Szép dolog szembeszállni az etikátlan óriásvállalatokkal, de eredményt úgysem érhetünk el velük szemben – gondolják sokan. Az Oxfam nevű civil szervezet bebizonyította, hogy alig egy év alatt jelentős változtatásokra lehet bírni a legnagyobb cégeket is.
Az Oxfam 2013 februárjában indította el Behind the Brands nevű kampányát, melynek célja az, hogy rávilágítson a tíz legnagyobb élelmiszeripari vállalat üzletpolitikájának és termelési gyakorlatának visszásságaira. Olyan pontrendszert dolgoztak ki, amely szemléletesen megmutatja a fogyasztók számára, hogy az egyes multik hogyan teljesítenek a következő terülteken:
munkások, a kistermelők vagy a beszállítók védelme,a női egyenjogúság kérdése,környezetvédelem és átláthatóság.
A vizsgált tíz cégóriás a Nestle, a PepsiCo, az Unilever, a Mondelez, a Coca-Cola, a Mars, a Danone, az Associated British Foods (ABF), a General Mills és a Kellogg’s.
A jó hír, hogy az elmúlt egy évben a General Mills kivételével az összes vállalatot sikerült pozitív változásra bírni, habár eltérő mértékben. A legnagyobb fejlődést a Nestlé, az Unilever és a Coca-Cola mutatták, de szép teljesítményt nyújtott az ABF és a Kellogg’s is, míg a többiek kisebb mértékben ugyan, de szintén feljebb léptek az etikai ranglétrán.
Fenti eredményt olyan, a fogyasztók százezrei által támogatott petíciókkal sikerült elérni, amelyek felett a multinacionális cégek sem hunyhatnak szemet.
A kampányoknak, és a nyilvánosságnak köszönhetően a csokoládéipar óriásai, a Mars, a Mondelez és a Nestlé ma már figyelmet fordítanak arra, hogy a kókusz- és kakaóbab-ültetvényeken dolgozó munkásaik – különösen a nők – helyzetét javítsák, míg a Coca-Cola és az ABF arra tett vállalást, hogy piaci befolyásukat kihasználva visszaszorítják a kistermelők földjeinek kisajátítását, és fellépnek a monokultúrás ültetvények kialakítása során elkövetett visszaélések ellen.
Hét céget sikerült rábírni arra, hogy aláírják az ENSZ azon irányelveit, amelyek a nők védelmét szolgálják a munka és a közösségi élet területén (Women’s Empowerment Principles), továbbá nyolc multi vállalta, hogy átláthatóbbá és követhetőbbé teszi termelésének környezeti hatásait (elsősorban szén-dioxid kibocsátásra és veszélyes anyagok használatára vonatkozóan).
A vállalatok tehát elindultak abba az irányba, amely egy etikusabb és környezetkímélőbb termelési gyakorlathoz vezet, azonban még bőven van tennivaló.
Forrás: Oxfam
Kép: dreamstime
Tudatos Vásárló