Történetének legnagyobb közlekedési és zöldfejlesztését hajtja végre a következő két évben a XIII. kerületi önkormányzat. Teljesen megújul ugyanis a Marina Part mellett vezető csaknem 12 ezer négyzetméteres terület: új híd, új út, négy új körforgalom, új kerékpárutak és biciklis pihenők, új mikromobilitási pontok létesülnek.
Kialakítunk továbbá egy új parkot, elültetünk 200 fát, és felújítjuk a teljes zöldterület is, melynek fenntartásáról újonnan telepített locsolórendszer fog gondoskodni.
Több önkormányzati cikluson átívelő urbanisztikai, azaz várostervezői munka eredménye érik be a XIII. kerület északi részén. néhány hónapon belül ugyanis megkezdődik a Marina part szélén lévő Cserhalom utca egy szakaszának, a Vizafogó utca és a Meder utca közötti részének revitalizációja. Budapesti viszonylatban is egyedülálló az a fejlesztés, ami az ott lévő 11.600 négyzetméteren valósul meg két év alatt, 2027 nyarának végére.
ÚJ ÚTPÁLYA, ÚJ HÍD, NÉGY ÚJ KÖRFORGALOM
A Cserhalom utca felújítását a Vizaforgó utca és a Meder utca közötti szakaszon végezzük el. 750 méteren teljesen elbontjuk a korábbi útpályát, a kerékpárutat és a járdát, és helyettük újakat építünk. Ott három új körforgalom is készül: egy a Csele utcánál, egy az Úszódaru és a Csavargyár utca kereszteződésénél, egy pedig a Turóc és Mura utca csomópontjában. A körforgalmak ugyanis jelentősen a forgalom sebességét, ezzel pedig csökkentik sérüléses és halálos balesetek számát is. A Vizafogó utca és Esztergomi úti csomópontban lámpás kereszteződés létesül, míg a Meder utcai csomópontban egy újabb körforgalmi csatlakozást kap a felújított útszakasz. Az új útpálya továbbra is 2×1 sávos lesz. Nem akarjuk ugyanis a Váci úton közlekedők részére ezt a szakaszt vonzó alternatív közlekedési útvonallá tenni. Az útpálya mellett kialakítunk egy szervizsávot, melyben parkolók, buszöblök kapnak helyet.
ÚJ JÁRDÁK, ÚJ KERÉKPÁRUTAK, ÚJ MIKROMOBILITÁSI PONTOK
A Rákos-patak feletti közúti híd helyén, széles, gyalogos közlekedésre is kényelmesen alkalmas új hidat építünk ki. A gépjármű- és gyalogosközlekedés fejlesztésén túl a kerékpáros infrastruktúrát is fejlesztjük, kétoldali, irányhelyes kerékpárút lesz a teljes szakaszon, melyek a csomópontokban is külön átvezetést kapnak. Több helyszínen alakítunk ki mikromobilitási pontokat és kerékpáros pihenőket. A kétkerekezőknek, de az autósoknak is jó, hogy átépítjük a teljes közvilágítási hálózatot. A közvilágítás fejlesztése során nem csak a közút, de a teljes kétoldali gyalogosfelület megvilágítását is rendezzük.
MEGÚJÍTOTT ZÖLDFELÜLET, 200 ÚJ FA, ÚJ KUTYAFUTTATÓ
A projekt részeként felújítjuk a teljes zöldterület is, melynek fenntartásáról az újonnan telepített locsolórendszer fog gondoskodni. Környezetünk szépítése érdekében több mint 200 fát fogunk elültetni a területen. A Turóc utca és a Meder utca között, a jelenlegi murvás parkoló helyén kétoldali fasorral szegélyezett gyalogos sétányt hozunk létre. Az Úszódaru és Turóc utcák közötti szakaszon egy új parkot alakítunk ki, kutyafuttatóval és agility eszközökkel.
A kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás nyertese a Swietelsky Magyarország Kft. lett. A vállalattal várhatóan még márciusban megköti a szerződést a XIII. kerület városüzemeltető cége, a XIII. Kerületi Közszolgáltató Zrt. A projekt finanszírozásából oroszlánrészt állnak a Marina parton építkező ingatlanfejlesztők. Ezekkel a cégekkel ugyanis a XIII. kerületi önkormányzat sorra kötötte meg az úgynevezett településrendezési szerződéseket. Ezek olyan megállapodás, amelyek a településfejlesztési célok megvalósítása érdekében vállalt kötelezettségeket, műszaki, jogi feltételeket és biztosítékokat rögzítik.
A nagyszabású Marina parti közlekedési és zöldfejlesztés közvetlen előzménye az volt, hogy az E.ON elbontotta a nagyfeszültségű távvezetékeket tartó oszlopsort a Csavargyár utca és az Árpád híd között. A cég földkábelre cserélte a 40 éve ott álló, 40 méter magas oszlopsort és a szabadvezetékeket.