belebukni lehet, hanem sikeresen, megerősödve is túl lehet jutni rajta. A cégvezetőknek az egész eddigi gondolkodásmódjukat felül kell vizsgálniuk és a jelenlegi helyzethez alakítani. Aki a Covid előtti kedvező gazdasági környezetben nem képezett magának készpénztartalékot, nem figyelt a csapata összetételére vagy a vevői körére, az most nagy bajban van és még nagyobb bajban lesz, ha nem változtat ezen. Jó hír, hogy soha nem késő! Viszont sokan azért kerülnek csődbe, mert még most sem képesek a váltásra.
Válságok korábban is voltak – nem csak túl lehet élni, hanem vannak, akik megerősödve kerülnek ki belőle
Gazdasági válságok voltak, vannak és lesznek. A pénzügyi és gazdasági válságot elkerülni nem tudjuk, ha viszont most megfontoltan végiggondoljuk a lehetőségeinket, felkészülünk rá, nemhogy jó eséllyel éljük túl, de még profitálhatunk is belőle. Ehhez azonban tudatos tervezésre, következetes megvalósításra és magabiztosságra van szükség.
A válságok hasonló forgatókönyv szerint zajlanak. Általában úgy kezdődnek, hogy a hosszan tartó gazdasági teljesítményromlás miatt a fogyasztók kevesebbet vásárolnak; emiatt idővel csökken a termékek és szolgáltatások értékesítése is. Ezért a termelők csökkentik a termelést; így csökken az érintett iparágak munkaerőigénye; ez munkanélküliséget szül, majd sok cég bezárásra kényszerül. Így csökken a piacon a tőkemozgás és eljutunk a gazdasági válsághoz.
Válságálló vállalkozás
A legtöbb vállalkozót ma az foglalkoztatja, miként lehet egy vállalkozás válságálló. Bár minden válság valamiképpen más, a közös vonások mentén fel tudunk készülni a következőre.
Az a vállalkozás fogja túlélni – sőt, akár felemelkedéssel zárni – a válságot, amelyik magabiztos, stabil háttérrel rendelkező, tudatos vezetőt tudhat magáénak; pénzügyileg stabil és vannak tartalékai; következetes, jól működő rendszerekben dolgozó, motivált munkatársakkal rendelkezik; megfelelő arányban épít az új és a meglévő vevőkre, és emellett nincs túl nagy kitettsége egyetlen vevő, ügyfél, termék- vagy szolgáltatástípus felé sem”.
A gazdasági válság, amellett, hogy sokak számára komoly kockázatot jelent, néhányak számára a kiemelkedés lehetőségét is magában foglalja. Tartozzunk ez utóbbi csoportba!