Eredetileg 3-5 éveseket vizsgáltak, képesek-e jutalomért önuralmat tanúsítani, de a közgazdászok hamar rájöttek, hogy felnőtt emberek gazdasági döntéseinél is érdemes ugyanezt megfigyelni. És sokan nem teljesítettek valami jól, ami a hitelezésben, a marketingben, de akár az egészségügyi kérdésekben is megmutatkozik.
A világ egyik leghíresebb pszichológiai kísérlete volt a pillecukorteszt – azon nagyon kevés tudományos kísérlet egyike, amelyet nagyon sokan nem csak ismernek, hanem durva tárgyi tévedés nélkül még értik is, hogy miről szólt. 1972-ben Walter Mischel, a Stanfordi Egyetem pszichológiaprofesszora 3-5 éves gyerekek viselkedését kutatta:
a kicsik dönthettek, hogy megesznek egy pillecukrot azonnal, vagy várnak negyedórát, és utána kapnak két adagot belőle.
Ez egy nagyon nehéz kihívás ennyi idősen, a gyerekek alig harmada várta ki a negyedórát – követve az ő életútjukat kiderült, hogy ők lettek nagyobb eséllyel sikeresebbek kamaszként, majd felnőttként is.
Walter Mischel alig 5 percben ismerteti a kísérlet lényegét (itt pedig egy nagy előadásban és interjúban):
https://m.hvg.hu/360/20210428_gazdasag_egy_masik_kozgazdasag_turelem?fbclid=IwAR0mbpMAESTl4FW6xDsBppiOuYqEj3gLFyeUwoRtQ__n1QE0yQYQpTNAf74
Forrás: hvg.hu